۱۳۸۹/۱۲/۱۳

رقابت مهدوی کنی با هاشمی رفسنجانی در خبرگان رهبری

محمدرضا مهدوی کنی، یکی از روحانیان سرشناس اصول گرا در ایران و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری اعلام کرده است.
احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفته است که آقای مهدوی کنی خبر شرکت خود در رقابت برای انتخاب ریاست خبرگان رهبری را در جلسه رسمی این تشکل اصول گرای روحانیون اعلام کرده است.
پیش از این اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس فعلی مجلس خبرگان رهبری نیز گفته بود که در انتخابات ریاست مجلس خبرگان نامزد خواهد شد. اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری که رئیس دور بعدی این مجلس در آن انتخاب خواهد شد، در روزهای هفدهم و هجدهم اسفندماه ۱۳۸۹ در تهران برگزار می شود.
رییس مجلس خبرگان رهبری از نظر اجرایی در ایران اهمیت زیادی ندارد، اما پس از بالا گرفتن اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ به دلیل حمایت آقای هاشمی رفسنجانی از بعضی از مواضع معترضان به انتخابات و منتقدان رهبر ایران ، پست ریاست خبرگان رهبری اهمیت نمادین سیاسی یافته است.
حمایت طرفداران دولت از مهدوی کنی
همزمان با اعلام شرکت آقای مهدوی کنی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان، رسانه های وابسته به دولت و سپاه پاسداران اخباری در حمایت از او منتشر کرده اند.
خبرگزاری ایرنا سخنان عبدالنبی نمازی عضو خبرگان رهبری را در حمایت از کاندیداتوری آقای مهدوی کنی منتشر کرده است.
آقای نمازی گفته است که آقای مهدوی کنی به دلیل کسالت جسمی مایل به احراز این پست نبوده اما به دلیل درخواست "علما" و درخواست آنچه "سطوح بالا" نامیده، حاضر به اعلام کاندیداتوری شده است.
خبرگزاری فارس در حمایت از آقای مهدوی کنی، از قول آیت الله روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی در مورد او نوشته است که "حسن تدبير، مديريت، وثاقت و امانت در آقای مهدوي‌كني محرز است."
این پیام مربوط به زمان کناره گیری آقای مهدوی کنی از سرپرستی "کمیته های انقلاب اسلامی" و انتصاب او از جانب رهبر وقت ایران به سرپرستی مدرسه علمیه مروی است.
رقابت با هاشمی رفسنجانی
با اعلام حضور آقای مهدوی کنی در رقابت برای احراز ریاست خبرگان رهبری، به نظر می رسد که عملا رقابت اصلی میان او و آقای هاشمی رفسنجانی خواهد بود.
آقای نمازی که روز پنجشنبه ۱۲ اسفند در گردهمایی روحانیون و امامان جمعه شهرستان کاشان سخن گفته است، با اشاره به سابقه بدون تنش خبرگان رهبری از تنش های اخیر که باعث کشیده شدن بحث های خبرگان رهبری به رسانه ها شده، انتقاد کرده است.
اشاره آقای نمازی به طور تلویحی متوجه آقای هاشمی رفسنجانی است که در روزهای اخیر به شدت زیر حملات جناح های تندرو حامی دولت قرار دارد.
در زمان برگزاری اجلاس سال گذشته خبرگان رهبری، آیت الله علی محمد دستغیب از روحانیون با نفوذ استان فارس در نامه ای از رهبر ایران انتقاد کرده و خواهان مطرح شدن رسیدگی به صلاحیت رهبر ایران در خبرگان رهبری شده بود.
در یک سال گذشته معترضان به انتخابات ریاست جمهوری و چهره های منتقد اصلاح طلب از اعضای مجلس خبرگان رهبری به دلیل بی توجهی به مسوولیت نظارت بر عملکرد رهبر ایران انتقاد کرده اند و خواهان مطرح شدن خواسته های خود توسط آقای هاشمی رفسنجانی بوده اند.
با وجود ارزیابی هایی که در باره وجود تنش و اختلاف میان آقای هاشمی رفسنجانی و آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران بر سر رویدادهای پس از اعلام ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد وجود دارد، هر دوی آنها کوشیده اند که نشان دهند اختلاف عمده ای با هم ندارند.
ناظران تحولات ایران می گویند که به رغم تلاش نیروهای تندرو برای حذف کامل آقای هاشمی رفسنجانی از صحنه رسمی سیاست در ایران، چهره های میانه رو نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی امیدوارند از انتخاب شدن آقای رفسنجانی به ریاست خبرگان رهبری به عنوان نشانه ای از ادامه نفوذ و اعتبار اقای هاشمی رفسنجانی در میان روحانیون بلند پایه حاکم بر ایران استفاده کنند.

هیچ نظری موجود نیست: