۱۳۸۹/۰۵/۲۵

دفاع رهبر از احمدی نژاد در دیدار 'محرمانه' با نمایندگان

BBC
هفته نامه "یالثارات الحسین" وابسته به گروه انصار حزب الله، در جدیدترین شماره خود، به نقل از حمید رسایی نماینده حامی دولت جزئیاتی را از جلسه "محرمانه" رهبر جمهوری اسلامی با تعدادی از نمایندگان اصولگرا منتشر کرده است.
به گفته آقای رسایی، آیت الله خامنه ای در پاسخ به انتقادات نسبت به عملکرد دولت محمود احمدی نژاد تاکید کرده است که "شاید این اشکالات وارد باشد"، ولی "در جمع بندی، نقاط مثبت دولت ترجیح دارد و خیلی بیشتر از نمرات منفی آن است".
این نقل قول بعد از آن منتشر می شود که علی مطهری، نماینده اصولگرای منتقد دولت، محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش را به گروه "فرقان" - مسئول ترور تعدادی از شخصیت های ارشد حکومت ایران پس از پیروزی انقلاب - تشبیه کرده و گفته است که بسیاری از روحانیان تنها به دلیل "ملاحظه رهبری" از آقای احمدی نژاد حمایت می‌کنند.
آقای مطهری در مصاحبه با شماره جدید هفته نامه "سروش" وابسته به صدا و سیما، با تاکید بر اینکه "گروه احمدی‌نژاد" مانند اعضای گروه فرقان اعتقاد چندانی به روحانیت و مراجع تقلید ندارند، افزوده: "اینها ظاهراً مقصودشان از ولایت، ولایت امام زمان است و کمتر به ولایت فقیه توجه دارند. تاکید بیش از حد آنها بر مسئله مهدویت، این احتمال را تقویت می‌کند."
در همین ارتباط، پیشتر مرتضی نبوی مدیر مسئول روزنامه رسالت نیز در گفتگو با هفته نامه "پنجره"، با هشدار در مورد شکل گیری "یک جریان اصول‎گرایی منهای روحانیت" گفته بود: "این آدم‌ها می‌گویند که ما مستقیم با آقا امام زمان ارتباط می‌گیریم و به شما راه را نشان می‌دهیم."
با وجود ادامه حمایت آیت الله خامنه ای از محمود احمدی نژاد، به نظر می رسد که انتقاد از رئیس جمهور مورد حمایت رهبر و همکارانش، در هفته های اخیر شتابی محسوس گرفته است.
"رابطه رمزآلود" احمدی نژاد و مشایی
حمید رسایی در مصاحبه خود با نشریه انصار حزب الله، به اصولگرایانی اشاره کرده که معتقدند آیت الله خامنه ای در حمایت از دولت "اشتباه می کند" و آنان باید نظر رهبری را نسبت به دولت "عوض کنند".
آقای رسایی در پاسخ به سوالات خبرنگار یالثارات در مورد "دیدار محرمانه‌ سی و اندی از نمایندگان مجلس" با آیت الله خامنه ای در بهمن ۱۳۸۸، گفته است که یکی از موضوعت مطرح شده توسط این نمایندگان، گلایه از "نوع تعامل دولت با مراجع و علما" و "رابطه رمزآلود" آقایان احمدی نژاد و مشایی بوده است. این در حالی است که به گفته این نماینده حامی دولت، آقای مشایی اکنون "نقش مؤثری را در عزل و نصب‌ها بازی می‌کند".
به گفته حمید رسایی، موضوع بخشی دیگر از سخنان نمایندگان با آیت الله خامنه ای، تقاضای برخورد با رهبران اصلاح طلب بوده که رهبر ایران در پاسخ به آن گفته است: "سران فتنه همیشه دم دست هستند و محاکمه آنها برای نظام کاری ندارد و این اتفاق هم می افتد اما مهم تر از محاکمه این افراد، خشکاندن ریشه این فتنه است."
"تمایل قلبی آقا به احمدی نژاد است"
با توجه به بدیهی تلقی شدن حمایت رهبر ایران از دولت آقای احمدی نژاد در فضای سیاسی کشور، به نظر می رسد برخی از منتقدان دولت در جناح محافظه کار، در صدد یافتن توجیهات لازم برای بیان انتقادات خود هستند.
علی مطهری در همین ارتباط، در مصاحبه اخیر خود با هفته نامه "سروش" تاکید کرده که آیت الله خامنه ای در یک جلسه، در پاسخ به انتقادات این نماینده از "عدم مقابله دولت با رواج الفاظ لاتین و عدم اجرای قانون عفاف و حجاب"، طرح چنین انتقاداتی را مجاز دانسته است.
آقای مطهری، در عین حال التزام به ولایت فقیه را به معنی تبعیت از تمام دیدگاه های رهبری ندانسته و گفته است: "در انتخابات اخیر... ما می‌گفتیم آقای احمدی‌نژاد ایرادهایی دارد و باید فرد دیگری معرفی شود. آقای ولایتی را معرفی کردیم و تلاش کردیم نامزد شود، ولی نشد، چون همه می‌گفتند ما احساس می‌کنیم تمایل قلبی آقا به آقای احمدی‌نژاد است؛ با اینکه ایشان اصلاً به زبان نیاورده بودند".
نماینده تهران افزوده است: "من بالاتر از آن می‌گویم. حتی اگر ایشان به زبان بیاورند، آیا ما مجاز هستیم به سراغ فرد دیگری برویم یا نه؟ من می‌گویم مجازیم. اصلاً انتخابات یعنی همین؛ یعنی رقابت."
فرزند مرتضی مطهری، از نظریه پردازان اصلی جمهوری اسلامی، همچنین از نمایندگان مجلس انتقاد کرده که، به گفته او، در هنگام تصمیم گیری خود به دنبال "کشف" نظر رهبری جمهوری اسلامی هستند: "مجلس باید کار خودش را انجام دهد، رهبری هم هرجا صلاح دانستند تذکر می‌دهند یا جلوی کاری را می‌گیرند."
به رهبر خواهند گفت "ما ۲۵ میلیون رای داریم و شما ۵ میلیون"
ولی با وجود اتفاق نظر اصولگرایان در مورد حمایت رهبر ایران از رئیس دولت، برخی از اصولگرایان اظهاراتی هشدار دهنده را در مورد دورنمای روابط شخصیت های اول و دوم حکومت بیان کرده اند.
یک ماه پیش از انتشار سخنان حمید رسایی در مورد اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در هفته نامه یالثارات، همین نشریه متن سخنرانی مهدی محمدی دبیر سیاسی روزنامه کیهان را در جمع اعضای انصار حزب الله به چاپ رساند که می گفت: "در کشور جریانی در حال ظهور است که می‌خواهد بگوید من از رهبری انقلابی‌ترم؛ جریانی که درصدد است طیف حزب‌اللهی جامعه را مقابل آقا قرار دهد و نسبت به ایشان مساله‌دار کند."
وی با تاکید بر اینکه "نظام باید نسبت به این جریان فتنه تدبیری بیندیشد" می افزود: "این جریانی است که نمی‌خواهد کشور روی آرامش ببیند و [می خواهد] حتی‌المقدور دور آقا را خلوت کند و فقط خوش بماند و زمانی که چنین شد بگوید حالا که فقط من مانده‌ام باید اختیارات را تفویض کنید چراکه ۲۵ میلیون رای دارم و شما ۵ میلیون هم رای نداری".
"ترتیب اثر ندهند با آنها به گونه دیگری رفتار خواهد شد"
هشدار در مورد امکان پیدایش "فتنه های جدید"، در هفته های گذشته حتی به برخی از سرسخت ترین مدافعان آقای احمدی نژاد هم تسری یافته است.
در همین زمینه، در نیمه مرداد ماه محمدتقی مصباح یزدی در دیدار با هیات رئیسه دانشگاه تربیت مدرس راجع به احتمال ایجاد "فتنه‌ای شدید‌تر" توسط افرادی هشدار داد که "امروز به عنوان نیروهای ارزشی شناخته می شوند".
وی چند روز بعد در در جمع تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران، با اشاره غیر مستقیم به سخنان جنجال برانگیز اسفندیار رحیم مشایی گفت: "کسانی که بی‌شرمانه جای اسلام را با ایران عوض می‌کنند، خودی نیستند".
وی در سخنان تندی که از سوی برخی تحلیلگران هشدار به رئیس جمهوری تلقی شد، افزود: "اگر از کسی حمایت می‌کنیم به خاطر این است که حامی اسلام و تابع رهبر است که خود رهبر نیز نائب امام زمان است، وگرنه اگر از خط اسلام و رهبری انحرافی پیدا کرد برای ما ارزشی ندارد".
محمدتقی مصباح یزدی تاکید کرد: "هرکس از اسلام حمایت کند از او حمایت می‌‌کنیم ولی اگر منحرف شد بار اول تذکر داده و نصیحت می‌کنیم و در صورتی که ترتیب اثر ندهند، با آنها به گونه دیگری رفتار خواهد شد".
"عده ای احمدی نژاد را کافر خواهند دانست"
محمدتقی مصباح یزدی در دیدار با هیات رئیسه دانشگاه تربیت مدرس راجع به احتمال ایجاد "فتنه‌ای شدید‌تر" توسط افرادی هشدار داد که "امروز به عنوان نیروهای ارزشی شناخته می شوند".
تغییرات محسوس در لحن محمد تقی مصباح یزدی - که بسیاری از ناظران او را "پدر معنوی" دولت آقای احمدی نژاد دانسته اند- در ماه های اخیر، اتفاقی مهم در فضای سیاسی کشور تلقی شده است.
در ۱۸ تیر گذشته، مرتضی نبوی مدیرمسئول روزنامه محافظه کار رسالت، جریانی "انحرافی" را در میان اصول گرایان خطاب قرار داد و گفت: "من می‌خواهم هشدار بدهم که این جریان یادش نرود که یکی از ارکان اتکا و یکی از اصلی‌ترین پشتوانه‌هایش آیت‌الله مصباح یزدی بوده است و امروز این جریان چند هشدار اساسی از ایشان دریافت کرده است."
وی با ابراز نگرانی در این مورد که زاویه این جریان با انقلاب زیاد شده و ممکن است "در مقطعی به مقابله بینجامد"، اظهار داشت: "این جریان به خودش اجازه می‌دهد... بقیه اصول‎گرایان را کاملا طرد و انگ‌های خیلی خطرناک به آن‎ها بزند و آن‎ها را حتی ضد انقلاب تلقی کنند."
مدیر مسئول رسالت همچنین هشدار داد: "این جریان حرکات تفریطی هم دارد و ارزش‌های مسلم اسلامی را مثل امر حجاب که در قرآن صراحتا به آن تأکید شده را مورد تسامح قرار می‌دهد."
اظهارات مرتضی نبوی در شرایطی منتشر می شد که انتقادات محمود احمدی نژاد در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری از سخت گیری در مورد وضعیت حجاب، با انتقاد شدید شخصیت های جناح محافظه کار و از جمله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان مواجه شده بود.
اسفندیار رحیم مشائی پیش بینی کرد تا "یک سال و نیم دیگر"، "عده ای احمدی نژاد را کافر خواهند دانست".
ده روز بعد از انتشار اظهارات مرتضی نبوی، برخی از رسانه های نزدیک به دولت اظهارات اسفندیار رحیم مشائی را به چاپ رساندند که پیش بینی می کرد تا "یک سال و نیم دیگر"، "عده ای احمدی نژاد را کافر خواهند دانست".
آیا دولت آقای احمدی نژاد، پیش از پایان دوره خود با سرنوشتی که رئیس دفتر او پیش بینی می کند مواجه خواهد شد؟
بسیاری از تحلیلگران معتقدند که پاسخ پرسش هایی از این نوع، بیش از هر چیز به دورنمای حمایت آیت الله خامنه ای از آقای احمدی نژاد و دولت او بستگی خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست: