۱۳۹۰/۰۹/۲۳

نکات تازه از ماجرای مرگ هاله سحابی از زبان علی مطهری

علی مطهری، نماینده مجلس ایران در مورد سئوال از وزیر اطلاعات این کشور در مورد مرگ هاله سحابی در مجلس و پاسخ های او نکاتی تازه را مطرح کرد.
آقای مطهری دیروز سه شنبه ۲۲ آذر در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: "از وزیر اطلاعات در باره مرگ هاله سحابی سئوال کردیم تا به کمیسیون بیاید و توضیحاتی را ارائه بدهد؛ قرار شد که سی‌دی [حاوی فیلم مربوط به وقایع تشییع جنازه عزت الله سحابی] را به ما بدهند تا آن را مشاهده کنیم و اگر قانع نشدیم، وزیر به صحن علنی بیاید و توضیح بدهد".
هاله سحابی، از فعالان سیاسی مخالف دولت ایران، خرداد ماه امسال در پی حمله ماموران امنیتی به مراسم تشییع جنازه پدرش در لواسان، درگذشت.
حاضران در صحنه گفتند که یک مأمور لباس شخصی ضربه ای به او زده بود که باعث از حال رفتن و نهایتا مرگ او شد، اما مقامات رسمی مرگ او را "طبیعی" و بر اثر سابقه بیماری قلبی، گرمای هوا و شوک ناشی از مرگ پدرش توصیف کردند.
اکنون آقای مطهری می گوید که وزارت اطلاعات در پاسخ به سئوال او اعلام کرده است که آنها "نمی خواستند که او از دنیا برود و آنچه اتفاق افتاده، بی توجهی مأمور بوده است".
آقای مطهری در این مورد گفت: "اگر مأمور خطایی انجام داده، باید برای مردم توضیح داده شود و از مردم عذرخواهی شود".
او از تلاش عده ای برای ایجاد "قداست بی جا برای نظام" انتقاد کرد و گفت که اعتراف به اشتباهات به حکومت آسیبی نمی زند.
هاله سحابی از فعالان ملی مذهبی و مدافعان حقوق زنان ایران بود که به اتهام شرکت در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دستگیر و زندانی شد.
او پس از مرگ پدرش، عزت الله سحابی که از سرشناس ترین چهره های ملی-مذهبی ایران بود، برای شرکت در مراسم تدفین او از زندان به مرخصی آمد، اما در جریان حمله به این مراسم آسیب دید و درگذشت.
چند روز پس از درگذشت او، هدی صابر، فعال ملی مذهبی دیگری که به اتهامی مشابه در زندان به سر می برد در اثر اعتصاب غذا در اعتراض به نحوه مرگ خانم سحابی، جان خود را از دست داد.
مخالفان دولت ایران مقامات زندان را به سهل انگاری در مراقبت از آقای صابر متهم کردند.
آقای مطهری در سخنان دیروز خود در دانشگاه تهران از نحوه برخورد حکومت با اعتراضات پس از انتخابات دو سال پیش ایران و زندانی کردن معترضان انتقاد کرد.
او گفت که به نوع برخوردی که در جریان وقایع پس از انتخابات با معترضان شد معترض بوده است و عقیده دارد که آن همه "سختگیری" لازم نبوده است.
آقای مطهری با انتقاد از زندانی کردن افراد به دلیل اعتقاداتشان افزود: "به غیر از کسانی که در حوادث سال ۱۳۸۸ دست به تخریب و ایجاد حریق زدند، کسی نباید زندانی باشد".

هیچ نظری موجود نیست: