۱۳۸۹/۰۵/۲۳

تصاويري از مراسم بزرگداشت بهروز وثوقي در آمفي تئاتر گيبسون


دوستان و دوستداران بهروز وثوقي، بازيگرصاحب سبكي كه پس از وقوع انقلاب، در اوج معروفيت و محبوبيت تصميم به ترك ايران گرفت ، شبي را در آمفي تئاتر مجلل «گيبسون» Gibson Amphitheatre در شهر لس آنجلس به مراسم بزرگداشت اين هنرمند اختصاص دادند.
اين برنامه با همكاري و شركت داريوش اقبالي، اندي و گروه كثيري از ديگر هنرمندان نام آور ايراني برگزار شد، در اين شب هم چنين بسياري از همكاران بهروز وثوقي در طول سال ها زندگي حرفه اي از سراسر جهان چه با حضور خود و چه با ارسال پيام هاي ويديويي در اين مراسم شركت داشتند.
مهدي ذكائي، سر دبير هفته نامه بين المللي «جوانان» چاپ لس آنجلس و يكي از حاميان برگزاري مراسم ويژه بزرگداشت بهروز وثوقي، از نوجواني با اين هنرمند دوستي و آشنايي دارد. از روزهايي كه در دبيرستان دارالفنون تهران درس مي خواند و در ضمن يكي از جوان ترين خبرنگاران مجله جوانان آن دوران بود: «بهروز وثوقي خيلي سريع پرواز بلند خود را آغاز كرد و يكي از نادر بازيگران سينماي ايران است كه سبك و شيوه خاصي در بازيگري داشت. به هيچكس شبيه نبود و مانند ابرستاره هايي چون مارلون براندو، آل پاچينو و رابرت دنيرو، سبك ويژه خودش را داشت.»
ذكايي به ياد مي آورد كه چگونه بهروز وثوقي تنها بازيگري بود كه علاوه بر بازي در فيلم هاي ماجراجويانه و «اكشن» دار كه به هر صورت پيامي نيز به همراه داشت، در فيلم هاي هنري و جشنواره اي هم بازي مي كرد و تماشاگران براي ديدن فيلم هايش جلوي سينماها صف مي كشيدند: «بهروز وثوقي شايد تنها بازيگر سينماي ايران بود كه بليت فيلم هايش در بازار سياه تا دوبرابر قيمت به فروش مي رفت. او تنها بازيگري بود كه از هر طبقه اي از افراد، از روشنفكر گرفته تا دانشجو، بازاري مرفه و حتي جوان ترها از فيلم هايش استقبال مي كردند. بعدها هم كه توانست به چند جايزه سينمايي جهاني دست پيدا كند، نخستين بازيگر معروف ايراني بود كه با بازيگران برجسته آن دوران هاليوود از جمله آنتوني كوئين هم بازي شد.»
مهدي ذكائي درباره خصوصيات بهروز وثوقي كه در ابرستاره شدن او در آن زمان نقش اساسي ايفا مي كرد مي گويد: «بهروزي كه ما از زاويه شغل خبرنگاري خود مي شناختيم به قولي سركش، جسورو حق طلب بود. بازيگري بود كه براي دستمزد كار نمي كرد و ما مي ديديم كه صدها هزار و حتي نيم ميليون تومان كه در آن زمان پول هنگفتي به شمار مي رفت را به خاطر ناتواني كارگردان و يا ضعف قصه رد مي كرد. او در واقع سمبلي از سينماي روشنفكرانه و موج نوي ايران بود و همين خصوصيات و امتيازات بود كه از او يك اسطوره ساخته است.»
بهروز وثوقي در اوج جواني، محبوبيت و موفقيت درحالي كه يكه تاز صحنه فيلمسازي ايران بود و در شرايطي كه هنوز امكان ماندن و بازي در فيلم ها را داشت تصميم به ترك كشور گرفت. در طول ٣٠ سال گذشته عليرغم دريافت پيشنهاد بازي در فيلم هاي مختلف و نيز يكي دو تجربه نه چندان جالب و دلخواه او را چنان سختگير و وسواسي كرد كه دستمزدهاي كلان هم او را وسوسه نمي كرد و در اين ميان در يكي دو فيلم هنري خوب در اروپا ظاهر شد و اين فيلم ها در چند جشنواره سينمايي نيز مورد توجه قرار گرفت. اما در نهايت بهروز وثوقي ترجيح داد تا در انزواي طلايي خود بماند اما وارد معركه فيلم هاي نافرجام و «شركت در يك فيلم به هر قيمت» نشود.
ذكائي مي گويد: «بهروز وثوقي هنرمندي مسئول و متعهد است. بهروز هنرش را ارزان نمي فروشد و اهل تجارت هنر نيست. او چشم خود را بر روي بسياري از وسوسه هاي مادي بسته است. او در سال هاي گذشته مي توانست به راحتي به ايران بازگردد، در فيلم ها بازي كند و ميلياردر شود اما ديديم كه بسياري از پيشنهادات را رد كرد وتنها به دو سه كارگردان صاحب نام كه قرار بود در خارج از ايران فيلم بسازند جواب مثبت داد. كارهايي كه اغلب آن ها هنوز به انجام نرسيده است.»
با اين همه مهدي ذكايي بر اين مسئله تاكيد دارد كه «بهروز اهل بزرگداشت گرفتن هم نبود. بارها در مراسم مختلفي كه تا اين تاريخ به عنوان گرامي داشت او برگزار شده دعوت شده است و بارها از همان دور به يك سپاس گويي ساده اكتفا كرده است. اما اين بار دوستان خوبي چون داريوش اقبالي، بيژن مرتضوي، ليلا فروهر، شاهرخ و اندي پشت اين پروژه بوده اند. بيژن پاكزاد طراح معروف هم از اين حركت استقبال كرد و حمايت خود را نشان داده است. همه اين افراد احترام وعلاقه خاصي نسبت به بهروز وثوقي در خود احساس مي كنند.»
بهروز وثوقي هم در رابطه با اين شب بزرگداشت احساس خوبي دارد و مي گويد: «چند تن از عزيزترين دوستانم آن شب به روي صحنه مي آيند. چه بازيگران تئاتر و سينما و چه دست اندركاران هنرهاي ديگر. خاطرات سال ها زنده خواهد شد. مي دانم همه ما پر انرژي خواهيم شد. خوشبختانه اين يك گردهم آيي دوستانه است و هيچ سهم مادي براي كسي در بر ندارد. دوست عزيزم داريوش اقبالي كه هميشه به من لطف داشته هم چنين ليلا فروهر و اندي كه در هر شرايطي لطف و محبت خود را نسبت به من ثابت كرده اند و شاهرخ نازنين همه براي حضور در اين مراسم قدم پيش گذاشته اند. من از اين همه دوستي اين عزيزان به خود مي بالم. همين و بس.»
برنامه بزرگداشت بهروز وثوقي به عنوان يكي از رويدادهاي بزرگ هنري در شهر لس آنجلس در روز ٣١ جولاي برگزار شد.

هیچ نظری موجود نیست: