۱۳۹۰/۰۸/۱۶

هواپیمای ایرانی به دلیل نقص فنی در بریتانیا زمین گیر شد

یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که در مسیر لندن به تهران در پرواز بوده، هنگام فرود برای سوخت گیری در فرودگاه استان کنت در جنوب شرقی لندن، بر اثر ترکیدگی لاستیک‌ از ادامه پرواز باز مانده است.این حادثه شب گذشته رخ داده و به مسافران این پرواز آسیبی نرسیده است.
در همین زمینه اعتراض ایران ایر نسبت به تعلیق خدمات هواپیماییخدمات یاتا به ایران ایر به‌ دلیل تحریم‌ها متوقف شدایران: ندادن سوخت به هواپیماهای ایرانی غیرانسانی است .موضوعات مرتبطتحریم ایران بر اساس گزارش ها مسافران پرواز ایران ایر در هتلی نزدیک فرودگاه شهر کنت، منتظر رسیدن قطعات یدکی یا اختصاص یافتن هواپیمای دیگری هستند که آنها را به مقصد برساند .
هر چند که فروش سوخت هواپیما به ایران مشمول تحریم های بین المللی نیست اما مدتی است برخی از شرکت های سوخت رسانی هوایی، از تامین سوخت‌ هواپیماهای ایرانی خودداری می کنند.از جمله هواپیماهای ایرانی که از لندن به تهران پرواز می کنند، به اجبار در شهر کنت در جنوب شرقی لندن سوخت گیری می کنند.
این هواپیماها در فرودگاه هیثرو در غرب لندن فرود می آیند و پس از مسافرگیری برای تهران در این فرودگاه به سوی فرودگاه کوچکی در استان کنت می روند و پس از سوختگیری به سوی تهران پرواز می کنند.ناوگان فرسوده هوایی ایرانبه تازگی چرخ جلوی هواپیمای ایران ایر در پرواز مسکو به تهران باز نشد اما خلبان آن با مهارت موفق به فرود بدون خسارت هواپیما در فرودگاه مهرآباد تهران شد.
قدردانی رسمی از خلبان پرواز مسکو به تهران با ترکیدگی چرخ هواپیمای لندن به تهران در فرودگاه کنت همزمان بوده است. این دومین نمونه از این نقص فنی در هواپیماهای ایران ایر طی یک ماه گذشته است.به تازگی چرخ جلوی هواپیمای ایران ایر در پرواز مسکو به تهران باز نشد اما خلبان آن با مهارت موفق به فرود آوردن بدون خسارت هواپیما در فرودگاه مهرآباد تهران شد.
ایمنی پایین و سابقه سقوط پی در پی هواپیماهای توپولوف روسی هم عملا نتوانسته این هواپیما را جایگزین مناسبی برای ناوگان فرسوده هوایی ایران کند.تحریم های بین المللی فقط محدود به فروش هواپیما و قطعات یدکی آنها به ایران نیست.
یاتا، انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، اخیرا نامه ای به شرکت هواپیمایی ایران ایر اطلاع داد که تمامی خدمات تسویه حسابهای شرکت های هوایی با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را به حالت تعلیق درآورده است.این اقدام بنابر تصمیم "اداره کنترل دارایی خارجی ها" (OFAC) در وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا صورت گرفته که شرکت ایران ایر را در فهرست تحریم قرار داده است و یاتا می گوید که تعلیق خدمات، در راستای تحریم های آمریکا علیه هواپیمایی جمهوری اسلامی است.
با این تصمیم، شرکت هواپیمایی ایران ایر دیگر نمی تواند از سرویس های "اتاق تهاتر" یا تسویه حساب شرکت های هواپیمایی یاتا استفاده کند و فروش بلیت ایران ایر تنها از طریق دفاتر این شرکت و به صورت نقدی امکان پذیر است.خدماتی که یاتا، ایران ایر را از آن محروم ساخته سیستم فروش بلیت و بار است. یعنی اگر قبلا آژانسی در دنیا بلیت هما را می فروخت پول از طریق اتاق تهاتر یاتا به حساب هما واریز می شد اما با تعلیق این خدمات، هواپیمایی جمهوری اسلامی دیگر نمی تواند به این شیوه، بلیت های خود را از طریق آژانس های هواپیمایی دیگر بفروشد و پول خود را بگیرد.ایران به این اقدام اعتراض کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: