۱۴۰۳/۰۵/۱۳

افشای «نقش ماموران ایرانی» و تغییر نقشه ترور اسماعیل هنیه

دو مقام ایرانی به روزنامه بریتانیایی «تلگراف» گفتند موساد قصد داشت اسماعیل هنیه را در مراسم خاکسپاری ابراهیم رئیسی ترور کند، اما به خاطر جمعیت زیاد در مراسم، این نقشه تغییر کرد
 بمب‌گذاری در اتاق هنیه
 به گزارش تلگراف، یکی از مقامات سپاه پاسداران از کشف مواد منفجره اضافی در ساختمانی که هنیه در آن ترور شد، خبر داد. به گفته او، موساد برخی مأموران امنیتی ایران را برای قرار دادن بمب در اتاق هنیه استخدام کرده بود. مواد منفجره در سه اتاق اقامتگاهی که رهبر حماس در آن اقامت داشت، کار گذاشته شده و از راه دور منفجر شد.
 استفاده از یگان «انصارالمهدی» 
این مقام سپاه پاسداران گفت که موساد از نیروهای امنیتی یگان «انصارالمهدی» استفاده کرده است. این یگان مسئولیت امنیت مقامات عالی‌رتبه را برعهده دارد. مأموران موساد در عرض چند دقیقه بمب‌ها را در اتاق‌ها کار گذاشتند و سپس از کشور خارج شدند، اما منبع آنها هنوز در ایران است. 
واکنش‌ها به ترور
یک مقام دیگر سپاه پاسداران ترور هنیه را یک نقض امنیتی بزرگ و «تحقیر ایران» دانست. او گفت که یک کارگروه برای بررسی این ترور تشکیل شده تا ایده‌هایی برای نشان دادن این که این ترور نقض امنیتی نبوده، ارائه دهد.
احتمال دخالت سپاه 
یکی از نزدیکان مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران، نیز احتمال داد که این رخنه امنیتی عمدی بوده تا به رئیس‌جمهوری آسیب برساند. او افزود که سپاه پاسداران از برخی سیاست‌های رئیس‌جمهور ناراضی است.
توجه خامنه‌ای به دلایل رخنه امنیتی 
دو مقام ایرانی به تلگراف گفتند که علی خامنه‌ای، رهبر ایران، بیش از انتقام‌گیری، به دنبال دانستن دلایل این نفوذ امنیتی است. مسئولیت تل‌آویو خبرگزاری «فارس» گزارش داد که بررسی‌ها نشان می‌دهد تل‌آویو مسئول طراحی و اجرای ترور هنیه بوده است. اتاق هنیه در طبقه چهارم مهمانسرای زعفرانیه بوده و «مورد اصابت پرتابه» قرار گرفته که منجر به مرگ او و محافظش شده است.
واکنش اسرائیل
به گزارش «نیویورک تایمز»، اسرائیل به طور علنی مسئولیت این ترور را نپذیرفت، اما جزئیات عملیات را به آمریکا و دولت‌های غربی اطلاع داد. رسانه‌های ایران گزارش نیویورک تایمز را تکذیب کردند.

هیچ نظری موجود نیست: