۱۳۹۳/۱۰/۰۳

تاریخی‌ترین‌ عکس اتحاد جماهیر شوروی

25 دسامبر 1991 یلتسین به کرملین رفت و به گورباچف گفت که دیگر سمتی ندارد و باید کاخ کرملین را که وی به آن نیاز فوری دارد تخلیه کند.
به گزارش فارس در هشتم دسامبر 1991 رهبران روسیه، اوکراین و بلاروس در جنگل‌های بلاروس با یکدیگر دیدار و پیمانی را امضا کردند که بر اساس آن کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به وجود آمدند.
چهارده روز پس از تصمیم "بوریس یلتسین"، شوشکویچ و کرافچوک سران جمهوری های روسیه، اوکراین و بلاروس در یک محفل خصوصی در استراحتگاه «بلوژفسکایا» واقع در بلاروس دایر بر انحلال اتحاد جماهیر شوروی، 21 دسامبر 1991 سران 11 جمهوری از اعضای این اتحادیه در نشست خود در پایتخت قزاقستان بر تصمیم آن سه تن صحه گذاردند!
اتحاد جماهیر شوروی منحل و به جای آن، یک جامعه مشترک المنافع مرکب جمهوری های 15 گانه به وجودآمد.
مورخان تاریخ معاصر نوشته اند که تصمیمگیری سران 11گانه در 21 دسامبر ناشی از جاه طلبی آنان بود زیرا که با فروپاشی شوروی از داشتن «آقابالاسر» و نگرانی دائمی از عزل خود توسط مسکو آسوده می شدند.
چهار روز بعد (25 دسامبر) یلتسین رئیس جمهوری روسیه در کاخ کرملین با گورباچف رهبر وقت شوروی ملاقات کرد و او را از این تصمیم آگاه ساخت و گفت که دیگر سمتی ندارد.
 
تاریخی‌ترین‌ عکس اتحاد جماهیر شوروی

توضیح عکس، گورباچف را لحظه ای پیش از ایراد آخرین پیامش که از رادیو - تلویزیون پخش شد نشان می ‌دهد که یلتسین به او می گوید که به صراحت بگوید که دیگر " اتحاد شوروی " وجود خارجی ندارد!

اندکی بعد گورباچف در یک نطق کوتاه تلویزیونی گفت که با انحلال شوروی به این صورت نمی تواند موافق باشد ولی چون در برابر عمل انجام شده قرار گرفته است چاره دیگری ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: