۱۳۹۰/۱۰/۲۰

تایید آغاز غنی سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی ایران

آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران غنی سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی فردو را آغاز کرده است.
جیل تودور، سخنگوی آژانس در بیانیه ای اعلام کرد: "آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند تایید کند که ایران تولید اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را در تاسیسات غنی سازی فردو شروع کرده است."
در اولین واکنش به این خبر، آمریکا اعلام کرد که این تصمیم ایران، روند نقض تعهدات بین المللی مصوب در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را "بیشتر تشدید" می کند.
از سال ۲۰۰۵ شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته است که غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
ایران می گوید که قصد دارد اورانیوم با غنی ۲۰ درصد را برای مصارف پزشکی و تحقیقاتی تولید کند ولی غرب نگران است که آن گامی مهم بسوی تولید جنگ افزار اتمی باشد.
آغاز غنی سازی اورانیوم در فردو موجب نگرانی دیپلماتهای غربی شده است. یکی از آنها به خبرگزاری فرانسه گفته است که این تصمیم جمهوری اسلامی نگرانی های جدی جامعه بین الملل را "تنها افزایش می دهد."
یک دیپلمات دیگر گفت که آن نشان می دهد ایران "قطعنامه های شورای امنیت را کاملا نادیده گرفته است."
ایران پس از افشاگری آمریکا و فرانسه، در سپتامبر ۲۰۰۹ به وجود تاسیسات زیرزمینی فردو در حوالی قم اذعان کرد. ایران می گوید که از بیم بمباران احتمالی اسرائیل و آمریکا، دستگاه های سانترفیوژ را به این مکان زیرزمینی در دل کوهها انتقال داده است.
جیمز رینولدز، خبرنگار امور ایران بی بی سی می گوید که این تاسیسات مایه جلب توجه و ظن فراوانی شده است.
آمریکا و اسرائیل حاضر نشدند گزینه حمله هوایی به تاسیسات نظامی ایران را منتفی اعلام کنند.
به نوشته جیمز رینولدز، تحلیلگران معتقدند که تاسیسات فردو می تواند اکثر حملات هوایی را تاب بیاورد.
در روز شنبه گذشته فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی‌اتمی ایران از افتتاح تأسیسات غنی سازی "فردو" در آینده ای نزدیک خبر داده بود.

هیچ نظری موجود نیست: