۱۳۸۹/۱۱/۲۶

شعار 'مرک بر کروبی، موسوی، خاتمی' در مجلس ایران



نمابندگان همچنبن شعار مرگ بر موسوی، مرگ بر کروبی، مرگ بر خاتمی سر دادند
در پی تظاهرات روز 25 بهمن در تهران، رئیس مجلس ایران دستور تشکیل کمیته "بررسی افراد ضد انقلاب" را صادر کرده است و نمایندگان علیه رهبران اصلاح طلب شعار داده و خواستار اعدام آنان شده اند.
صبح روز سه شنبه، 26 بهمن (15 فوریه)، سایت واحد مرکزی خبر، متعلق به سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ایران، گزارش کرد که هنگام سخنرانی علی لاریجانی، رئیس مجلس، در انتقاد شدید از راهپیمایی روز گذشته، "نمایندگان مجلس یکپارجه قیام کردند و به سر دادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر منافق پرداختند."
در این گزارش آمده است که "نمایندگان همچنین شعار مرگ بر موسوی، مرگ بر کروبی، موسوی و کروبی اعدام باید گردند، مرگ بر خاتمی و مرگ بر فته گر سر دادند."
در این گزارش آمده است که هنگام سخنرانی علی لاریجانی، نمایندگان چندین بار سخنان او را با شعار هایی "علیه فتنه گران و آمریکا و رژیم صهیونیستی قطع کردند."
مقامات و رسانه های دولتی ایران از معترضان به نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری با عنوان "فتنه گر" نام می برند.
به گفته واحد مرکزی خبر، نمایندگان در حمایت و ابراز اطاعت از رهبر جمهوری اسلامی هم شعارهایی دادند.
براساس این گزارش، آقای لاریجانی در سخنان خود در آغاز جلسه روز سه شنبه مجلس، گفت که راهپیمایی 25 بهمن "جریانی بدلی و انحرافی در جهت اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی" بوده است.
نمایندگان مجلس نوشته ای بر دیوار جایگاه هیات رئیسه نصب کرده اند که روی آن نوشته شده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار محاکمه و اشد مجازات موسوی و کروبی به جرم افساد فی الارض و اقدام علیه امنیت ملی هستیم.
واحد مرکزی خبر
خانه ملت - پایگاه اطلاع رسانی مجلس - نیز گفته است که علی لاریجانی در سخنان خود، کمیسیون های امنیت ملی و سیاست خارجی، شوراها و امور داخلی کشور، اصل نود قانون اساسی، فرهنگی، و قضایی و حقوقی مجلس را مامورتشکیل کمیته ای "برای بررسی ماهیت گروهی افراد ضد انقلاب در کشور" کرد.
وی از اعضای این کمیته خواست "ابعاد مختلف ماهیت افراد ضد انقلاب را بررسی و گزارشی از نتایج بررسی های خود به مجلس ارائه دهند تا نمایندگان بدانند با این جریان چگونه برخورد کنند."
واحد مرکزی خبر ساعاتی بعد گزارش کرد که "نمایندگان مجلس نوشته ای بر دیوار جایگاه هیات رئیسه نصب کرده اند که روی آن نوشته شده است: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار محاکمه و اشد مجازات موسوی و کروبی به جرم افساد فی الارض و اقدام علیه امنیت ملی کشور هستیم."
براساس این گزارش، روح الله حسینیان، از نمایندگان تندرو حامی دولت، به خبرنگار رادیو و تلویزیون دولتی گفته است که "نمایندگان مشغول جمع آوری امضا برای محاکمه سران فتنه هستند."
واکنش به تظاهرات 25 بهمن
جمهوری اسلامی از ابتدای پیدایش، به طور معمول منتقدان و مخالفان حکومت را با عنوان "ضد انقلاب" توصیف کرده و سران فتنه نیز اصطلاحی است که از زمان آغاز اعتراضات نسبت به نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، برای معترضان به کار رفته است.
موضعگیری تند مجلس علیه رهبران جناح اصلاح طلب واکنشی به تظاهرات روز گذشته بوده است
اگرچه گزارش خانه ملت منظور آقای لاریجانی از "جریان ضد انقلاب" را مشخص نکرده است اما از آنجا که دستور او در واکنش به راهپیمایی روز گذشته صادر شده، ممکن است وی این اصطلاح را به دعوت کنندگان به تظاهرات روز دوشنبه اطلاق کرده باشد.
این تظاهرات به دعوت مشترک میر حسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران اصلاح طلب منتقد دولت، به منظور اعلام همبستگی با قیام های اخیر علیه حکومت های تونس و مصر برگزار شد.
در جریان تظاهرات روز دوشنبه، اکثر رسانه های رسمی خبری داخل ایران از اظهار نظر آشکار در این زمینه خودداری کردند اما ساعاتی بعد، چند خبرگزاری و سایت تندرو حامی دولت، برگزاری آن را به قدرت های خارجی نسبت دادند.
شامگاه گذشته، رادیو دولتی ایران در تفسیری با عنوان "اجرای سناریوی هماهنگ سران فتنه، سلطنت طلبان و منافقین" نوشت که "پس از چند روز جنجال و غوغای رسانه های غربی و اسرائیلی و دیگر دشمنان اسلام و انقلاب حول دعوت سران فتنه، جماعتی عصر امروز در محور خیابان انقلاب تهران" تجمع کردند.
رادیو دولتی ایران این تجمع را "غیرقانونی" خواند و گفت که تظاهرکنندگان "سناریوی هماهنگ سران فتنه - منافقین - سلطنت طلبان و دیگر گروه های ضد انقلاب را به نمایش گذاشتند و با تجمع غیرقانونی، ضمن آتش زدن چند سطل آشغال و تخریب برخی اماکن عمومی، آرمان های ملت و امام را با شعارهای ضد انقلابی مورد اهانت قرار دادند."
به گزارش برخی سایت های غیردولتی، تظاهرکنندگان در بعضی شعارهای خود، وضعیت ایران را با شرایط قبلی مصر و تونس مقایسه کرده و از جمله با اشاره به کناره گیری رئیس جمهوری سابق مصر، از آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، می خواستند به همین نحو عمل کند.
رادیو دولتی ایران در تفسیر شامگاه گذشته خود، از حمایت صریح آمریکا و اسرائیل از "تلاش سران فتنه، منافقین و سلطنت طلبان برای ایجاد نا امنی درتهران" سخن گفت و افزود که "تجمع غیرقانونی فتنه گران ساعاتی قبل با حضور گروه هایی از مردم انقلابی در خیابان ها و اقدامات ماموران حافظ نظم و امنیت پایان یافت."
معمولا نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در مقابل تظاهرات اعتراضی، علاوه بر اعزام ماموران امنیتی اونیفورم پوش، افراد دیگری را هم که گفته می شود از اعضای بسیج و نیروهای موسوم به لباس شخصی هستند، به منظور ابراز حمایت از حکومت و در صورت لزوم، برخورد خشونت آمیز با تظاهرکنندگان به خیابان ها می فرستند.
تایید "شهادت" یک نفر
در ادامه واکنش نسبت به تظاهرات 25 بهمن، به گزارش رادیو دولتی ایران، سرتیپ پاسدار احمد رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، "از اقدام مسلحانه منافقین [سازمان مجاهدین خلق] در روز گذشته خبر داد و گفت "متاسفانه در این حادثه که در خیابان نواب و توحید روی داد، یک نفر از هموطنان شهید و هشت نفر زخمی شدند."
پیشتر، خبرگزاری فارس هم با اندک توصیف کردن تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات روز دوشنبه، آنان را "عوامل فتنه گر، منافقین مزدور، سلطنت طلبان و اراذل و اوباش" خواند و نوشت که تظاهرکنندگان به سوی مردم و رهگذران تیراندازی کردند که "یک شهید و چند مجروح" برجای گذاشت.
رسانه های دولتی ایران تظاهرات 25 بهمن را به قدرتهای خارجی نسبت داده اند
این خبرگزاری در مورد دلیل تیراندازی تظاهرکنندگان به سوی مردم و رهگذران توضیحی نداده اما در گزارشی که روز سه شنبه منتشر کرد، از فرد کشته شده با نام "صانع ژاله"، دانشجوی هنر تهران یاد کرد و به نقل از یک تشکل دانشجویی طرفدار دولت نوشت که دانشجویان کشور "به خونخواهی دانشجوی شهید تجمعات غیرقانونی دیروز، انتقام سختی از موسوی و کروبی خواهند گرفت."
در مقابل، سایت های مخالف دولت و برخی خبرگزاری های خارجی از حضور چند هزار تن در خیابان های تهران و درگیری نیروهای امنیتی با آنان خبر داده اند.
به گفته این سایت ها، در برخی دیگر از شهرهای ایران نیز تظاهرات مشابهی برگزار شده است.
از زمان آغاز تجمع های اعتراضی علیه نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، رسانه ها، گروه ها و مقامات تندرو طرفدار دولت بارها خواستار برخورد قضایی با رهبران اصلاح طلب، از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب انتخابات، و محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق شده اند.
با اینهمه، این نخستین باری است که رادیو و تلویزیون دولتی ایران در اخبار خود، با ذکر نام این شخصیت های شناخته شده جناح اصلاح طلب که از مقامات ارشد سابق جمهوری اسلامی نیز بوده اند، از موضعگیری دستجمعی نمایندگان مجلس علیه آنان خبر داده است.
این واکنش، نگرانی هایی را در مورد احتمال تصمیم حکومت به افزایش فشار و اقدامات تلافی جویانه علیه رهبران اصلاح طلب ایجاد کرده است.
در حالیکه مخالفان دولت و برخی از ناظران، راهپیمایی روز گذشته را نشانه ادامه حیات "جنبش سبز" و در نتیجه، ناقض اظهارات مقامات دولتی در مورد خاتمه جریان اعتراضی دانسته اند، ممکن است حضور مردم در این تظاهرات، ناخرسندی و نگرانی رهبران جمهوری اسلامی را برانگیخته باشد.

هیچ نظری موجود نیست: