۱۳۹۰/۰۲/۱۸

جانشین واقعی بن لادن مشخص شد؟

گزارش های رسیده حاكی از آن است كه علی رغم گمانه زنی ها جانشین بن لادن برای رهبری القاعده فرد دیگری غیر از ایمن الظواهری است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری العربیه، دستگاههاى اطلاعات و امنیت امریكا، با سرعت و به شدت در جستجوى محتویات كامپیوتر و اسنادى هستند كه از رهبر سابق القاعده برجاى مانده است.
بر اساس این گزارش، سرنخ ها نه تنها مى توانند به كشف خانه هاى امن القاعده اى ها كمك كنند و روشهاى ارتباطى و امكانات آنها را روشن سازند، بلكه شاید به شناخت جانشین بن لادن بیانجامند.
در حالى كه جستجوگران به بررسى اسناد مى پردازند و برنامه هاى بازیابى محتویات كامپیوتر را به كار مى گیرند و كاشفان رموز نیز مشغول سرهم بندى كردن علایم اند، تحلیلگران به گمانه زنى پرداخته اند كه نفر اول القاعده به عنوان یك شبكه جهانى چه كسى خواهد بود؟
دكتر ایمن الظواهرى، پیرمرد ریش سفیدى كه معمولا بر صفحه تلویزیونها ظاهر مى شود و انواع تهدیدها و رهنمودها را باهم تحویل بینندگان مى دهد، یك احتمال است. اما از او محتمل تر "ابو یحیى لیبیایى" است.
نخستین بار نام ابو یحیى مسئول تبلیغات القاعده، زمانى رسانه اى شد كه وى از زندان امریكایى ها در باگرام افغانستان گریخت. این واقعه در 10 ژوئیه 2005 روى داد. او چهره اى محبوب در میان القاعده اى ها دارد و علوم حوزوى را هم در موریتانى كسب كرده است.
گروه ویژه بررسى مدارك روزنامه "لس انجلس تایمز" در شماره روز پنجشنبه به نقل از "مایك راجرز" از مسئولان برجسته سازمان امنیت ملى امریكا نوشت كه گروه ویژه اى مامور آن شده است كه با بررسى مدارك دریابد نقشه هاى بعدى القاعده چیست، منابع مالى آن كدام است و مخفیگاههاى رهبرانش كجایند؟
ظاهراً "سى آى اى" حتى تلاش فراوان كرده است، شخصیت ها و عناصر دل بسته به القاعده را از طریق واكنشهاى آنها در برابر قتل بن لادن شناسایى كند. كارشناسان تروریسم در ایالات متحده نگران عملیات انتقام جویانه بازماندگان القاعده در پى این حمله اند. لذا آنان مى خواهند پیش از آنكه عناصر القاعده خود را بازیابند و از اثرات این ضربه ناگهانى و سخت بیرون آیند، اقدامات مؤثر دیگرى را علیه القاعده انجام دهند.
این كه القاعده شاخه شعبه هاى مختلفى دارد و بر بسترهاى متفاوت اجتماعى در نقاط جغرافیایى پراكنده شكل و قوام گرفته است، براى كارشناسان امور امنیتى هم فرصتى مغتنم است و هم كاری سخت. لذا شناختن و ضربه زدن به شخصیت كاریزمایى بعدى القاعده كه مى تواند این پراكندگى را وحدت و انسجام بخشد، در این برهه اهمیت بالایى یافته است.
ابو یحیى مانند الظواهرى امكان رهبرى را دارد و در مواردى از او بالاتر است، لیكن عناصر خلیج فارسی القاعده آن طور كه باید، او را قبول ندارند. حتى نحوه فرار او از زندان باگرام با سه اسلامگراى دیگر هاله اى از ابهام را بر گرد چهره او افكنده است.
ابو یحیى لیبیایى عاشق اطلاعات استابو یحیى كه در دهه چهارم عمر خویش است، یك برنامه ریز استراتژیك القاعده بشمار مى آید. او در نوارهاى ویدیویى بسیارى ظاهر شده و در صحبت هایش به اطلاعات و فناورى هاى آن توجه بسیار نشان داده است.
ابو یحیى جوان و پرتوان است و از امكان و مهارتى برخوردار است كه سایر رهبران القاعده بجز بن لادن و الظواهرى از آن بهره چندانى ندارند و آن "آگاهى به علوم شرعیه" است. او دو سال تحصیلات مذهبى در موریتانى در كارنامه اش دارد. او عمامه سیاهى بر سر مى گذارد و همچون یك "واعظ" سخن مى گوید.
او و برادرش عضو یك گروه لیبیایى بودند كه براى جنگ با نیروهاى كمونیست و اتحاد شورپى سابق به افغانستان رفتند. ابو یحیى پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 در امریكا، توسط ماموران پاكستانى بازداشت و به امریكایى ها سپرده شد. او با نامهاى حسن قائد و یونس سهراوى نیز زیسته است. به نظر مى رسد وى در مناطق مرزى پاكستان- افغانستان بسر مى برد.

هیچ نظری موجود نیست: