۱۳۹۲/۰۶/۱۳

هاشمی رفسنجانی و تولدی تازه


هاشمی رفسنجانی نخستین رئیس مجلس شورای اسلامی و چهارمین رئیس جمهور ایران در دو دوره پیاپی میان سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ بود. وی به عنوان یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی شناخته می‌شود.
 

 
اکبر هاشمی بهرمانی (متولد ۳ شهریور ۱۳۱۳ در رفسنجان، کرمان) مشهور به اکبر هاشمی رفسنجانی، روحانی سیاستمدار ایرانی است که در حال حاضر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران است.
 
 
رفسنجانی در همه ادوار مجلس خبرگان رهبری، نماینده بوده و از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰، دومین رییس این مجلس بوده است. هاشمی پس از درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی، در نشست مجلس خبرگان با تعریف یک خاطره، سهم بزرگی در انتخاب علی خامنه‌ای به مقام رهبری جمهوری اسلامی داشت.
 
 
هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد که در دور دوم از محمود احمدی‌نژاد شکست خورد.
 
 
 
در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ هاشمی به وضوح از میرحسین موسوی، کاندیدای بخشی از میانه‌روها و اصلاح‌طلبان حمایت کرد. او در خطابه‌ی آخرین نمازجمعه‌ای که در تهران ایراد کرد و پس از آن، در محافل خصوصی، از سرکوب معترضان به نتایج این انتخابات انتقاد کرد.
 
انتقادات هاشمی رفسنجانی باعث شد که از سوی مراجع حکومتی به همسویی با "فتنه‌گران" متهم شود و جایگاه امامت و خطیب نمازجمعه تهران را که با ۴۰۰ بار اقامه نماز رکورد‌دار بود، از دست بدهد. رفسنجانی همچنین ریاست مجلس خبرگان و اثرگذاری بر دانشگاه آزاد اسلامی را نیز از دست داد.
 
 
شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی در ۱۳ دی ماه ۱۳۹۰ فائزه هاشمی را به‌دلیل مصاحبه‌ای با سایت اینترنتی "روز آنلاین" به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی" به شش ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم کرد. فائزه هاشمی از اول مهر تا ۲۹ اسفند ۱۳۹۱ دوران محکومیت خود را در زندان اوین گذراند.
 
 
مهدی هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ از میرحسین موسوی، رقیب محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد و در تبلیغات انتخاباتی آقای موسوی فعالیت می‌کرد. مهدی هاشمی دوم مهرماه سال ۱۳۹۱ پس از بازگشت به ایران در فرودگاه تفهیم اتهام شد. او پس از معرفی خود به دادسرای زندان اوین بازداشت شد. هاشمی روز یکشنبه (۲۶ آذر) پس از حدود سه ماه حبس انفرادی با قرار وثیقه آزاد شد. (عکس: یا سر،مهدی و محسن هاشمی)
 
 
اکبر هاشمی رفسنجانی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در واپسین دقایق ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری نام نویسی کرد که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان رد شد.
 
 
بعد از این رد صلاحیت تحلیلگران گمان می‌کردند حضور سیاسی رفسنجانی در صحنه سیاست داخلی ایران به اتمام رسیده و او را باید صرفا بخشی از تاریخ جمهوری اسلامی ایران به حساب آورد. (تندیس هاشمی رفسنجانی در موزه "شهید بهشتی")
 
 
رفسنجانی در این انتخابات از حسن روحانی حمایت کرد که منجر به پیروزی روحانی در انتخابات شد و ریاست یازدهمین دولت جمهوری اسلامی را برعهده گرفت.
 
 
حالا فعالیت‌های هاشمی رفسنجانی شدت یافته و تقریبا هر روز درنشست‌های گوناگون ظاهر می‌شود. (بزرگداشت روز پزشک با حضور هاشمی رفسنجانی)
 
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آخرین سخنان‌اش در دیدار با شرکت‌کنندگان در "همایش میثاق با امام" گفته است: «برخی از حزب‌اللهی‌ها به خیال خدمت به مردم به آنها ظلم می‌کنند». تیرهای هاشمی رفسنجانی به کجا اصابت می‌کنند؟
 
 
هاشمی رفسنجانی در کنار کندوی زنبور عسل

 

هاشمی رفسنجانی در سالگرد آیت‌الله صالحی مازندرانی در شهر شیرگاه مازندران. او در این مراسم گفته است که "دولت گذشته تنبیه ما بود".
 
 
آیا رفسنجانی در ۷۹ سالگی دوباره آمده است تا خطاهای گذشته را جبران کند؟

هیچ نظری موجود نیست: