۱۳۹۱/۰۲/۲۵

دفتر حفظ و نشر آثار علی خامنه ای می گويد که به کتابی درباره شرح زندگی رهبر جمهوری اسلامی اجازه نشر نداده است و در همين حال گزارش ها حاکی است که پس از توزيع تعدادی از نسخه های اين اثر در نمايشگاه کتاب تهران، ناشر اقدام به جمع آوری آن کرده است. کتاب «شرح اسم» که به گفته نويسنده آن، هدايت الله بهبودی، شرح حال زندگی رهبر جمهوری اسلامی ايران از سال ۱۳۱۸ (زمان تولد وی) تا انقلاب بهمن ۱۳۵۷ است، حاصل پژوهشی درباره «سال های کودکی و جوانی خامنه ای و کارنامه ای است مختصر از آغازين کنش های سياسی- اجتماعی او تا پيروزی انقلاب اسلامی». اين کتاب که در ۷۶۶ صفحه منتشر شده است، حاوی ۸۰ عکس تاريخی است که تعدادی از آنها برای نخستين بار عمومی می شود و ناشر آن نيز موسسه مطالعات و پژوهش های سياسی وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است. در هفته های اخیر بسیاری از خبرگزاری ها و سایت های خبری ایران با انتشار گزارش های مشابه اقدام به تبیلغ گسترده این کتاب کرده بودند و از علاقمندان خواسته بودند که برای تهیه آن به مصلی تهران- محل برگزاری نمایشگاه کتب- مراجعه کنند. خبرگزاری ايسنا در معرفی کتاب نوشته بود: گر چه اسناد استفاده‌شده قادر نيست تمامی زوايای پيدا و پنهان زندگی شخصی و مبارزاتی ايشان را روشن سازد؛ اما مصداق بيان «سرّی» است در «حديث ديگران». با این حال، سايت های خبری گزارش دادند که کتاب «شرح اسم» در صبح روز نخست نمايشگاه کتاب تهران از سوی ناشر آن به معرض فروش گذاشته شد ولی در بعد از ظهر نسخه های آن جمع آوری شدند. خبرگزاری مهر روز ۱۴ ارديبهشت ماه در این زمینه گزارش داده بود که «ناشر به دليل بررسی های بيشتر فعلا از عرضه کتاب در نمايشگاه خودداری کرده است به گونه ای که بر سر در موسسه مطالعات و پژوهش های سياسی برگه ای نصب شده بود که روی آن نوشته بودند: به علت اتمام کتاب "شرح اسم" شنبه مراجعه کنيد.»

انتشار اين کتاب با واکنش دفتر حفظ و نشر آثار آيت الله علی خامنه ای روبرو شده و اين دفتر در اطلاعيه ای گفته است که به کتاب مذکور اجاز نشر نداده است. اين دفتر با اعلام «سپاس فراوان از نويسنده متعهد و توانا و ناشر کتاب "شرح اسم"» گفته است: «کتاب مذکور بر اساس بررسی های کارشناسانه متعدد به دليل وجود اغلاط مختلف تاريخی و غير تاريخی موفق به دريافت مجوز نشر از اين موسسه نگرديد.»

دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی از نويسندگان و ناشران خواسته است که برای انتشار کتاب درباره آيت الله خامنه ای با اين دفتر هماهنگی کنند. بر اساس گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده است، کتاب زندگينامه رهبر ايران مشتمل بر دهها سند از ساواک، شهربانی و دادرسی ارتش شاهنشاهی درباره دوران مبارزه و تبعيد آيت الله سيد علی خامنه ای است» که به گفته اين خبرگزاری، «ناگفته های فراوان تاريخی ارائه کرده است.» در اين کتاب، از خامنه ای به عنوان يکی از «عالمان تاثيرگذار در تببين و ترويج انديشه سياسی اسلام و برآمدن انقلاب اسلامی» ياد شده است. بر اساس زندگينامه ای که از رهبر جمهوری اسلامی ايران در سايت او منتشر شده است، وی در سال های پيش از پيروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به دليل مبارزات سياسی خود بارها به زندان افتاده است و پيش از انقلاب به ايرانشهر در استان سيستان و بلوچستان تبعيد شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: