۱۳۹۳/۰۷/۲۹

پاسخ علی مطهری به اظهارات جنتی: چرا اینقدرازمحاکمه می ترسید؟

علی مطهری درنامه‌ای سرگشاده‌ به احمدجنتی، دبیرشورای نگهبان با اشاره به سخنان اخیر وی دریک برنامه تلویزیونی، «حصر شبیه حبس» موسوی و کروبی را فاقد توجیه قانونی و شرعی و اخلاقی و خلاف اصول متعدد قانون اساسی دانست.
به گزارش سحام به نقل ازایسنا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دراین نامه عنوان کرده که تا زمانی که عملکرد دو طرف حوادث سال ۸۸ دردادگاهی صالح رسیدگی و نتیجه اعلام نشود وجدان جامعه آرام نمی‌گیرد.
متن نامه علی مطهری به احمد جنتی به شرح زیر است:
آیت الله جنتی دامت برکاته
دبیر محترم شورای نگهبان
با اهداء سلام، دربرنامه شناسنامه مورخ ۹۳٫۷٫۲۵ شبکه ۳ سیما مطالبی درخصوص آقایان موسوی و کروبی فرمودید که اگر آنها محبوس نبودند و علیه شما شکایت می‌کردند بعید بود که پاسخ قانع‌کننده‌ای برای دادگاه صالح می‌داشتید. فرموده‌اید «حرکت آنها با حمایت و پشتیبانی جدی آمریکا و اسرائیل بوده است.»
این که پس از برخورد خشونت‌آمیز با یک اعتراض آرام مدنی و تبدیل آن به یک بحران، آمریکا و اسرائیل از معترضان حمایت کرده‌ باشند، دلیل براین نمی‌شود که آن حرکت از ابتدا با حمایت و پشتیبانی آنها انجام شده است. جناب‌عالی هم اگر به رویه‌ای درجمهوری اسلامی اعتراض کنید آنها پشت سرشما قرار می‌گیرند. آنها همیشه در فکر استفاده از فرصت‌ها برای براندازی نظام جمهوری اسلامی بوده و هستند، همان طور که ما از بحران‌های اجتماعی و اقتصادی که در غرب پدید می‌آید به نفع خود و در جهت تضعیف آنها استفاده می‌کنیم.
فرموده‌اید:«مسئله، براندازی نظام بود به اسم تقلب.» سؤال می‌کنم اگر مردمی بعد از یک انتخابات به نتیجه آن اعتراض داشتند و احساس کردند که مسئولان با برگزاری جشن ملی برای پیروز انتخابات مسئله را تمام شده تلقی کرده‌اند، چگونه باید رفتار کنند که متهم به براندازی نشوند؟ آنها راه‌پیمایی آرام میلیونی انجام دادند، اما این که چگونه پایان آن به خشونت کشیده شد معلوم نیست و مورد مناقشه است.
فرموده‌اید: «اگر بنا به محاکمه اینها بود هیچ قاضی عادل و آگاهی جز حکم اعدام برای آنها صادر نمی‌کرد.» اولا چرا بنا به محاکمه اینها نیست؟ چرا این قدر از محاکمه اینها هراس دارید؟ آیا جز این است که نگران روشن شدن برخی حقایق هستید وتبلیغات چندساله نقش برآب خواهد شد؟ ثانیا جناب‌عالی بدون‌آنکه دفاعیات آنها را بشنوید برای‌شان حکم اعدام صادرکرده‌اید. آیا این امرعدالت شما را زیرسؤال نمی‌برد و مخل عضویت شما درشورای نگهبان نیست؟ اکنون که آنها اصراربه محاکمه خود دارند چرا آنها را محاکمه نمی‌کنید وعلاقه‌مند به حصرشبیه حبس هستید که توجیه قانونی و شرعی و اخلاقی ندارد و خلاف اصول متعدد قانون اساسی است.
جالب‌تراین است که آقایان موسوی و کروبی را با موسولینی دیکتاتور وفاشیست ایتالیا قیاس کرده‌اید که همان طور که موسولینی را بدون محاکمه و فقط با شناختن او اعدام کردند، اینها نیز باید بدون محاکمه اعدام شوند. قطع‌نظرازاین قیاس مضحک که«از قیاسش خنده آمد خلق را» اساسا مگرمعیارقضاوت ما عدالت نیست؟ وآیا الگوی عمل و رفتار ما درحکومت، پیغمبراسلام وعلی(ع)هستند یا فلان قاضی ایتالیا؟ شما که همه کارهای غربی‌ها را رد می‌کنید چطوراین جا طرفدارآنها شده‌اید؟! آیا جز این است که به مذاق و روحیه شما خوش آمده است؟ و این یعنی خلل درعدالت ما.
فرمودید در ماه‌های اول پیروزی انقلاب به امر شهید مطهری برای قضاوت به خوزستان رفتم. امیدوارم درآن دوره این گونه قضاوت نکرده باشید.
درباره رفتار برخی اعضای شورای‌ نگهبان درانتخابات سال ۸۸ که ازکاندیدای‌ خاص حمایت کردند و برخی انتقاد کرده‌اند، فرموده‌اید «این یک مغالطه است، ‌مهم این‌ است که این طرفداری خود را در رأی خویش اثر ندهند.» اما از یک نکته غفلت ورزیده‌اید و آن این که این‌گونه اعلام حمایت‌ها اعتماد مردم و کاندیداها به قاضی و داور را به شدت کاهش می‌دهد و حتی صلاحیت او را زیرسؤال می برد اگرچه او تمایل قلبی‌اش را در رأی خود دخالت ندهد، اتفاقی که در سال ۸۸ افتاد.
درپایان به عرض می‌رسانم که انتقادات اینجانب به سخنان امثال جناب‌عالی به این معنی نیست که آن دو محصور را مبرّا از خطا می‌دانم، بلکه مسئله، اجرای عدالت است که قُتل امیرالمؤمنین لشده عدله، و الحق القدیم لایبطله شیء، و تا زمانی که عملکرد دوطرف فتنه سال ۸۸ در دادگاه صالح رسیدگی و نتیجه اعلام نشود وجدان جامعه آرام نمی‌گیرد، واگر به قول شما بنا برعدم محاکمه است پس هیچ یک از دو طرف نباید درحصر باشند و البته آنها پس از آزادی، مصالح کشور و انقلاب را رعایت خواهند کرد. مسئله، فراتراز این دونفر، اصلاح یک رویه براساس عدالت است. امیدوارم حضرت‌عالی به جای کوبیدن برطبل اختلاف،‌ به حل این معضل که آینده انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند کمک نمایید.
با تقدیم احترام
علی مطهری»

هیچ نظری موجود نیست: