۱۳۹۰/۰۱/۲۴

ایران دادن سوخت به 'هواپیماهای غربی' را متوقف می‌کند

شرکت هوایی آلمانی لوفت‌هانزا اعلام کرده که هواپیماهای این شرکت از روز پنج شنبه، ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) قادر به سوخت‌گیری کامل در تهران نخواهند بود.
خبرگزاری رویترز این خبر را یک روز بعد از آن منتشر کرد که محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که به تلافی اقدام کشورهای اروپایی در قطع تامین سوخت هواپیماهای ایرانی، ارائه سوخت به هواپیماهای غربی در ایران ممنوع می شود.آقای رحیمی روز سه‌شنبه، ۲۳ فروردین، با اشاره به تحریم های کشورهای غربی علیه ایران گفت: "اخیرا سوخت هواپیماهای مسافربری ایران به اروپا را قطع کرده اند. حال سوال این‌ جاست که اگر با دولت ایران مشکل دارند چرا مردم این کشور را از حق خود محروم می کنند. البته ایران بلافاصله راه کار مقابله به مثل را انتخاب و ارائه سوخت به هواپیماهای غربی در ایران را ممنوع کرد."
آقای رحیمی مشخص نکرد که هواپیماهای متعلق به کدام شرکت یا کشور شامل این ممنوعیت می شوند.
خبرگزاری رویترز از سخنگوی لوفت‌هانزا نقل کرده که هنوز مشخص نیست محدودیت ایجادشده از سوی ایران به معنای ممنوعیت کامل سوخت‌گیری است یا امکان سوخت‌گیری محدود وجود دارد.
پروازهای مستقیم با توقفاولین گزارش‌ها از خودداری برخی کشورها از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی اوایل تابستان سال ۱۳۸۹ و در پی تصویب قانون تحریم فروش سوخت به ایران در آمریکا منتشر شد.
"اخیرا سوخت هواپیماهای مسافربری ایران به اروپا را قطع کرده اند. حال جای سوال این‌ جاست که اگر با دولت ایران مشکل دارند چرا مردم این کشور را از حق خود محروم می کنند. البته ایران بلافاصله راه کار مقابله به مثل را انتخاب و ارائه سوخت به هواپیماهای غربی در ایران را ممنوع کرد."
در نخستین اظهار نظرها در این باره خبرگزاری ایسنا، روز ۱۴ تیر سال ۱۳۸۹ به نقل از دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی ایران نوشت "فرودگاه های انگلیس، آلمان و امارات متحده عربی از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی امتناع می‌کنند.
هر چند که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بلافاصله این ممنوعیت را تکذیب کرد و مقام‌های فرودگاهی چند کشور اروپایی نیز تصمیم‌گیری درباره سوخت‌رسانی را بر عهده شرکت‌های فروشنده سوخت دانستند، اما از آن زمان انجام پروازهای مستقیم شرکت‌های ایرانی از برخی شهرهای اروپایی با مشکل روبرو بوده است.
به عوان نمونه ممنوعیت سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی باعث شده که پروازهای لندن به تهران با توقف و سوخت‌گیری در کشور سوم انجام شود.
در مقابل ایران نیز از ماه اکتبر سال ۲۰۱۰ سوخت‌رسانی به هواپیماهای شرکت بریتانیایی بی‌ام‌آی را که پرواز مستقیم به تهران دارد، متوقف کرد.
شرکت هلندی ک‌ال‌ام هم توقف پروازهای مسیر تهران-آمستردام را در آتن به دلیل سوخت‌گیری تایید کرده است. تحریم نانوشتهدر تحریم‌های اعمال‌شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور، ممنوعیتی برای تامین سوخت مورد نیاز ایران دیده نمی‌شود.
اما در بخشی از طرح مصوب کنگره آمریکا راجع به تحریم ایران که سال گذشته تصویب شد، نه‌تنها شرکت‌های آمریکایی از تامین نیاز ایران به بنزین، گازوئیل و سوخت جت منع شده‌اند، بلکه شرکت‌های خارجی هم در صورت انجام چنین کاری با محدودیت‌هایی در برخورداری از منافع تجاری با ایالات متحده مواجه می‌شوند.
اتحادیه اروپا هم سال گذشته یک رشته تحریم‌ اقتصادی علیه ایران را، علاوه بر تحریم‌های مصوب شورای امنیت، تصویب کرد که اگرچه شامل سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران می‌شود، اما به تامین سوخت مورد نیاز هواپیماهای ایرانی اشاره‌ای ندارد.
با وجود این بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شماری از شرکت های نفتی اروپایی مانند شل و بی‌پی از شش ماه پیش سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی را متوقف کرده‌اند و شرکت فرانسوی توتال و اوام‌وی اتریش نیز از ماه مارس ۲۰۱۱ این ممنوعیت را به اجرا در آورده اند.

هیچ نظری موجود نیست: