۱۳۸۹/۱۲/۰۴

شریعتمداری: خامنه‌ای مایل به حذف کامل رفسنجانی نیست

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از مدت‌ها روز دوشنبه در مراسمی رسمی در کنار آیت‌الله علی خامنه‌ای نشست. آقای هاشمی در یک سال و نیم گذشته و پس از اعتراضات مردمی پس از انتخابات به‌شدت از سوی طیف‌هایی از جریان حاکم جمهوری اسلامی تحت فشار بوده است تا علیه معترضان که حکومت آنان را «فتنه‌گر» می‌خواند موضع‌گیری صریح و شفاف داشته باشد. این در حالی است که طی روزهای گذشته، نیز طرفداران حاکمیت در ایران، در مراسم‌های مختلفی شعار «مرگ بر هاشمی» سر داده‌اند. حال سوال این است که دیدار روز دوشنبه آیت‌الله علی خامنه‌ای و اکبر هاشمی رفسنجانی چگونه قابل تجزیه و تحلیل است.
حسن شریعتمداری، کار‌شناس مسائل ایران در آلمان، در گفت‌وگو با رادیوفردا این وضعیت را چنین تحلیل می‌کند: «من فکر می‌کنم آقای رفسنجانی در معرض حملات شدیدی بود. از یک طرف دخترش را دستگیر و آزاد کرده بودند و از طرف دیگر انتخابات مجلس خبرگان در پیش است و گروه رقیب می‌خواست ایشان را از انتخاب شدن در مجلس خبرگان محروم کند و همه این‌ها باعث شد بر اساس منافع مشترک ناگفته‌ای که با آقای خامنه‌ای دارند این ملاقات ترتیب داده شود تا حمایت ضمنی و غیرعلنی آقای خامنه‌ای از رفسنجانی برای رقبا معلوم شود و برای وی مصونیت نسبی ایجاد شود.» حسن شریعتمداری در پاسخ به این سوال که این منافع مشترک بین آیت‌الله خامنه‌ای و اکبر هاشمی رفسنجانی چیست می‌گوید:
من بار‌ها در مصاحبه‌هایم گفته‌ام که هر دو (خامنه‌ای و رفسنجانی) در یک بازی بسیار پیچیده‌ای، همدیگر را ضعیف می‌خواهند، اما به نفع آن‌ها نیست که طرف مقابل حذف شود. برای این که حذف آقای رفسنجانی از صحنه سیاسی، آقای خامنه‌ای را تنها رودرروی احمدی‌نژاد و سپاه قرار خواهد داد و دست ایشان (رهبر) را برای این که مهره‌های دیگری را در صفحه شطرنج پیچیده سیاسی ایران برای حفظ تعادل به کار گیرد خواهد بست. از سوی دیگر رفسنجانی هم می‌داند اگر آقای خامنه‌ای حذف شود جمهوری اسلامی از هم خواهد پاشید و اگر جمهوری اسلامی از هم فرو بپاشد برای رفسنجانی هم دیگر در صحنه سیاسی ایران جایی نخواهد ماند. اما اگر این تحلیل حسن شریعتمداری را فرض بگیریم، آیا این بدان معنا است که اکبر هاشمی رفسنجانی بر کرسی ریاست مجلس خبرگان باقی خواهد ماند. حسن شریعتمداری در پاسخ به این سوال می‌گوید:
نمی‌دانم تعادل سیاسی بین آقای خامنه‌ای به عنوان رهبر و برآمدگان نیروهای نظامی و امنیتی در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت. آیا حرف آخر را در این مورد آقای خامنه‌ای خواهد زد یا برآمدگان نظامی و امنیتی دیکته خواهند کرد که هاشمی رفسنجانی در خبرگان انتخاب نشود و اگر انتخاب شد دیگر رئیس مجلس خبرگان نباشد. اما در مورد این که چرا این روز‌ها شعار «مرگ بر هاشمی» داده می‌شود و آیا این شعار دادن علیه هاشمی رفسنجانی با هماهنگی آیت‌الله خامنه‌ای انجام می‌شود یا نه، حسن شریعتمداری می‌گوید: «من فکر می‌کنم آیت‌الله خامنه‌ای مایل است برخی مواقع شعار مرگ بر هاشمی داده شود و وی ضعیف نگه داشته شود، اما به هیچ وجه مایل نیست که هاشمی رفسنجانی کاملا از صحنه سیاست ایران حذف شود.»

هیچ نظری موجود نیست: