۱۳۹۰/۱۲/۱۰

بزرگترین منتقل کننده پول نفت ایران رابطه خود را با این کشور قطع کرد

رئیس هیأت مدیره بانک اسلامی نور، پسر امیر دوبی است
گزارش ها حاکی از آن است که "بانک اسلامی نور" در امارات که بخش عمده مبادلات ارزی مربوط به صادرات نفت ایران را انجام می داد، در اثر تحریم های آمریکا رابطه خود با ایران را قطع کرده است.
سخنگوی این بانک به رویترز گفته است: "هنگامی که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ مطلع شدیم که تحریم های یکجانبه آمریکا قرار است بر تعدادی از بانک های ایرانی اعمال شود، به عنوان اقدامی پیشگیرانه تصمیم گرفتیم روابط کاری خود را با بانک های ایرانی که در امارات اجازه کار دارند قطع کنیم".
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع نوشته است که این بانک، بزرگترین مسیر انتقال پول ارز ناشی از فروش نفت توسط ایران است.
به نوشته این روزنامه حدود ۶۰ درصد از کل پولی که ایران از طریق صادرات نفت به دست می آورد، از طریق این بانک منتقل می شد که در سال های اخیر چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار در سال بود.
دولت آمریکا اعلام کرده است که علیه موسسات مالی که با بانک مرکزی ایران مبادله داشته باشند، مجازات هایی اعمال می کند.
بر اساس گفته سخنگوی بانک اسلامی نور، به نظر می رسد که این بانک حدود دو ماه و نیم پیش روابط کاری خود را با بانک های ایرانی قطع کرده است.
در آن زمان محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران بدون اشاره به جزئیات، به دولت امارات متحده عربی هشدار داده بود و از حاکم دوبی خواسته بود که در مقابل فشارهای آمریکا مقاومت کند.
رئیس هیأت مدیره بانک اسلامی نور، پسر امیر دوبی است.
فشار تحریم های بین المللی و تحریم های یک جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در ماه های اخیر افزایش یافته است.
بانک مرکزی ایران مشمول تحریم های اتحادیه اروپا است و آمریکا هم به زودی تحریم این بانک را آغاز خواهد کرد.
علاوه بر این اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است که خرید نفت خام را از ایران متوقف کند.
بعضی دیگر از خریداران عمده نفت ایران، از جمله ژاپن و کره جنوبی هم گفته اند که در پاسخ به درخواست های دولت آمریکا، در پی یافتن راهی برای کاهش واردات نفت خام از ایران هستند.
ایران می گوید که از تحریم خرید نفت توسط اتحادیه اروپا متضرر نمی شود و تحت فشار تحریم ها، از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد.
قدرت های غربی ایران را متهم می کنند که در پی دست یافتن به توانایی تولید سلاح اتمی است، اما ایران می گوید که هدف برنامه اتمی اش تولید انرژی و فعالیت های علمی و پزشکی است.

هیچ نظری موجود نیست: