۱۳۹۱/۰۵/۰۲

نوه آیت الله خمینی: اجباری کردن حجاب موفق نخواهد شد

نعیمه اشراقی، نوه آیت الله خمینی، شرایط فعلی ایران برای برداشتن حجاب اجباری را مناسب ندانسته است
نوه آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، با انتقاد از اجباری شدن «حجاب» در ایران گفته است که ما با اجباری کردن حجاب، می خواستیم حاشیه امنیت جامعه را بالا ببریم اما دقیقا برعکس عمل کردیم و امنیت را پایین آوردیم.
  نعیمه اشراقی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری «جماران» که نزدیک به خانواده آیت الله خمینی است، اظهار داشت: «حجاب قطعا شرعی است. صرفا اجباری بودن حجاب است که شاید شرعی نباشد. البته حجاب به این شدتی که بعضی از علما بر آن پافشاری می کنند، نیست و ما یک کم غلظت آن را زیاد کرده ایم».
  وی با بیان اینکه «حجاب زنان پیغمبر با حجاب زنان دیگر فرق می کرده و برای بقیه سختگیرانه نبوده است» به انتقاد از چادر پرداخته و گفته است: «ما خودمان، حجاب را سخت کردیم. برای مثال، استفاده از چادر برای کسی که فعالیت اجتماعی می کند، پوشش سخت و نامناسبی است زیرا عملا یک دست را از او گرفته است، زیرا دست او باید به چادرش باشد».
  نوه آیت الله خمینی که خود نیز چادر به سر می کند در ادامه افزوده است: «من نسبت به حجاب نگاه مثبتی دارم و شخصا حجاب را دوست دارم اما حقیقتا به چادر علاقه ندارم، چون هم سختی برایم ایجاد می کند و هم وقتی سر تا پای یک خانم سیاه است، چندان دید قشنگی در نگاه آدم ایجاد نمی کند. همچنین راحتی چادر خیلی کم است و فرد گاهی با چادر برای خودش خطر ایجاد می کند».
  نعیمه اشراقی که سایت «جماران» وی را مهندس پتروشیمی و کارشناس ارشد صنایع از دانشگاه امیر کبیر معرفی کرده است، فرزند آیت الله شهاب الدین اشراقی و صدیقه مصطفوی، دختر ارشد آیت الله خمینی، است.
  وی در بخش دیگری از مصاحبه خود گفته است: «به نظر من بسیار بهتر بود که ما حجاب را اجباری نمی کردیم. به خاطر اینکه ما با اجباری کردن حجاب، می خواستیم حاشیه امنیت جامعه را بالا ببریم اما دقیقا برعکسش عمل کردیم و امنیت را پایین آوردیم. وقتی ما در جامعه حجاب را اجباری کردیم، محدودیت و ممنوعیت ایجاد کردیم، روابط دختر و پسر را ممنوع کردیم، همه این مسائل از خیابان ها به درون خانه ها رفت».
  نوه آیت الله خمینی که می گوید در شهرهای «لندن و تورنتو» زندگی کرده است به تفاوت های این شهرها با تهران پرداخته و تاکید می کند: «مشکلات دختر جوانی که در تهران از منزل خارج می شود و مسیری را طی می کند تا به مقصد برسد، خیلی بیشتر از مشکلات دختر جوانی در شهری مانند تورنتو است...حرمت یک دختر در شهری مثل تهران بیشتر پایمال می شود تا در شهری که آزادی بیشتر است. به نظر من، با اجباری کردن و محدودیت گذاشتن ما به این وضعیت دچار شده ایم».
  خانم اشراقی درباره دیدگاه های پدر بزرگش پیرامون مسئله «حجاب» گفته است: «هیچ جا به روشنی دیده نشده که ایشان می خواستند یا نمی خواستند که حجاب اجباری شود یا نه. من هم به یاد نمی آورم که امام برای اجباری شدن حجاب نظر خاصی داشته باشند اما می دانم که با خشونت مخالف بودند.»
 این اظهارات در حالی بیان می شود که سایت «جماران» از یک سخنرانی آیت الله خمینی که در شماره روز ۱۶ اسفند ۵۷ روزنامه «کیهان» منتشر شده است نقل و قول کرده که گفته است: «الان وزارتخانه ها باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه های اسلامی نباید زن ها لخت بیایند. زنها باید بروند اما با حجاب باشند.»
 نوه آیت الله خمینی در پاسخ به این نقل و قول تاکید کرده که اجباری شدن حجاب در ادارات «به آن معنا نیست که در کل جامعه اجرا شود.»
 وی با اشاره به انقلاب بهمن ۱۳۵۷ در ایران اظهار داشت: «در کشوری که دچار انقلاب شده است، بعد از انقلاب، فکرها سطحی و احساسی است و فکر درست در آن صورت نمی گیرد. اگر فکر درستی اتفاق می افتاد، اتفاقا باید کشف حجاب رضاخانی برای انقلابیون درس عبرت می شد. همان طور که کشف حجاب و اجباری کردن بی حجابی موفق نبود، اجباری کردن حجاب هم موفق نمی شود. اما متاسفانه در سال ۵۸، همه کارها انقلابی بود و دینی و عاقلانه نبود».
  خانم اشراقی در عین حال شرایط فعلی ایران برای برداشتن حجاب اجباری را مناسب ندانسته و گفته است که این کار باعث می شود تا «جامعه دچار شوک شود و امکان عوض کردن این امر به سادگی نیست».

اظهارات نوه آیت الله خمینی درباره حجاب اجباری و چادر در تضاد با قرائت رسمی جمهوری اسلامی از موضوع حجاب است. مقام های جمهوری اسلامی و بویژه آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها بر رعایت حجاب در جامعه تاکید کرده و چادر را «حجاب برتر» دانسته اند.
  پیشتر نیز سید حسن خمینی، نوه رهبر پیشین ایران، در روز هشتم خردادماه سال جاری با مبرا دانستن نقش آیت الله خمینی در اجباری کردن حجاب در ایران گفته بود: «کمتر موردی از امام سراغ دارید که بگوید با حجاب شوید اما جامعه از اواسط سال ۵۸ همه با حجاب شدند. دانشجویان دانشگاهها روسری سر کردند در حالیکه امام هرگز امر به حجاب نکرده بود. البته حکم شرعی را می‌گفت».
  موضوع حجاب به یکی از تابوهای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است و نیروی انتظامی و افراد بسیج به شدت با هرگونه بی حجابی و یا آنچه که بدحجابی خوانده می شود مقابله می کنند.
  در هفته های اخیر نیروی انتظامی طرح های مختلفی را برای برخورد با موضوع حجاب دختران و زنان به مرحله اجرا در آورده است و افرادی که این مسئله را رعایت نکنند بازداشت و جریمه می شوند.

هیچ نظری موجود نیست: