۱۳۹۰/۱۰/۰۲

محسن کاظمینی، فرمانده جدید سپاه تهران، کیست؟

سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در حکمی سرتیپ پاسدار محسن کاظمینی را به عنوان فرمانده سپاه تهران منصوب کرده است. محسن کاظمینی در این سمت جایگزین سرتیپ حسین همدانی شده است.
اما پرسش اینجاست که سرتیپ محسن کاظمینی، فرمانده جدید سپاه تهران، کیست و چه سوابقی دارد؟
ژنرال تک ستاره

سرتیپ کاظمینی یک ژنرال تک ستاره است و پیش از این معاون عملیات کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. سرتیپ کاظمینی از مرداد سال ۱۳۸۸ و در اوج نا‌آرامی‌های تهران، از خوزستان به تهران آمده و این مسئولیت را قبول کرده بود. وظیفه اصلی وی به عنوان معاون عملیات کل سپاه، آماده کردن طرح‌های عملیاتی سپاه برای یک نبرد احتمالی بوده است.
وی اصالتاً کاشانی و ۵۰ ساله است. دست کم از سال ۱۳۵۹ یعنی ۳۱ سال پیش عضو سپاه پاسداران بوده و از کادرهای قدیمی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله بوده که حالا به فرماندهی آن منصوب شده است. وی همچنین در ابتدای سال ۱۳۶۱ که نیروهای تیپ محمد رسول‌الله به فرماندهی احمد متوسلیان برای نبرد با اسرایل به لبنان اعزام شدند، راهی این کشور شد و مدتی را در لبنان بود.

محسن کاظمینی در دوره جنگ هشت ساله ایران و عراق در رده‌های ارشد مانند قرارگاه و لشکر نبود ولی بعد از جنگ در سپاه خوزستان، فرماندهی سپاه ولی عصر (ویژه استان خوزستان) را برعهده داشت.

کاظمینی جانشین که شد؟

پیش از سرتیپ کاظمینی، فرماندهی سپاه استان تهران به عهده حسین همدانی بود. حسین همدانی از اعضا و بنیانگذاران سپاه همدان است و از سال ۱۳۵۹ در جنگ ایران و عراق شرکت داشت و سابقه ۳۲ ساله عضویت در سپاه را دارد.
وی از فرماندهان منطقه عملیاتی «بازی دراز» درجبهه غرب بوده و خاطرات خود را از این نبرد در کتابی تحت عنوان «تکلیف است برادر» تدوین کرده است. حسین همدانی بعد‌ها مدتی فرمانده لشکر انصار الحسین همدان بوده است.
وی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی در نیمه دهه ۱۳۷۰ از فرماندهان منتقد خاتمی در سپاه بود و از امضاکنندگان نامه تهدیدآمیز ۲۷ فرمانده ارشد سپاه به محمد خاتمی به شمار می‌رود.
تا سه سال قبل و موقعی که حسن طائب فرمانده بسیج بود، حسین همدانی معاون حسن طائب بود. وی سپس در آبان سال ۱۳۸۸ و در اوج نا‌آرامی‌های بعد از انتخابات تهران و مقابله سپاه و بسیج با معترضان به نتایج انتخابات، فرمانده سپاه تهران شد. همچنین نام وی هم در فهرست تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران قرار دارد.

حیطه وظایف و مسئولیت‌های سپاه تهران

مهم‌ترین وظیفه سپاه تهران، حفظ امنیت پایتخت و مرکز قدرت سیاسی جمهوری اسلامی در برابر هر نوع قیام، شورش، کودتا و یا هر نوع تهدید داخلی و یا خطر حمله خارجی است.
موقعی که گفته می‌شود سپاه تهران، منظور محدوده شهری و جغرافیایی است که به تهران بزرگ معروف است. یعنی شهر تهران، شمیرانات و شهر ری. مهم‌ترین نیروی نظامی که زیر نظر سپاه تهران است لشکر ۲۷ محمد رسول الله است و البته تمام بخش‌های رزمی بسیج تهران هم زیر نظر سپاه تهران است.
سپاه دیگری هم در کنارسپاه تهران هست به نام سپاه سید الشهدا که ماموریت حفظ امنیت را درسایر شهرستان‌های استان تهران مثل رودهن، بومهن، و ورامین برعهده دارد.
البته کرج هم که اخیرا مرکز استان جدیدی به نام استان البرز شده است، سپاه خاص خودش را دارد که به سپاه امام حسن مجتبی معروف است.

معنای نظامی- امنیتی تغییر فرماندهی سپاه تهران

تغییرات در رده‌های بالای سپاه مثل تغییر فرمانده سپاه تهران، تابع شرایط امنیتی، سیاسی و نظامی است و فقط یک امر نظامی صرف به شمار نمی‌رود. دلیل این امر هم، اهمیت سیاسی-امنیتی تهران برای حکومت جمهوری اسلامی است.
ضمن اینکه اصولاً در رده‌های ارشد سپاه، برخلاف ارتش، عزل و نصب فرماندهان، تا حالا خیلی تابع مسائلی مانند بازنشستگی ویا تغییرات دوره‌ای و زمانی نبوده است.
علاوه بر این این نوع تغییرات که در این هفته‌ها شامل موارد دیگری هم در سطوح فرماندهان عالی سپاه بوده است، معمولاً ناشی از اتخاذ یک رویکرد و راهبرد جدید نظامی -امنیتی است که با توجه به تحولات داخلی و خارجی و نوع تهدیداتی که جمهوری اسلامی با آن روبه‌رو است، اتخاذ می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: