۱۳۹۱/۰۸/۱۲

نامه احمدی نژاد به رهبر ایران: مطمئنم با مخدوش شدن اختیارات رئیس جمهور مخالفید

بعد از سخنان هشدارآمیز آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران در باره اختلاف‌ میان روسای قوه قضائیه و مجریه، محمود احمدی نژاد نامه ای به رهبر ایران نوشته و در آن گفته که از "بگومگوها" در داخل استقبال نخواهد کرد اما مطمئن است که آیت الله خامنه ای "با مخدوش شدن اختیارات رئیس جمهور" مخالف است.
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای احمدی نژاد در نامه اش نوشته که "مطمئن هستم که جنابعالی بر پاسداری قاطع از قانون اساسی و به ویژه از حقوق اساسی ملت و همچنین صیانت از جایگاه رفیع رییس جمهوری منتخب ملت که بالاترین مقام رسمی کشور پس از رهبری و مجری قانون اساسی است، تاکید دارید و با هر اقدامی که اختیارات و مسئولیت های مهم او را مخدوش نمایید، مخالفید."
در این نامه از سخنان آقای خامنه ای به عنوان "تذکر به موقع" یاد شده و آقای احمدی نژاد تاکید کرده که دولت "تمام هم خود را مصروف خدمتگزاری بی منت و پافشاری بر اصول و ارزش های انقلاب و صیانت از حقوق اساسی ملت خواهد کرد."
آیت الله خامنه ای روز چهارشنبه دهم آبان (۳۱ اکتبر) در واکنش به نامه نگاری تند میان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، علنی کردن اختلاف ها میان مسوولان نظام را "خیانت" دانسته بود.
رهبر ایران گفته بود که "از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند،‌ قطعاً به کشور خیانت کرده است."
آقای خامنه ای بارها خواستار پنهان ماندن اختلافات مقام‌های حکومتی شده اما "خیانت" توصیف کردن علنی سازی اختلافات موجود میان سران سه قوه، تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، جدی‌ترین هشدار او طی ماه های اخیر به حساب می آید.
یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است ۲۴ خرداد سال آینده خورشیدی برگزار و طی آن جانشین محمود احمدی‌نژاد انتخاب شود.
آقای خامنه‌ای در سخنرانی روز چهارشنبه خود با اشاره به انتخابات پیش رو در ایران و حساسیت‌های آن گفت "نامه نگاری‌های اخیر و مطالب آن به هیچ وجه موضوع مهمی نیست اما این اختلاف نظرها نباید به میان مردم کشانده و دست مایه‌ای برای جنجال و هیاهوی رسانه‌های بیگانه و دشمنان شود."
اشاره رهبر ایران به نامه نگاری میان محمود احمدی نژاد و صادق لاریجانی روسای جمهور و قوه قضائیه بر سر درخواست آقای احمدی نژاد برای بازدید از زندان اوین بود.
دو طرف طی نامه نگاری هایی یکدیگر را هدف حملات کم سابقه ای قرار دادند.
آقای احمدی نژاد در نامه خود به صادق لاریجانی نوشته بود که "مطمئنا با سرکشی از زندان ها و برخی دادگاه‌ها" نحوه اجرای قانون اساسی و "رعایت حقوق اساسی ملت" را بررسی خواهد کرد.
دو روز پس از این نامه، رئیس قوه قضائیه ایران در نامه ای علنی به رئیس جمهور او را به "رفتارهای نامتعارف" و تلاش برای "دخالت بیجا و خارج از حدود قانونی" در امور قوه قضائیه متهم کرد و هشدار داد که جلوی بازدید بدون هماهنگی او از زندان اوین را خواهد گرفت و "قاطعانه از هرگونه حرکت تعدی گونه و دخالت نابجا" ممانعت خواهد کرد.
با بالا گرفتن اختلافات بین سران دو قوه مجریه و قضائیه، رهبر ایران به مقامات کشور هشدار داد و بعد از آن، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و علی لاریجانی رئیس قوه مقننه با نوشتن نامه های از سخنان رهبر ایران استقبال کردند.
رئیس قوه قضائیه در نامه کوتاهی خطاب به رهبر ایران نوشت که "پیام وحدت بخش" آیت الله خامنه ای خطاب به سران سه قوه را با "جان و دل" دریافت کرده است.
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز در نامه جداگانه ای "رهنمودهای ناصحانه و خیرخواهانه" آیت الله خامنه ای را سنجیده دانست و بر واجب بودن رعایت دستورات رهبر ایران تاکید کرد.

هیچ نظری موجود نیست: