۱۳۹۰/۰۹/۰۷

مراسم دومین سالگرد آیت الله منتظری برگزار نمی‌شود

خانواده آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع تقلید شیعه اعلام کردند برای دومین سال متوالی به دلیل ناتوانی در تامین امنیت شرکت کنندگان مراسم دومین سالگرد درگذشت او این مراسم برگزار نمی شود.
دفتر آیت الله منتظری با انتشار بیانیه ای اعلام کرده که چون "نمی توانیم امنیت شرکت کنندگان محترم را تضمین نمائیم و به دلیل در اختیار نداشتن مکان مناسب جهت برگزاری مراسم، از برگزاری مراسم دومین سالگرد در شهر قم خودداری می کنیم."
در این بیانیه تاکید شده که دفتر آیت الله منتظری همچنان تعطیل است و آثار علمی او، حتی شرح نهج البلاغه، همچنان از چاپ شدن ممنوع می باشند؛ به علاوه، محل تدریس او که ۱۴ سال قبل توسط حکومت تعطیل شده بود، همچنان مسدود است.
آیت الله حسینعلی منتظری از مراجع تقلید شیعیان ۲۹ آذر ۱۳۸۸ در سن هشتاد و هفت سالگی در شهر قم درگذشت.
آقای منتظری از مهم ترین روحانیون منتقد دولت ایران به شمار می رفت که در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به صراحت موضعگیری کرد و از رفتار حکومت در قبال معترضان انتقاد کرد.
در دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری، آقای منتظری با انتقاد از عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به بی اعتماد شدن مردم نسبت به حاکمیت هشدار داده بود.آیت الله حسینعلی منتظری پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ از جمله نزدیکان آیت الله خمینی بنیادگذار جمهوری اسلامی بود و بارها به علت فعالیت های سیاسی زندانی شد. او در زمان تبعید آیت الله خمینی در نجف نماینده تام الاختیار آیت الله خمینی در ایران شد.
پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، آیت الله منتظری رییس مجلس خبرگان قانون اساسی شد و در سال ۱۳۶۴، مجلس خبرگان رهبری، با آنکه آیت الله خمینی همچنان در قید حیات بود، آقای منتظری را به جانشینی رهبر جمهوری اسلامی برگزید.
اختلافات میان آیت الله خمینی و آیت الله منتظری پس از اعدام چند هزار زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ و نیز بازداشت مهدی هاشمی برادر هادی هاشمی، داماد آیت الله منتظری، بالا گرفت و نهایتا در فروردین سال ۱۳۶۸ آیت الله خمینی آقای منتظری را از مقام جانشینی خود عزل کرد.
پس از انتخاب آیت الله علی خامنه ‌ای به رهبری جمهوری اسلامی، آیت الله منتظری در سال ۱۳۷۱ در یک سخنرانی از سیاست ‌های امنیتی - نظامی حکومت انتقاد کرد. در پی این سخنرانی انتقاد آمیز جمعی از هواداران او بازداشت شدند.
در سال ۱۳۷۶ نیز آقای منتظری در سخنانی فراقانونی بودن رهبری را زیر سئوال برد. او در سخنان خود نسبت به حکومتی شدن مرجعیت هشدار داد و از اختیارات فراقانونی آیت الله خامنه ای انتقاد کرد.
در پی این سخنان، حسینه و دفتر آقای منتظری تخریب و اشغال شد. آیت الله منتظری سپس چند سال تحت حصر خانگی بود که در واپسین سال ریاست جمهوری سید محمد خاتمی موانع ایجاد شده در اطراف منزل او برچیده شد.
بعد از درگذشت آقای منتظری، محدودیت هایی در برگزاری مراسم خاکسپاری و ترحیم وی از سوی حکومت ایران اعمال شد و سال گذشته نیز خانواده او اعلام کردند که به دلیل فقدان امنیت مراسم اولین سالگرد درگذشت آیت الله منتظری را برگزار نمی کند.

هیچ نظری موجود نیست: