۱۳۸۹/۱۲/۱۲

بیانیه دختران موسوی: هنوز از پدر و مادرمان بی‌خبریم


در حالی که مقامات قضایی ایران می‌گویند که رهبران مخالفان دولت در خانه‌های خود به سر می برند، فرزندان میرحسین موسوی اعلام کرده اند که در مراجعه دیشب به کوچه محل زندگی پدر و مادرشان نشانه ای از حضور آنها ندیده‌اند.
وبسایت کلمه که خبرهای مربوط به آقای موسوی را منتشر می کند، امروز پنجشنبه ۱۲ اسفند (۳ مارس) نوشت: "شب گذشته (چهارشنبه شب) دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به خیابان پاستور، کوچه اختر رفتند تا شاید طبق آنچه دادستان تهران و سایر مقامات حکومتی اعلام کرده بودند که موسوی و رهنورد در منزل هستند، بعد از هفده روز بی خبری مطلق همراه با نگرانی با خانواده خود دیدار کنند، اما بی نتیجه برگشتند".
به نوشته کلمه، مأموران امنیتی که در مقابل کوچه مستقر شده اند رفتاری "ناشایست" با فرزندان آقای موسوی داشته اند و "برخوردهای عجیب و توأم با تمسخر" آنها بر ابهامات موجود افزوده است.
دختران آقای موسوی هم با انتشار بیانیه ای، نوشته اند که هنوز از والدین خود که "بیش از دو هفته است که در اسارتند و ربوده شده اند"، هیچ خبری ندارند.
غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل ایران و سخنگوی قوه قضائیه و عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در روزهای اخیر اعلام کرده اند که آقایان موسوی و کروبی به همراه همسرانشان در خانه های خود به سر می برند و گزارش های مربوط به انتقال آنها به بازداشتگاه یا خانه امن نادرست است.
آقای اژه ای تأکید کرده است که ارتباطات رهبران مخالفان دولت محدود شده است.
روزنامه کیهان دیروز به نقل از یک مقام امنیتی نوشته بود که فرزندان آقایان موسوی و کروبی اجازه خواهند یافت با والدین خود تماس داشته باشند، به شرطی که پیام های سیاسی در این تماس ها رد و بدل نشود.
اما هنوز اجازه چنین تماس هایی داده نشده است.
دختران آقای موسوی در بیانیه ای که امروز منتشر کردند، نوشته اند که مأموران امنیتی که از منزل پدری آنها محافظت می کنند، دیشب به آنها گفته اند که "این خبرها اشتباه بوده است".
موسوی و کروبی ناپدید شده اند
در این حال فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه ای به شدت نسبت به پیامدهای "ناپدید شدن" رهبران مخالفان دولت ایران هشدار داده اند و اعلام کرده اند که در حال انجام اقداماتی برای طرح شکایت نزد "گروه تحقیق سازمان ملل برای ناپدید شدن های قهری یا ناخواسته" (UNWGEID) هستند.
کار این گروه تحقیق، اطمینان یافتن از انجام تحقیقات در مورد ناپدید شدن ناخواسته افراد توسط مقامات رسمی کشورهاست.
عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران می گوید که "ناپدید شدن رهبران مخالفان دولت ایران مصداق آشکار ناپدید شدن قهری یا ناخواسته است و دولتمردان ایران مسئول حفظ جان آنها هستند".
سازمان گزارشگران بدون مرز هم با صدور بیانیه ای، از مقامات ایران خواسته است که محل "بازداشت" آقایان کروبی و موسوی و همسران آنها را فورا و رسما اعلام کنند.
این سازمان هم بازداشت های خودسرانه و مخفی نگه داشتن محل بازداشت زندانیان سیاسی را "نقض قوانین بین المللی" و "مصداق ناپدید کردن اجباری" دانسته است.
گزارشگران بدون مرز از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته است که در اجلاس آینده خود در ماه جاری میلادی، ایران را به دلیل "نقض فاحش حقوق بشر" محکوم و گزارشگری ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر ایران تعیین کند.

هیچ نظری موجود نیست: