۱۳۹۰/۰۲/۱۱

حضور احمدی نژاد و غیبت مصلحی در جلسه هیات دولت

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، بعد از ده روز غیبت امروز در جلسه هیات دولت حاضر شد. همزمان خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در این جلسه حضور نداشته است.
آقای احمدی نژاد در حالی در نشست امروز ۱۱ اردیبهشت (اول مه) دولت شرکت کرده که با غیبت در دو جلسه قبلی هیات وزیران و عدم حضور در محل کار خود در دفتر ریاست جمهوری در حدود ده روز گذشته، انتقاد بسیاری را در میان سایر مسئولان حکومتی ایران بر انگیخته بود.
اندکی پس از انتشار خبر تشکیل جلسه بدون حضور وزیر اطلاعات، اعلام شد که آقای مصلحی برای دیدار با "جمعی از فضلای قم" صبح روز یکشنبه به این شهر رفته است و همین دلیل او برای غیبتش در جلسه هیات دولت اعلام شده است.
دو هفته پیش و در پی انتشار خبر پذیرش استعفای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات توسط محمود احمدی‌نژاد، رسانه‌ها از مخالفت آیت الله خامنه‌ای با این استعفا خبر دادند و دلیل کناره گیری آقای مصلحی را اختلاف میان او و محمود احمدی‌نژاد دانستند
دو نوبت غیبت در جلسات هیات دولت، عدم حضور در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی، شرکت نکردن در جلسات حساس مجلس در مورد بودجه سال جاری و لغو سفر استانی به قم، از جمله مواردی بود که در ده روز گذشته در رسانه‌های ایران، نشانه عدم تمایل محمود احمدی‌نژاد به انجام فعالیت‌های عادی خود تلقی شده بود.
اهدای گل به رییس جمهوری
بر خلاف دیگر رسانه های ایران که خبر شرکت رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت را با تیترهایی مرتبط با همین موضوع منتشر کرده اند، خبرگزاری دولتی ایرنا، این خبر را با تیتر "دانش آموزان به رييس جمهوري گل اهدا كردند" به چاپ رسانده است.
خبرگزاری رسمی دولت ایران، در انتهای خبر خود در مورد اهدای گل از سوی تعدادی از دانش آموزان به مناسبت "هفته معلم" به محمود احمدي نژاد و اعضاي هيات دولت، نوشته آقای احمدي نژاد "دقايقي با دانش آموزان گفت و گو و سپس در جلسه هيات دولت شركت كرده است".
دیدار امروز صبح ضرغامی و احمدی نژاد
ساعاتی پیش از تشکیل جلسه امروز هیات دولت ایران، عزت الله ضرغامی رئیس رادیو – تلویزیون حکومتی ایران اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد به وی گفته است در این جلسه شرکت خواهد کرد.
آقای ضرغامی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر اظهار داشت که صبح امروز با رئیس دولت ملاقات کرده و آقای احمدی‌نژاد گفته است که "در سخنان امروز خود در هیات وزیران تمام نقشه‌های دشمنان اسلام و انقلاب را نقش بر آب خواهد کرد و نشان خواهد داد که دشمنان ملت ایران از درک رابطه پدر و فرزندی رهبر انقلاب و رئیس جمهوری عاجز و ناتوانند".
از سوی دیگر، خبرگزاری فارس از قول محمد حسن صالحی مرام معاون ارتباطات واطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری از تشکیل جلسه یکشنبه هیات دولت به ریاست محمود احمدی‌نژاد سخن گفت، و خبرگزاری ایرنا همین خبر را به نقل از "یک مقام آگاه" منتشر کرد.
به گفته عزت الله ضرغامی، وی در دیدار صبح امروز با رئیس قوه مجریه "مطالب مستندی" را درباره "خرسندی دشمنان و سناریوهای خباثت آمیز رسانه‌های بیگانه و جریان‌های معاند و ضدانقلاب راجع به حضور نیافتن رئیس جمهوری در چند جلسه هیات وزیران" به اطلاع او رسانده است.
اظهارات منسوب به محمود احمدی نژاد
اظهارات آقای ضرغامی در شرایطی عنوان می‌شود که برخی سایت‌های محافظه کار، در روزهای گذشته از تصمیم محمود احمدی‌نژاد برای سخن گفتن مستقیم با مردم از طریق تلویزیون خبر داده بودند.
"احتمال طرح عدم کفایت رئیس جمهوری در مجلس"همزمان با سخنان رئیس رادیو – تلویزیون حکومتی ایران، موسی غضنفر‌آبادی نماینده بم در مجلس هشتم گفته که شب گذشته تعدادی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس (فراکسیون اکثریت قوه مقننه ایران) با محمود احمدی‌نژاد دیدار کرده‌اند.
به نوشته سایت خبرآنلاین، آقای غضنفر‌آبادی در گزارش خود از مذاکرات نمایندگان در منزل رئیس دولت در خیابان پاستور، از صحبت‌های مطرح شده در مورد "احتمال طرح عدم کفایت رئیس جمهوری در مجلس" خبر داده است.
موسی غضنفر‌آبادی بدون توضیح در مورد آنچه در همین ارتباط از سوی نمایندگان به رئیس جمهوری گفته شده، به نقل پاسخ آقای احمدی‌نژاد بسنده کرده که گفته است: "عدم کفایت دلیل می‌خواهد. مگر بنده چه کار کرده‌ام؟
به نوشته خبرآنلاین، نماینده بم همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد "اضافه شدن دو بند به درخواست های رئیس جمهوری" گفته است که محمود احمدی‌نژاد منکر طرح چنین درخواست‌هایی شده است.
"این موضوعی است که بین من و آقا است و انشاءالله حل می‌شود"
اظهارات منسوب به محمود احمدی نژاد
سایت خبرآنلاین در مورد "اضافه شدن دو بند به درخواست‌های رئیس جمهوری" توضیح بیشتری نداده، اما به نظر می‌رسد که اشاره خبر مندرج در آن، به شایعاتی باشد که طی هفته گذشته، در برخی سایت‌ها در مورد "سه شرط" محمود احمدی‌نژاد برای بازگشت به کار انتشار یافته است.
مطابق این شایعات، او بازگشت خود به نهاد ریاست جمهوری را مشروط به انتصاب رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول، برکناری سعید جلیلی از سمت ریاست شورای عالی امنیت ملی و کنار رفتن حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات کرده بود.
به گفته نماینده بم، آقای احمدی نژاد در بخشی از صحبت‌های دیشب خود با تاکید بر اینکه اختلافات اخیر به زودی "با انجام یک گفتگو" خاتمه خواهد یافت، اظهار داشته: "این موضوعی است که بین من و آقا است و انشاءالله حل می‌شود.
با این حال آقای غضنفر آبادی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که "رئیس جمهوری چه زمانی سر کار خود حاضر خواهد شد"، به ذکر این پاسخ کلی بسنده کرده که "ان شاء الله به زودی سر کار می‌آیند.
آقای غضنفر‌آبادی همچنین از سخنان رئیس قوه مجریه در مورد "وجود رگه‌های انحرافی در برخی بخشهای نظام" خبر داده و از قول وی آورده است: "من جانم را برای ولایت گذاشته‌ام و اعتقاداتم به ولایت فقیه قوی‌تر از گذشته شده است.
خبر غیبت امروز وزیر اطلاعات در جلسه هیات دولت در شرایطی منتشر شده که غیبت های قبلی احمدی نژاد در جلسات دولت، در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران نوعی واکنش به ابقای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات از سوی آیت الله خامنه‌ای تلقی شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: