۱۳۹۰/۱۱/۲۶

روز والنتاین در ایران

با وجودی که حکومت ایران با تمام مظاهر فرهنگی غرب مخالف است و با آنها مقابله می کند اما سنت روز والنتاین (روز عشاق) در سال های اخیر و به خصوص در میان جوانان عاشق پیشه در اقشار متوسط و مرفه شهرهای بزرگ ایران گسترش یافته است.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تهران می نویسد شاید یکی از دلایل رواج و بقاء این مناسبت غیر ایرانی درصد بالای جوانان در جمعیت ایران باشد. در حال حاضر ۶۰ درصد از جمعیت ۷۵ میلیونی ایران را افراد زیر ۳۰ سال تشکیل می دهند و حدود یک سوم از جمعیت بین سنین ۱۵ تا ۳۰ سال هستند.
در شرایطی که بخش اعظم این جمعیت جوان مجرد هستند و برای آشنایی و برقراری دوستی بین دختران و پسران امکانات چندانی وجود ندارد روز والنتاین به عنوان معدود مناسبت های ابراز عشق و دوستی بین جوانان تا حدی تحمل می شود و البته بخشی از تجار و کسبه ایرانی نیز از قبال فروش اشیاء مربوط به این مناسبت درآمد خوبی کسب می کنند.
 خبرگزاری فرانسه از قول چندین مغازه دار در شهر تهران می نویسد که در این ایام دسته های گل رز، کارت های عاشقانه که کلمه عشق به زبان انگلیسی روی آنها چاپ شده باشد، بسته های شکلات، عطر و حتی خرس های عروسکی فروش فراوانی دارند. برخی از رستوران های شیک و جوان پسند تهران نیز از هفته ها پیش برای صرف شام رمانتیک در این روز رزرو می شوند.
 المیرا دختر ۲۴ ساله ای در تهران می گوید اکثر کسانی که این روز را جشن می گیرند از خانواده های متوسط و مرفه ساکن شهرهای بزرگ مثل تهران هستند و سنت معمول رد و بدل کردن هدایا و صرف شام است. وی می افزاید: «سال های قبل روز والنتاین برای من خیلی مهم بود ولی حقیقت این است که اگر بین دو طرف احساسات واقعی وجود نداشته باشد این سنت های بی معنا هیچ ارزشی ندارند.»
 خبرگزاری فرانسه یادآوری می کند: به نظر می رسد که در سال های اخیر حکومت ایران در مورد این روز سخت گیری کمتری می کند. سال گذشته دولت تولید و فروش اشیاء مربوط به روز والنتاین را ممنوع کرد. محافظه کاران بارها هشدار می دادند که در جامعه اسلامی ایران این شکل صریح و علنی از ابراز عشق و دوستی جایی ندارد.
 محافظه کاران و سنت گرایان دلیل افزایش رقم طلاق در ایران را گسترش فرهنگ سطحی و بی بندو باری های غربی می دانند.
 ملی گرایان طرفدار ایران باستان نیز ترجیح می دهند که روز مهرگان را به عنوان مناسبتی برای اهمیت عشق جشن بگیرند. جشن مهرگان در اوایل پاییز مناسبتی است برای بزرگداشت میترا که در فرهنگ ایران باستان خدای عشق نامیده می شد.
صبا دختر هیجده ساله ای در مشهد می گوید که برای او روز والنتاین دنباله روی از فرهنگ غربی و یا پذیرش مناسبت های تقویم مسیحی نیست. تنها دلیل علاقه او به این روز شادی یک جشن و دریافت هدیه و شکلات است.
 به گفته صبا، خیلی از جوانان در شهر مشهد ترجیح می دهند که این مناسبت را به شکل خصوصی و یا در مهمانی هایی که در خانه ها برگزار می شود جشن بگیرند چون در محیط بیرون با وجود اینکه جوانان هیچ کار غیراسلامی انجام نمی دهند همیشه ماموران پلیس برای آنها دردسر درست می کنند.
 خبرگزاری فرانسه یادآوری می کند که البته برگزاری مهمانی در خانه ها نیز بدون خطر نیست. ماموران نیروهای انتظامی و گاه بسیج به این مهمانی ها حمله کرده و اگر بهانه ای مثل مشروبات الکلی و یا موسیقی های رقصی پیدا کنند جوانان شرکت کننده در میهمانی را بازداشت می کنند.
 مثیم، جوان سی ساله، صاحب یک مغازه وسایل خانگی می گوید که در روز والنتاین قرار است با نامزدش بروند بیرون ولی ربطی به روز والنتاین ندارد. او در مورد وضعیت اقتصادی کشور و سرنوشت خودش و مغازه دارانی نظیر وی نگران است و می افزاید:« گاهی اوقات لازم است برای فرار از این همه هراس و نگرانی کمی هم تفریح داشته باشیم.»










هیچ نظری موجود نیست: