۱۳۹۴/۰۱/۱۷

فرانسه حضور مانکن‌های بسیار لاغر در صحنه‌ مد را ممنوع کرد

فرانسه با وضع قانونی جدید حضور مانکن‌های لاغر و استخوانی را بر روی صحنه‌های دنیای مد ممنوع کرد. از این پس نه تنها آژانس‌های مدلینگ بلکه مروجان و مبلغان لاغری بیش از حد نیز در فرانسه موظف به رعایت این قانون‌اند.
 
 
دولت فرانسه با تقویت مبارزه با بیماری ایده‌آل‌پنداری لاغری بیش از حد به مقابله با اندیشه غالب در عرصه مد و مدلینگ پرداخته است. پارلمان این کشور اصلاحیه قانونی را از تصویب گذرانده که اشتغال زنان بیش از حد لاغر به عنوان مانکن را ممنوع کرده است.
شاخص توده بدنی یا BMI شاخصی است برای تخمین میزان چربی بدن. این شاخص با تقسیم کردن وزن فرد به مجذور قد او به‌دست می‌آید. مسئولان بهداشت و درمان فرانسه اعلام کرده‌اند، آژانس‌های مدلینگ دیگر نباید افرادی بسیار لاغر و نحیف را که وزنشان از حداقل تعیین‌شده در این شاخص کم‌تر است استخدام کنند. مجازات تخطی از این قانون شش ماه حبس و ۷۵ هزار یورو جریمه نقدی خواهد بود.
هشدار به مبلغان لاغری بیش از حد
شامگاه پنج‌شنبه (۲ آوریل/ ۱۳ فروردین) پارلمان فرانسه با رأی به لایحه اصلاحی قانون جدید بهداشت و سلامت، تحریک و تبلیغ لاغری بیش از حد در صفحات اینترنتی را نیز قابل مجازات شمرد و برای آن مجازات یک سال حبس و ۱۰هزار یورو جریمه نقدی قائل شد. این قانون مربوط به آن دسته از صفحات اینترنتی می‌شود که از لاغری بیش از حد تجلیل کرده و رژیم‌های غذایی مربوط به آن را تجویز و تبلیغ می‌کنند.
این لایحه اصلاحی در ابتد از سوی یکی از کمیسیون‌های پارلمان رد شده بود. بسیاری از قانونگذاران فرانسه این طرح را تبعیض علیه زنان لاغر و استخوانی در عرصه مد می‌دانند. اما جلسه عمومی مجلس سرانجام به لایحه ‌اصلاحی رأی مثبت داد. پارلمان فرانسه اینک باید در مورد کلیت این قانون تصمیم بگیرد و بعد آن را به سنا ارائه کند.
اعتراض آژانس‌های مدلینگ
در پاریس که مهد مد است آژانس‌های مدلینگ علیه این طرح اعتراض کرده‌اند. آنها می‌گویند، با توجه به رقابت بین‌المللی در عرصه مد، وضع این مقررات صرفا برای فرانسه بی‌معناست.
 
 
در مقابل، اولیور وران، نماینده سوسیالیست پارلمان فرانسه تأکید کرد که در اسپانیا، ایتالیا و اسرائیل نیز پیش از این تصمیم به اقداماتی مشابه گرفته شده است.
به گفته او، در فرانسه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر که اکثر آنها جوان‌اند از "آنورکسیا" رنج می‌برند. آنورکسیا نوعی اختلال روانی است که در آن فرد تصور می‌کند که خیلی چاق است. او میل به غذا خوردن را از دست داده و از خوردن غذا امتناع می‌کند، حتی اگر از شدت لاغری پوست و استخوان شده باشد.
اولیور وران می‌گوید: «تأثیر اجتماعی تصویری که دنیای مد عرضه می‌کند بسیار نیرومند است، این که زنان باید به‌گونه‌ای بیمارگونه لاغر باشند تا به نظر زیبا آمده و بتوانند بر روی صحنه‌ [در عرصه مدلینگ] ظاهر شوند.»
قانون جدید سعی دارد با این مسئله که زنان جوان پیوسته خود را با الگوی زنان بسیار لاغر مقایسه کرده و اندام خود را با آن در تضاد ببینند، مقابله کند.

هیچ نظری موجود نیست: