۱۳۹۰/۰۸/۰۳

چرا خاوری برنمی گردد؟، چرا خاوری برگردد!

در حالیكه از اواسط هفته گذشته زمزمه هایی مبنی بر بازگشت خاوری به تهران بین خبرنگاران متصل به برخی محافل شنیده می شد، اظهارات شب گذشته دادستان كل كشور نشان داد این شایعه تنها ترفندی برای ایجاد تردید در این پرونده بود.
خروج محمودرضا خاوری از كشور در حالی انجام شد كه روز قبل از خروج وی، بازپرس پرونده در اهواز از وی تحقیق كرده بود و احتمال دستگیری را به او یادآور شده بود و همچنین معاون اول رییس جمهور و احتمالا برخی از مقامات دیگر در جریان خروج وی از كشور بودند، بنابراین نمی توان خروج وی را بدون هماهنگی و مخفیانه تلقی كرد.
از سوی دیگر با وجود آن كه این پرونده به پرونده سه هزار میلیارد تومانی مشهور است، ابعاد آن بنابر ارقام اعلام شده توسط دادستان كل كشور به بیش از 4700 میلیارد تومان می رسد، چرا كه بدهی گروه آریا تنها به بانكهای ملی و صادرات 4700 میلیارد تومان است و در حدی است كه قطعا پرداخت ها به این گروه بدون اطلاع، حمایت و مساعدت مقامات ارشد اجرایی در سطح وزیر اقتصاد، رییس كل بانك مركزی و مسئولان دولتی ممكن نیست. بنابراین اگر قرار بود محمودرضا خاوری مورد بازجویی و محاكمه قرار گیرد، قطعا از پشت پرده این پرداختها خبر می داد و پای سایر مقامات به میان می آمد.
در شرایطی كه حجت الاسلام اژه ای شب گذشته در سیمای جمهوری اسلامی به صراحت توضیح داد كه برای احضار و نه بازداشت یك مدیر معمولی و نه ارشد به شدت مورد فشار قرار گرفته است، تصور این كه با اعترافات خاوری قرار بود پای چه كسانی به پرونده كشیده شود، خود ابعاد موضوع و واكنش های مقامات دانه درشت را نشان می دهد و عاقلانه بودن این تصمیم كه با بیرون فرستادن خاوری، از سرایت روند رسیدگی به مقامات بالاتر جلوگیری شود را یادآوری می كند.
در این شرایط رسیدگی به پرونده فساد اقتصادی بزرگ در سیستم بانكی عملا به مسیر هدایت شده ای سوق می یابد كه به مجازات و بازپس گیری اموال از گروه آریا و تعدادی از كارمندان بانكهای صادرات و ملی می انجامد و همان گونه كه محمود احمدی نژاد قبل از تشكیل دادگاه و پایان تحقیقات با اطمینان كامل اظهار كرده است، پای هیچ یك از مقامات دولتی به پرونده كشیده نشده و این پرونده نیز با خیر و خوشی به پایان خواهد رسید.
از سوی دیگر سرنوشت فاضل خداد كه با امان نامه به ایران بازگشت، اما درنهایت اعدام شد نیز تردیدهای باقیمانده خاوری را برای عدم بازگشت به كشور برطرف می كند و تنها در این میان سوژه ای مناسب برای سرویسهای اطلاعاتی آمریكا و كانادا جهت كسب اطلاعات مربوط به فعالیتهای ایران برای دور زدن تحریمها از خاوری فراهم می شود.
و در نهایت اینكه با اظهارات شب گذشته حجت الاسلام اژه ای مبنی براینكه گروه آریا هیچ آورده قابل توجهی نداشته و تمام اموال این گروه از محل وجوهات بانكی و دولتی تامین شده است، به نظر می رسد اظهارات چندی پیش رییس كل بانك مركزی مبنی بر بیشتر بودن اموال گروه آریا از بدهی های این گروه نادرست بوده است و با توجه به آن كه گروه آریا مبالغی بیش از 500 میلیارد تومان را جهت تنزیل یا به زبان شرعی ربا پرداخت كرده است، دست كم علاوه بر اموال خود 500 میلیارد تومان نیز به بیت المال بدهكار است.

هیچ نظری موجود نیست: