۱۳۸۹/۱۲/۰۴

خاندان معمر قذافی، رهبر لیبی

معمر قذافى ۶۸ ساله است و طى چهل و دو سال گذشته، قدرت را در اين كشور در دست داشته است.
سرهنگ قذافى در ۲۷ سالگى توانست به همراه گروهى از افسران ليبى، ادريس اول پادشاه ليبى را طى كودتاى بدون خونريزى از قدرت بركنار كند.
معمر قذافى در صحرايى در نزديكى استان سرت به دنيا آمده است. آقاى قذافى به خاطر نحوه لباس پوشيدن خود و داشتن محافظان زن معروف است.
فلسفه سياسى او در كتابى تحت عنوان "كتاب سبز" منتشر شده و به گفته او جايگزينى براى سوسياليسم و كاپيتاليسم با افزوده هايى از دين اسلام است.
معمر قذافى در سال ۱۹۷۷، سيستم حكومتى تحت عنوان جماهيريه يا حكومت توده ها را به ليبيايى ها معرفى كرد. براساس اين نظريه، كشور از طريق كنگره ها و كميته هاى مردمى اداره مى شود.
البته طی این سال ها، سرهنگ قذافى در ليبى قدرت را به طور كامل در دست داشته و به طور انفرادى بر اين كشور حكومت كرده است.
همسر اول
همسر اول سرهنگ قذافى، معلم مدرسه بود. آن دو قبل از ازدواج همديگر را نديده بودند. آنها يك پسر به اسم محمد دارند و شش ماه پس از ازدواج جدا شدند.
صفيه فركاش
او همسر دوم آقاى قذافى و مادر هفت فرزندش است. آنها همچنين يك دختر و پسر به نام هاى ميلاد و حنا را به فرزندخواندگى قبول كرده اند. حنا در چهار سالگى در بمباران طرابلس در سال ۱۹۸۶ توسط آمريكايى ها كشته شد.
محمد قذافى
محمد فرزند رهبر ليبى از همسر اول اوست. او رئيس كميته المپيك ليبى است كه مقر آن در طرابلس است. او همچنين مديرعامل شركت پست و مخابرات این کشور است كه مسئوليت اداره تلفن هاى همراه و ارتباطات ماهواره اى را به عهده دارد.
سيف الاسلام قذافى
سيف الاسلام ۳۸ سال دارد و انگليسى را روان صحبت مى كند.
او از مدرسه اقتصاد لندن، مدرك دكترا گرفته و عمدتا در جبهه افرادى ديده مى شود كه خواهان آزادسازى اقتصاد ليبى هستند.
او مسئول بنياد خيريه بين المللى قذافى و بنياد توسعه است كه در آزاد كردن گروگان ها از دست پيكارجويان اسلامگرا به خصوص در فيليپين نقش داشته است. در سال ۲۰۰۶ او پس از انتقاد از حكومت پدرش، ليبى را ترك كرد اما دوباره به كشور بازگشت. از او به عنوان چهره مدرن ليبى ياد مى شود اما در سال ۲۰۰۸ اعلام كرد كه علاقه اى به "به ارث بردن" قدرت از پدرش ندارد. او در اوج ناآرامى هاى اخير ليبى، در تلويزيون دولتى ظاهر شد و نسبت به بروز جنگ داخلى در اين كشور هشدار داد.
ساعدى قذافى

او ۳۶ ساله است و با دختر يك فرمانده ارتش ليبى ازدواج كرده است. او قبلا فوتبال بازى مى كرد و براى مدت کوتاهی، در یکی از تیم های ليگ برتر ايتاليا توپ زد.
او اكنون رئيس فدراسيون فوتبال ليبى است و در زمانى كه فوتبال بازى مى كرد، كاپيتان تيم ملى بود.
از زمان بازنشستگى از فوتبال، او در صنعت فيلم سازى نيز فعال بوده و ظاهرا صد ميليون دلار در فيلمى كه بازسازى يك تريلر آلمانى بود سرمايه
گذارى كرد.
معتصم بالله قذافى
سن و سال او معلوم نيست. سرهنگ دوم ارتش ليبى است و گفته شده كه سال ها پيش، پس از طراحى كودتايى عليه پدرش به مصر گريخت اما بخشوده شد و اجازه بازگشت به كشور را گرفت. او هم اكنون مشاور امنيت ملى پدرش است و فرماندهى يك واحد ارتش را به عهده دارد.
هانيبال قذافى

او براى شركت ملى حمل و نقل دريايى ليبى كار مى كرد كه مسئوليت انتقال نفت ليبى را به عهده داشت.
گفته شده او در چند حادثه خشونت بار دست داشته و در سال ۲۰۰۵ متهم شد كه دوست دختر حامله خود را در پاريس مورد ضرب و شتم قرار داده.
او در سال ۲۰۰۸ در ژنو سوئيس پس از آن كه دو مستخدمش، او را متهم كردند كه به آنها حمله كرده، بازداشت شد.
او بعدا با تامين وثيقه آزاد شد اما اين حادثه موجب شد تا دولت ليبى محصولات سوئيس را تحريم کرده و شركت هاى سوئيسى را از اين كشور اخراج كند. لیبی همچنین ديپلمات هاى خود را از برن فراخواند. هانيبال، سوئيس را "مافياى جهانى" ناميده و گفته اين كشور بايد تجزيه شود.
سيف العرب قذافى
اطلاعات زيادى در مورد اين فرزند جوان رهبر ليبى در دست نيست. به نوشته روزنامه ديلى تلگراف، در سال ۲۰۰۸ ماشين فرارى او به دليل سر و صداى زياد اگزوز ماشين، در آلمان توقيف شد. او در آن زمان در مونيخ درس مى خواند.
خميس قذافى
خميس يك افسر پليس است و تعليمات نظامى خود را در روسيه گذرانده. او فرماندهى نيروى ويژه ای را به عهده دارد. گفته شده كه فرماندهى سركوب معترضان در بنغازى با او بوده است.
عايشه قذافى

تنها دختر رهبر لیبی ۳۴ سال دارد و از مشاوران حقوقى گروه وكلاى مدافع صدام، رهبر سابق عراق بود. او در سال ۲۰۰۶ با يكى از اقوام پدرى ازدواج كرد.
او مدير بنياد خيريه "واعتصموا" و سفير حسن نيت برنامه پيشرفت و توسعه ملل متحد در ليبى است.
ميلاد قذافى
فرزند خوانده قذافى است و گفته شده كه در جريان بمباران مجتمع مسكونى قذافى توسط آمريكا در سال ۱۹۸۶ جان رهبر لیبی را نجات داده است.

هیچ نظری موجود نیست: