۱۳۹۰/۰۲/۱۵

صادق طباطبایی: عزت الله سحابي انساني متعهد، پارسا، تلاشگر در راه آزادي و استقلال كشور است

جرس: معاون سياسي نخست وزیر و سخنگوی دولت مهدي بازرگان ،عزت الله سحابي را انساني متعهد، پارسا، تلاشگر در راه آزادي و استقلال كشور دانست .
دكتر صادق طباطبايي در گفت وگو با پايگاه خبري-راهبردي سلام ،‌ با اشاره به بيماري مهندس عزت الله سحابي ضمن آرزوي سلامتي و شفاي عاجل وي به تبيين ويژگي‌هاي شخصيتي اين فعال سياسي پرداخت.
وي مهندس سحابي را از چهره‌هاي پر افتخار تاريخ ايران دانست و گفت:مهندس عزت الله سحابي شخصيتي است با باورهاي عميق مذهبي و انديشه‌اي روشن و بدور از خرافه و جهل. مبارزي است كه در طول زندگی اش در راه آزادي و استقلال كشور قدم برداشته و با استبداد داخلي و استيلاي خارجي مخالف بوده و هست.
طباطبايي با بيان اينكه مهندس سحابي داراي تفكر استقلال طلبانه است ؛ به همكاري‌هاي وي با دولت موقت اشاره كرد و گفت : عزت الله سحابي علیرغم انتقادی که در ماههای آغازین انقلاب به برخی دیدگاهها و نیز به عملکرد بعضی افراد در تشکیلات نهضت ازادی داشت ، در همكاري با دولت موقت منشا اثر بوده است و مدتي هم كه به عنوان سرپرست سازمان برنامه و بودجه فعاليت مي كر تحولات عظيمي در اين سازمان ايجاد كرد كه آثار آن بعدها نمايان شد.
وي با برشمردن ديگر ويژگي‌هاي مهندس عزت الله سحابي،خاطرنشان كرد: آقاي سحابي مدافع آزادي بيان و آزادي انديشه بود و هيچگاه اجازه نداد انديشه ‌اش به صلابه كشيده شود . مجموعه مجلدات مجله ايران فردا نشان دهنده خط فكري ثابت و روشن او ست.
سخنگوی دولت مهدي بازرگان يادآور شد: مهندس سحابي علي‌رغم تمامي بي مهري‌ها و سختي‌ها و ستمهایی که در حق او اعمال شد ، باز هم در راه دفاع از انقلاب و تحقق آرمان های ملی همچنان تا به امروز ايستاده است و حساب اين بي مهري‌ها را از اصل انقلاب جدا مي كند . واقعا حيف است چنين شخصيتي با اين درجه از كمالات براي نسل جوان امروز ما كه به دنبال الگو مي گردند ناشناخته بماند.
وي با بيان اينكه معتقدم حق مهندس سحابي ادا نشده است ،گفت:البته اين حق از بين رفتني نيست چرا كه بسياري از افراد حياتشان بعد از مماتشان آغاز مي‌شود.
طباطبايي با بيان اينكه در تاريخ كشور ما شخصيت‌هائی همچون عزت‌الله سحابي فراوان نیستند ،اظهار داشت: مهندس سحابي در بردارنده خصلتهاي نكوئی است. او انساني است معتقد و مؤمن و متعهد ،پارسا و تلاشگر راه آزادي و استقلال کشور ؛ کسی که تمام دوران جوانی و اصولا" تمامی مراحل زندگي‌اش را وقف مبارزات آزادي خواهانه كرده است.
وي همچنين درباره نظر آ یت الله خمینی نسبت به مهندس سحابي گفت: من سخن منفي از امام درباره آقاي سحابي نشنيدم و نگاه مهندس سحابي هم به امام توام با احترام بود.
طباطبايي در پايان با آرزوی مجدد سلامتی و شفای عاجل برای مهندس سحابی،خاطرنشان كرد:شخصيتي همچون مهندس سحابي برای جوانان ما الگویي زنده در ایمان و عمل صالح است؛ الگوئی است براي جوانان ما ، آن ها که هم برای تحصیل علوم و فنون عصر در تلاش هستند و همزمان با پارسائی و تعهد و پایبندی به اصول شریعت؛ دل در گرو آزادی و آزادگی ملت خویش دارند وبرای استقرار عدل و پاسداشت از کرامت انسانی در تکاپو هستند. جا دارد در همین جا از پدر والاگهر ایشان زنده یاد دکتر یدالله سحابی یاد کنم. او اسوه زهد و پارسائی و ایمان و عمل صالح و در یک کلام مرد خدا بود. این استاد دانشگاه و دانشمند عالیمقام و مجاهد نستوه؛ به برکت ایمان و خداباوری اش چهره ای نورانی داشت و مورد تکریم بزرگان دین و سیاست قرار داشت. من این افتخار را داشتم که در طول عمر دولت موقت، از وجود پر برکت و فیاض این مرد عارف و عالم بهره ها ببرم و از مصاحبت و گفتگو با او کام دل شیرین کنم. خداوند او را از رحمت واسعه خود بهره مند سازد و دعای خیرش را نثار سلامتی و شفای عاجل و طول عمر فرزند خلفش ؛عزت الله سحابی سازد .

هیچ نظری موجود نیست: