۱۳۹۳/۰۸/۱۷

محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما شد

با پایان یافتن دومین دوره پنج ساله عزت الله ضرغامی با حکم آیت الله علی خامنه‌ای٬ رهبر ایران محمد سرافراز به ریاست سازمان صدا و سیما منصوب شد.
محمد سرافراز که در سال‌های اخیر معاونت برون مرزی آقای ضرغامی را برعهده داشت٬ از مدیران باسابقه این سازمان بوده است.
طبق اصل ۱۷۵ قانون اساسی نصب و عزل رئیس سازمان صدا و سیما در حوزه اختیارات رهبر ایران است و شورایی مرکب از نمایندگان رئیس جمهور و قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی (هر کدام دو نفر) به عنوان بازوی نظارتی عملکرد این سازمان را به رهبر ایران گزارش می‌دهند.
در باره عملکرد ده ساله ضرغامی چه فکر می‌کنید؟
تمدید ریاست سازمان صدا و سیما محدودیت ندارد٬ ولی از زمان رهبری آیت‌الله خامنه‌ای معمول بوده است که روسای بسیاری از نهادهایی که زیر نظر مستقیم او اداره می شوند، پس از ده سال با دستور رهبری جای خود را به مدیران دیگر بدهند.
در این مورد می توان به دوره های ده ساله مدیریت و ریاست کسانی چون علی لاریجانی و عزت الله ضرغامی (سازمان صدا و سیما)، محمد یزدی و محمود هاشمی شاهرودی (قوه قضائیه) و یحیی رحیم صفوی (فرمانده سپاه پاسداران) اشاره کرد.
آقای صفوی پس از برکناری‌اش از فرماندهی سپاه در سال ۱۳۸۶ ضمن رد شایعه استعفایش گفته بود: "احکام حضرت آقا (آیت الله خامنه ای) بیشتر از ۱۰ سال طول نمی‌کشد و نمونه آن را در حکم علی لاریجانی در زمان تصدی ریاست سازمان صدا و سیما شاهد بودیم."                 
ریاست آقای ضرغامی در حالی پایان می‌یابد که هنوز انحصار پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در انحصار صدا و سیماست و هنوز شبکه‌های خصوصی مجوز فعالیت ندارند.
در باره مدیریت ده ساله ضرغامی بیشتر بخوانید
محمد سرافراز که بیش از دو دهه از مدیران ارشد سازمان صدا و سیما بوده در سال‌های اخیر معاون برون مرزی این سازمان بوده٬ نقش مهمی در راه اندازی شبکه‌های برون مرزی این سازمان از جمله پرس تی‌وی٬ هیسپان تی‌وی و العالم داشته است.او فرزند یک روحانی به نام ابوالفضل سرافراز است که مدتی نمایندگی ولی فقیه در سازمان هواپیمایی کشور را بر عهده داشت.
دو برادر او پس از انقلاب کشته شدند. جواد که از اعضای حزب جمهوری اسلامی و رئیس دفتر محمد حسینی بهشتی٬ دبیرکل این حزب بود در بمبگذاری در دفتر حزب در ۷ تیر ۱۳۶۰ کشته شد و علی٬ برادر دیگرش در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۵ در شلمچه کشته شد.
آقای سرافراز پیشتر از سوی رهبر ایران به عضویت شورای‌ عالی فضای مجازی در آمده بود.
سازمان صدا و سیما که پیش از انقلاب رادیو و تلویزیون ملی ایران نام داشت٬ از بزرگترین و پرهزینه‌ترین رسانه‌ها در خاورمیانه محسوب می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: