۱۳۹۳/۰۸/۰۶

'جای زن‌ها اینجا نیست'

تبعیض و محدودیت بر اساس جنسیت ابعاد مختلفی از زندگی زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از جمله زنان گاه به خاطر زن بودن از حضور در اجتماع، فضاهای عمومی و برخی مکان‌ها بازداشته می‌شوند. این مجموعه نگاهی است به برخی از جاهایی که "جای زن‌ها نیست.
  • "خط مقدم

اغلب ارتش‌های دنیا زنان را در پست‌هایی که شامل نبرد در خط مقدم باشد به کار نمی‌گیرند. البته برخی از کشورها این محدودیت را برطرف کرده یا قصد رفع آن را دارند. به عنوان نمونه ارتش ایالات متحده آمریکا از سال ٢٠١٣ ممنوعیت حضور زنان در خط مقدم را لغو کرده است.

البته چنین محدودیتی از طرف ارتش‌ها به این معنی نیست که زن‌ها نمی‌جنگند. به عنوان نمونه در ماه‌های اخیر زنان کرد در کنار مردان در جبهه جنگ علیه پیکارجویان داعش حضور داشته‌اند.
  • در پاریس با شلوار


کمتر از یک سال است که شلوار پوشیدن در پاریس برای زنان قانونا مجاز است.
بیشتر از ٢٠٠ سال پیش در فرانسه قانونی به تصویب رسید که مطابق آن زنان اگر می‌خواستند "مثل مردها" لباس بپوشند، باید از پلیس مجوز می‌گرفتند. هرچند که این قانون سال‌ها در عمل اجرا نمی‌شد، در سال ٢٠١٣ بود که رسما منسوخ شد.
  • در پاریس با برقع


فرانسه از سال ٢٠١٠ با تصویب قانونی پوشیدن برقع را ممنوع کرده است. سوئیس هم ممنوعیت مشابهی دارد و در برخی کشورهای دیگر اروپایی زنان نمی‌توانند در محیط‌هایی مثل مدارس حجاب اسلامی داشته باشند.
  • پشت فرمان در عربستان


احتمالا شنیده‌اید که در عربستان سعودی زنان حق رانندگی ندارند و نمی‌توانند پشت فرمان بنشینند.
اما این تنها گوشه‌ای از محدودیت‌هایی است که زنان در عربستان با آنها مواجهند. اغلب ابعاد زندگی اجتماعی زنان، از حضور در مکان‌های عمومی و خیابان‌ها گرفته تا کار کردن و سفر منوط به رضایت پدر یا شوهر زن است.
  • رای‌گیری در واتیکان


واتیکان، کوچکترین کشور دنیا، نظام سیاسی ویژه‌ای دارد که در آن عملا همه قدرت در دستان پاپ، رهبر کاتولیک‌ها است. خود پاپ توسط اسقف‌ها انتخاب می‌شود. زن‌ها نمی‌توانند اسقف شوند و به این ترتیب سیاست در واتیکان جای زن‌ها نیست.
اصولا از میان چند صد ساکن واتیکان، حدود سی نفر آنها زن هستند.
  • کوه آتوس


کوه آتوس در یونان جزو میراث فرهنگی جهانی است. در این کوهستان عده‌ای راهب مسیحی ارتدوکس زندگی می‌کنند که معتقدند حضور زن‌ها رشد معنوی آنها را کند می‌‎کند. به همین خاطر ورود زنان به این کوهستان ممنوع است.
  • کوهستان اومینه


کوهستان اومینه مکانی مقدس برای یکی از شاخه‌های آیین بودایی در ژاپن است. بخش‌هایی از این کوهستان به روی زنان بسته است و البته بخش‌هایی هم مختص زنان است.
  • در اماکن مقدس هنگام عادت ماهانه


بسیاری از ادیان عادت ماهانه زنان را ناپاک و نجس می‌دانند و در این دوره محدودیت‌هایی برای زنان وضع می‌کنند. به غیر از اینکه اغلب دین‌ها رابطه جنسی هنگام عادت ماهیانه را منع می‌کنند، شاخه‌هایی از یهودیت، مسیحیت و اسلام از زنان می‌خواهند که در این دوره متون مقدس را لمس نکنند و به اماکن مقدس نروند.
  • باشگاه گلف


گلف به طور تاریخی یک سرگرمی مردانه بوده و بسیاری از باشگاه‌های گلف هنوز هم تنها مردان را به عضویت می‌پذیرند. ماه گذشته یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های گلف بریتانیا بعد از ٢٦٠ سال اعلام کرد که زنان هم می‌توانند به عضویتش در بیایند، اما هنوز برخی از باشگاه‌های مشهور مختص مردان است.
  • استادیوم ایران


تلاش زنان و دختران ایرانی برای رفتن به استادیوم‌ها و تماشای مسابقات ورزشی در کنار مردان سال‌ها است که به ماجرایی دامنه‌دار تبدیل شده است. آنها در مواردی اجازه پیدا کرده‌اند که به ورزشگاه‌ها بروند، اما اغلب مسابقه‌های بزرگ مردان در ایران بدون حضور زنان ایرانی برگزار می‌شود. در حالی که گاه زنان غیرایرانی به استادیوم راه داده می‌شوند.

این محدودیت‌ها البته به معنی کناره گرفتن زنان و دختران ایرانی از ورزش نیست - عکس از پارکور در پارک تولد تهران

هیچ نظری موجود نیست: