۱۳۹۰/۰۱/۲۵

سفارت بریتانیا در تهران: تهدید امنیتی شدیم

یک مقام رسمی در سفارت بریتانیا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی ضمن اعلام این موضوع گفت: "روز گذشته حدود ۲۰۰ نفر مراجعه‌کننده به سفارت داشتیم که تنها سه نفر از آنها وارد سفارت شدند و پس از آن، به دلیل تهدید امنیتی مجبور به تعطیلی سفارت شدیم."
او تاکید کرد که از روز پنجشنبه، ۲۵ فروردین ماه، بخش‌های مختلف این سفارت‌خانه فعالیت‌های عادی‌شان را از سر گرفته‌اند.
سایت‌های وابسته به دولت، روز چهارشنبه در خبری کوتاه از بسته شدن سفارت بریتانیا تا اطلاع ثانوی خبر داده بودند.
برخی سایت‌های مخالف دولت نیز با انتشار این خبر که در پی ارسال پیامک از سوی سفارت بریتانیا در تهران به کارمندان کلیه بخش‌های این سفارت، از صبح چهارشنبه، ۲۴ فروردین‌ماه، به مدت نامعلوم از کارمندان در کلیه رده‌ها خواسته شده است که در محل کار خود حاضر نشوند، به موضوع تعطیلی سفارت بریتانیا در تهران پرداختند.
در همین حال، یک منبع که نخواست نامش فاش شود، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که "دلیل تعطیلی سفارت بریتانیا در روز گذشته تهدید به بمب‌گذاری این سفارت‌خانه بوده است". هنوز این خبر تائید نشده است.
بحث قطع یا کاهش ارتباط با سفارت بریتانیا از پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و اعتراض های مردمی پس از آن، در میان مسئولان رسمی ایران مطرح شد.
اواخر سال گذشته، محمد کرمی‌راد، عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، از طرح کاهش روابط جمهوری اسلامی با دولت بریتانیا با حضور مسئولان وزارتخانه‌های امور خارجه و وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌ها خبر داده بود.
به گفته او، "اعضای این کمیسیون با توجه به اظهارت سفیر بریتانیا مبنی بر وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، قطع رابطه با آن کشور را به صورت قاطع مطرح کردند که پس از اظهارات نمایندگان مجلس و دولت، رأی‌گیری شد و آنها با اکثریت آرا قطع رابطه‌ کامل با دولت انگلیس را خواستار شدند."
روز دوشنبه، ۱٨ بهمن ماه ٨٩ در ایران، طرح یک فوریتی الزام دولت به قطع رابطه با بریتانیا منتشر شد، اما تصویب آن در صحن مجلس شورای اسلامی هنوز نهایی نشده است.
همچنین همزمان با انتقاد رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از سفیر بریتانیا در ایران، و "بی‌خاصیت" خواندن وی، نایب رئیس این کمیسیون اعلام کرد که ورود سفیر بریتانیا به خاک ایران ممنوع است.
حسین ابراهیمی‌نایب، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه، ٢۴ بهمن سال گذشته، اعلام کرد: "به دنبال کارشکنی‌های سفیر بریتانیا در ایران و اعطای سمت عالی‌ترین مقام ارشد نظامی ناتو در افغانستان به وی، ورود سفیر بریتانیا به خاک ایران ممنوع شده است و با خروج از ایران، او اجازه ورود به خاک جمهوری اسلامی را نخواهد داشت."

هیچ نظری موجود نیست: