۱۳۸۹/۱۲/۰۸

انتقاد محمد خاتمی از حصر خانگی موسوی و کروبی


به گزارش روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی، وی در دیداری که به مناسبات فرارسیدن میلاد پیامبر اسلام با جمعی از اساتید دانشگاه و روحانیون داشت، ضمن ابراز نگرانی از اقداماتی که در ماه‌های اخیر صورت گرفته گفت: «وقتی بنا باشد همه‌ی مسوولان طراز اول که مورد تایید امام، مردم و رهبری بوده‌اند انسان‌های فاسد، منحرف و ضدانقلاب معرفی شوند آیا مردم جهان حق ندارند این شبهه را پیدا کنند که حاصل انقلاب فساد و انحراف بوده است؟».
خاتمی با اشاره به حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت: «چرا باید کسانی چون مهندس موسوی و جناب آقای کروبی و همسرانشان که سابقه درخشان در انقلاب و جمهوری اسلامی دارند و در دلبستگی‌شان به اصل انقلاب و نظام تردیدی نیست دچار حصر و محدودیت شوند و بی‌مهابا به انواع تهمت‌ها متهم شوند؟».
محمد خاتمی ضمن انتقاد از «ناسزاها و تهمت‌های یک‌طرفه» که هر روز متوجه این شخصیت‌ها می‌شود و «فضا را آلوده می‌کند» افزود: «به جا بود که زندانیان که نوعا انسان‌های امتحان داده و صادق و مومن‌اند آزاد شوند نه اینکه شاهد دستگیری‌های گسترده تازه و ایجاد محدودیت مجدد برای کسانی باشیم که اندکی از محدودیت‌آن‌ها کاسته شده بود و یا امید به کاسته شدن آن‌ها می‌رفت».
خاتمی در پایان ابراز امیدواری کرده که در آستانه‌ی سال نو، نسبت به رفع حصر و محدودیت و آزادی زندانیان و ایجاد فضای امن و آزاد اقدام شود و «فضای شایسته که در آن رای و اراده‌ی ملت تعیین کننده باشد»، ایجاد گردد।
انتقاد شدید آیت‌الله دستغیب از اوضاع
آیت‌الله سید علی‌محمد دستغیب، مرجع تقلید مقیم شیراز و عضو مجلس خبرگان نیز در نامه‌ای به اعضای مجلس خبرگان رهبری، از وضعیت حاکم به شدت انتقاد کرده و فهرستی از تخلفات صورت گرفته از قوانین شرعی و قانون اساسی را متذکر شده است।
وی یاد آور شده که در نظام جمهوری اسلامی به تدریج نظارت استصوابی حاکم شده و از این گذرگاه «حاکمیت اکثریت تبدیل شد به حاکمیت اقلیت» و مجلس خبرگان که باید منتخب مردم باشد و محور کار آن‌ها «مواظبت دقیق بر رهبری» باشد، به ارگانی تبدیل شد که از رهبری «تبعیت بی‌چون و چرا» می‌کند.
آیت‌الله دستغیب خواهان آن شده که «نظارت استصوابی لغو شود»، «به اعتراضات دو کاندیدای ریاست جمهوری آقایان موسوی و کروبی در نزد هیئتی که طرفین دعوی قبول داشته باشند گوش داده شود» و هر چه سریعتر «حصر غیرقانونی و غیرشرعی این دو بزرگوار» برداشته شود.
این روحانی بلندپایه همچنین خواستار آن شده که «قوه‌ی قضاییه مستقل عمل کند» و با متهمان سیاسی «برخوردهای فراقانونی و غیرشرعی» نشود و «بداخلاقی در صدا و سیما» برای «خلاف‌گویی‌ها و دروغ‌ها و تهمت‌ها» برچیده شود.
آیت‌الله دستغیب همچنین خواستار محاکمه‌ی کسانی شده که «در راهپیمایی آرام به مردم هجوم آوردند و زدند و دستگیر کردند». از دیگر خواسته‌های او آزادی کسانی است که بدون محاکمه در زندان هستند. وی همچنین خواهان محاکمه‌ی مسببین «حمله به کوی دانشگاه» و بازجویانی شده که زندانیان را شکنجه کرده‌اند.
این عضو مجلس خبرگان همچنین از نیروهای نظامی و سپاه و بسیج و نیروهای انتظامی و اطلاعاتی خواسته در مسائل سیاسی، فرهنگی، دینی، حوزوی و دانشگاهی دخالت نکنند و مردم ازکارهایی که حاکمیت می‌کند در داخل و خارج با خبر باشند.

هیچ نظری موجود نیست: