۱۴۰۳/۰۶/۰۴

زهره حمیدی، بازیگر سینما و تلویزیون در پی ابتلا به سرطان درگذشت

رسانه‌های ایران روز یکشنبه ۴ شهریور از درگذشت زهره حمیدی، بازیگر سینما و تلویزیون، خبر دادند. این هنرپیشه بعد از تحمل یک دوره بیماری که با تشخیص سرطان لوزالمعده شروع شد، در ۶۷ سالگی فوت کرد. زهره حمیدی با بازی در فیلم سینمایی "دلاوران کوچه دلگشا" به کارگردانی حسن هدایت فعالیت حرفه‌ای را آغاز کرد و در آثار سینمایی دیگری از جمله "رستاخیز"، "ورود آقایان ممنوع"، "بوی کافور، عطر یاس"، "قدمگاه" و "عصر روز دهم" نقش‌آفرینی کرد. اولین حضور حمیدی در تلویزیون در سریال "کارآگاه" محصول سال ۱۳۷۷ بود. انجمن بازیگران خانه سینما با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تایید خبر درگذشت این هنرمند، فوت او را به مردم و جامعه هنری ایران را تسلیت گفت.

Iranian_Uk

۱۴۰۳/۰۶/۰۳

آلمان: حمله با چاقو در جشنواره زولینگن احتمالا تروریستی است

مقامات آلمان احتمال تروریستی بودن حمله با چاقو در جشنواره موسیقی شهر زولینگن را رد نمی‌کنند. هندریک ووست، نخست‌وزیر ایالت نوردراین وستفالن و نانسی فزر، وزیر کشور از این حمله به عنوان "اقدام تروریستی" یاد کرده‌اند.
 ادای احترام به قربانیان حادثه حمله با چاقو در شهر زولینگن آلمان مارکوس کاسپرز، دادستان ارشد دادستانی عمومی ایالت نوردراین وستفالن آلمان روز شنبه ۲۴ اوت (سوم شهریور) در یک کنفرانس خبری گفت: «از آنجا که قربانیان حمله با چاقو در جشنواره موسیقی شهر زولینگن هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته‌اند، احتمال تروریستی بودن آن را نمی‌توان رد کرد.» هندریک ووست، نخست‌وزیر ایالت نوردراین وستفالن نیز روز شنبه در بازدید از شهر زولینگن، از این اقدام به عنوان "اقدام تروریستی علیه امنیت و آزادی آلمان" یاد کرد.
او در حساب اکس خود (توئيتر سابق) نوشت:
«این اقدام وحشیانه به قلب آلمان ضربه وارد کرد.»
این سیاستمدار عضو حزب دمکرات مسیحی آلمان ضمن تاکید بر این که "اجازه نخواهیم داد ترور و نفرت باعث تزلزلمان شود"، خواستار اجرای کامل عدالت علیه فرد مهاجم شد. همچنین نانسی فزر، وزیر کشور آلمان در اظهار نظری مشابه، از این حمله به عنوان "اقدامی وحشتناک و منزجرکننده" یاد کرد.
هربرت رئول، وزیر داخلی ایالت نوردراین‌ وستفالن پیشتر این اقدام را "حمله‌ای هدفمند به جان افراد" خوانده بود. پلیس شهر زولینگن اعلام کرد که در جریان حمله با چاقو به حاضران در یک جشنواره موسیقی در این شهر در شامگاه جمعه ۲۳ اوت سه تن، از جمله دو مرد ۶۷ و ۵۶ ساله و همچنین یک زن ۵۶ ساله کشته و ۸ تن دیگر به شدت زخمی شدند.
بر اساس اعلام پلیس، هویت مهاجم تا این لحظه مشخص نیست و جست‌وجو برای یافتن او همچنان ادامه دارد.
اشتاین مایر: همه با هم علیه نفرت و خشونت فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهوری آلمان پس از گفتگوی تلفنی با شهردار زولینگن در پیامی با اشاره به این که "این اقدام آلمان را شوکه کرده است"، تاکید کرد:
«بیایید همه با هم در مقابل نفرت و خشونت بایستیم.»
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز پیشتر این حمله خونبار را "اتفاقی وحشتناک و بسیار ناگوار" خوانده و تاکید کرده بود که "مهاجمان باید هرچه سریعتر بازداشت و طبق قانون به شدیدترین وجه مجازات شوند". همچنین اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا ضمن "وحشیانه خواندن این اقدام" با خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد.

۱۴۰۳/۰۶/۰۲

وزارت خارجه آلمان بستن انستیتو گوته تهران را محکوم کرد

وزارت خارجه آلمان یورش نیروهای امنیتی ایران به مؤسسه زبان آلمانی گوته در تهران را محکوم کرد. گفته شده در این یورش، اساتید، کارکنان و زبان‌آموزان مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند.
تابلوی این مؤسسه نیز از جا کنده شده است. وزارت امور خارجه آلمان امروز سه‌شنبه ۲۰ اوت (۳۰ مردادماه) با انتشار بیانیه‌ای به بستن موسسه زبان آلمانی گوته در تهران از سوی مقامات جمهوری اسلامی واکنش نشان داد. بر اساس پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آلمان، سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه خود گفت: 
«ما اقدامات مقامات امنیتی ایران علیه موسسه زبان آلمانی در تهران را محکوم می‌کنیم. این اقدام را نمی‌توان با هیچ چیز توجیه کرد. تبادل زبان اساس درک و تفاهم متقابل است.» بیانیه می‌افزاید: 
«این موسسه یک مکان ملاقات محبوب و به رسمیت شناخته شده است که در آن افراد تلاش شخصی زیادی برای فراگیری زبان در شرایط سخت از خود به خرج می‌دهند. کارکنان این موسسه بسیار متعهد به کار خود هستند که هدف آن تقویت پیوند میان مردم ایران و آلمان نیز هست.»
تصاویر منتشر شده توسط رسانه‌های داخلی ایران از "یورش نیروهای انتظامی" به موسسه گوته و از جا در آوردن تابلوی ورودی آن حکایت دارند. همچنین برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از "ضرب و شتم اساتید، کارکنان و همچنین دانشجویانی که در این موسسه امتحان زبان آلمانی داشتند"، توسط نیروهای انتظامی خبر دادند. وزارت خارجه آلمان در بیانیه خود گفت که سفیر ایران به وزارت خارجه احضار شده است و افزود:
«ما از دولت جدید ایران می‌خواهیم که اجازه دهد روند تدریس به فوریت از سر گرفته شود.»
 پلمب انستیتو زبان
خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، بدون نام بردن از مؤسسه گوته نوشت: «دو شعبه از مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان که با نقض قوانین کشور، مرتکب اعمال غیرقانونی متعدد و تخلفات گسترده مالی شده بودند، با دستور مقام قضایی تعطیل شدند.»
در اطلاعیه‌ای که این خبرگزاری منتشر کرد، ادعا شده گزارش‌هایی از "تخلفات سایر مراکز وابسته به آلمان" در ایران دریافت شده و تحقیقات درباره آن جریان دارد. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی پلمپ این موسسه زبان پرقدمت و با شهرت جهانی در تهران را "واکنشی تلافی‌جویانه به بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان" می‌دانند.
وزارت کشور آلمان روز چهارشنبه ۲۴ ژوئیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «مرکز اسلامی هامبورگ (معروف به مسجد آبی)، نظم قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان را نقض کرده و تحریک‌های ضدیهودی و ضداسرائیلی را گسترش می‌دهد. علاوه بر این، اعضای این مرکز پیش‌تر از اقدامات خشونت‌آمیز سازمان‌های تروریستی مانند حماس تمجید کرده و از سازمان‌های تروریستی ممنوع‌شده‌ای مانند حزب‌الله هم حمایت کرده‌اند.»
بنا بر اعلام این وزارتخانه، صبح روز چهارشنبه ۲۴ ژوئیه به دستور دادگاه، ۵۳ مورد از اماکن مرتبط با این مرکز در هشت ایالت آلمان توسط ده‌ها مأمور مورد بازرسی قرار گرفتند و اموال و دارایی آنها نیز ضبط شدند. 
تاریخچه موسسه گوته در تهران
تنها هفت سال پس از تاسیس انستیتو گوته در آلمان، شعبه‌ای از این موسسه‌ فرهنگی در سال ۱۳۳۷ (۱۹۵۸ میلادی) در ایران نیز افتتاح شد. این موسسه که برگزار‌کننده برنامه معروف "شب‌های شعر گوته" در دهه ۵۰ شمسی بود، در سال ۱۳۶۶ خورشیدی (۱۹۸۷ میلادی) و به دنبال اظهارات رودی کارل، طنزپرداز هلندی، در یکی از برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ تلویزیون آلمان که به "توهین به رهبر وقت جمهوری اسلامی، آیت‌الله خمینی" تعبیر شد، تعطیل شد.
پس از آن در سال ۱۹۹۵ (۱۳۷۴) موسسه زبان آلمانی از سوی سفارت آلمان در تهران تاسیس شد.

ایرباس « ایران ایر» با وجود بسته نشدن محفظه چرخ‌ها در فروگاه هیترو لندن فرود آمد ..

این نقص پس از دو دور هلدینگ در آسمان برطرف نشود و خلبان به اجبار در حالی که محفظه‌ی چرخ‌ها باز مانده بود روی باند فرود آمد.
پایگاه خبری «Aviation center» توضیح داد فرود هواپیما با محفظه باز چرخ‌ها بسیار حساس‌است و در صورت فرود سخت (Hard Landing) یا عدم کنترل صحیح هواپیما، می‌تواند باعث آسیب شود اما خوشبختانه خلبان «ایران ایر» با مهارت این هواپیما را به زمین نشاند.
بر اساس همین گزارش به علت عدم برطرف شدن نقص فنی هواپیما، پرواز لندن به تهران لغو و این هواپیما در فرودگاه هیثرو زمینگیر شده است که با احتساب هزینه پارکینگ فرودگاه لندن خسارت مالی قابل توجهی را متوجه ایران ایر می‌کند.
در همین گزارش تاکید شده «متأسفانه به دلیل عدم ارائه سوخت و خدمات فنی ناشی از تحریم‌ها هیچ شرکتی در بریتانیا به ایران ایر کمک فنی از جمله قطعات ارائه نخواهد داد.» هواپیمایی که در لندن زمینگیر شده یکی از ایرباس‌هایی است که بعد از توافق اتمی موسوم به «برجام» توسط جمهوری اسلامی از فرانسه خریداری شد.
Iranian-Uk

۱۴۰۳/۰۵/۳۱

اسرائیلی‌هایی که می‌خواهند از اسپرم پسران کشته‌شده خود، نوه‌دار شوند

 

تعداد والدین داغ‌‌دیده اسرائیلی که درخواست برداشت اسپرم از اجساد پسرانشان و انجماد آن را دارند، روز به روز بیشتر می‌شود. اغلب آنها خانواده‌های سربازان اسرائیلی هستند که در جنگ غزه کشته شده‌اند. قوانین و مقررات مربوط به این کار، بعد از حملات ۷ اکتبر حماس، تا حدی تسهیل شده، اما خانواده‌ها همچنان از فرایندهای قانونی طولانی و پیچیده برای تعیین نحوه استفاده از اسپرم فرزندانشان، ناراضی و خشمگین هستند. 

آوی هاروش می‌گوید در روزهای قبل از آن که افسران نظامی در خانه‌شان را بزنند، حس کرده بود که «اتفاق وحشتناکی» در حال رخ دادن است. او با صدایی لرزان لحظه‌ای را به یاد می‌آورد که از کشته شدن پسر ۲۰ ساله‌اش ریف در جنوب نوار غزه باخبر شد. افسری که به خانه آوی مراجعه کرده بود، همانجا او را در موقعیت تصمیم‌گیری قرار داد: «آن‌ها گفتند ریف در محدوده زمانی قرار دارد که اجازه برداشت اسپرم از او را می‌دهد، و پرسیدند که آیا ما می‌خواهیم این کار را بکنیم یا نه».

منبع : BBC

همه وزرا رای اعتماد مجلس را کسب کردند. به گزارش انتخاب، همه وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی شدند. اسامی وزرای دولت چهاردهم که موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی شدند، در ادامه می‌آید:

۱- علیرضا کاظمی؛ وزارت آموزش و پرورش
۲- ستار هاشمی؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات
۳- حجت الاسلام سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات 
۴- عبدالناصر همتی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی 
۵- سید عباس عراقچی؛ وزارت امور خارجه
۶- محمدرضا ظفرقندی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 
۷- احمد میدری؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 
۸- غلامرضانوری قزلجه؛ وزارت جهادکشاورزی 
۹- امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری 
۱۰- امیر عزیز نصیرزاده؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح 
۱۱- فرزانه صادق مالواجرد؛ وزارت راه و شهرسازی 
۱۲- محمد اتابک؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت 
۱۳- حسین سیمایی صراف؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 
۱۴- سید عباس صالحی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 
۱۵- اسکندر مؤمنی؛ وزارت کشور 
۱۶- محمدرضا صالحی امیری؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری 
۱۷- محسن پاک نژاد؛ وزارت نفت 
۱۸- عباس علی آبادی؛ وزارت نیرو 
۱۹- احمد دنیامالی؛ وزارت ورزش و جوانان

۱۴۰۳/۰۵/۲۸

صدها نفر از حامیان فلسطینی‌ها در برلین با به نمایش گذاشتن «سلام هیتلری» تظاهرات کردند !!!

یکی از شرکت کنندگان همراه با پرچم فلسطینی‌ها در تظاهرات حمایتی در برلین دویچه وله: صدها نفر از حامیان فلسطینی‌ها در برلین، پایتخت آلمان دست به تظاهرات زدند.
این تظاهرات با حمله به نیروهای پلیس، حمایت از گروه تروریستی حماس و به نمایش گذاشتن "سلام هیتلری" پایان یافت. در جریان تظاهرات صدها نفر از حامیان فلسطینی‌ها در روز شنبه ۱۷ ماه اوت، دست‌کم ۱۰ مامور پلیس زخمی شدند.
شرکت کنندگان در این تظاهرات در شهر برلین، پایتخت آلمان علاوه بر پرتاب سنگ، بطری و تخم مرغ به سوی نیروهای پلیس، به گروه‌های مخالف نیز حمله کردند. پلیس فدرال آلمان در شبکه اکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که تظاهر کنندگان "شعارهای ضد اسرائیلی و ضد پلیس" و همچنین شعارهایی در حمایت از گروه اسلامگرای تروریستی حماس سر داده‌اند. 
در ویدئوهای منتشر شده همچنین شعارهایی "بر علیه یهودیان" و با نشان دادن "سلام هیتلری" شنیده می‌شود. تجمع در پایتخت آلمان همزمان با تظاهرات ده‌ها هزار نفر در اسرائیل بر علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صورت گرفت. این تظاهرات در حالی برگزار شد که تلاش‌های آمریکا، مصر و قطر برای رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها همچنان ادامه دارد. آخرین دور مذاکرات برای دستیابی به چنین توافقی جمعه گذشته ۱۶ اوت (۲۶ مرداد) در دوحه پایتخت قطر و بدون حصول نتیجه‌ای مشخص به پایان رسیده‌ بود. این گفت‌وگوها قرار است در طی هفته آینده در قاهره ادامه یابد.
حماس تا کنون در این مذاکرات حضور نداشته و دولت اسرائیل تا کنون در مورد چشم‌انداز مذاکرات غزه در دوحه موضع‌گیری نکرده است، اما حال تیم مذاکره‌کننده این کشور "خوشبینی نسبی" خود را ابراز کرده است. گروه تروریستی حماس روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و با حمله به اسرائیل بیش از هزار و صد اسرائیلی را به قتل رساند و همین امر آغازگر جنگ در غزه شد. به گزارش منابع فلسطینی از آن زمان تاکنون در اثر اقدامات تلافی جویانه ارتش اسرائیل نزدیک به ۴۰ هزار نفر در نوار غزه کشته شده‌اند.

پایان یک دوران؛ آلن دلون، بازیگر «فرشته‌روی» سینما، از دنیا رفت

دلون چند سال پیش گفته بود می‌خواهد داوطلبانه به زندگی‌اش خاتمه دهد و مایل و آماده است این دنیا را ترک کند.
آلن دلون ستاره سینمای فرانسه، که تصمیم داشت با مرگ خودخواسته به زندگی‌اش پایان دهد، براثر عوارض سکته مغزی درگذشت. سه فرزند او روز یکشنبه،۱۸ اوت در بیانیه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفتند که آلن در سن ۸۸ سالگی درگذشته است.
آلن دلون، هنرپیشه فرانسوی، پس از یک دوره طولانی حرفه‌ای که لشکری از طرفداران برایش به ارمغان آورد، میراثی غنی ازجمله برخی از تحسین‌شده‌ترین آثار کلاسیک بزرگ سینمای جهان را به یادگار گذاشت، اما در سال‌های آخر حیات چالش‌های خانوادگی او را احاطه کرده بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه خانواده دلون آمده است: «آلن فابین، انوشکا، آنتونی و همچنین (سگ او) لوبو، با اندوه عمیق درگذشت پدرشان را اعلام می‌کنند.
او با آرامش در خانه‌اش در دوشی (در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی پاریس) در حالی که سه فرزند و خانواده‌اش در کنارش بودند از دنیا رفت.» آلن دلون که به‌دلیل زیبایی مسحورکننده‌اش خوش‌چهره‌ترین مرد صنعت سینما خوانده می‌شد و لقب «فرشته‌رو» را در سینما گرفته بود، در طول دوران حرفه‌ای‌اش خود در بیش از ۹۰ فیلم ظاهر شد. دلون از دهه ۹۰ به‌تدریج از سینما کناره گرفت و در سال‌های اخیر به‌دلیل مشکلات متعدد سلامتی از انظار عمومی دور ماند.
اما در سال ۲۰۲۳، وقتی سه فرزندش علیه دستیارش هیرومی رولین شکایتی مطرح و او را به آزار و اذیت و رفتارهای تهدیدآمیز متهم کردند، دوباره خبرساز شد.
سه فرزند او به نبردی عمومی در رسانه‌ها و دادگاه‌ها ادامه دادند و برسر وضعیت سلامتی دلون، که در سال ۲۰۱۹ سکته مغزی کرده بود، بحث کردند. یک سال قبل از آن، دلون گفته بود می‌خواهد داوطلبانه به زندگی‌اش خاتمه دهد و مایل و آماده است «این دنیا را ترک کند».
او گفت از برخی افراد نفرت دارد و همه‌چیز «دروغ است و فقط پول مهم است». او آن زمان به مجله پاریس-مچ گفت: «این دنیا را بدون هیچ افسوسی ترک خواهم کرد.» در مه ۲۰۱۹، در آخرین حضورش روی فرش قرمز جشنواره کن، نخل طلای افتخاری دریافت کرد.
در همان سال در مصاحبه‌ای گفته بود از کهولت بیزار است اما «درباره‌اش هیچ کاری نمی‌شود کرد. اسمش رویش است، سن. چهره‌ات را از دست می‌دهی، بینایی‌ات را. از جایت بلند می‌شوی و لعنتی، مچ پایت درد می‌کند.» به گفته دلون، مرگ خودخواسته «منطقی‌ترین و طبیعی‌ترین کار است» و آدم باید «این حق را داشته باشد آرام و بی‌سر‌و‌صدا از این خراب‌شده برود، بدون اینکه مجبور شود برود بیمارستان، تزریق کند و این‌جور چیزها».
این بازیگر سه فرزند- دو پسر و یک دختر- از دو همسر داشت و پدر یک پسر ناشناس نیز بود که اکنون دیگر در قید حیات نیست.
به نظر می‌آید در روزهای آخر زندگی دلون فرزندانش جنجال و منازعه را کنار گذاشته بودند و هر سه بر بالین او حاضر بودند. سال قبل این سه نفر درگیر نزاعی بودند که به تلویزیون فرانسه هم کشید. آنتونی دلون، پسر ۵۹ ساله این بازیگر، در مصاحبه‌ای با پاریس-مچ، خواهر ناتنی کوچک‌ترش آنوشکا را درمورد پنهان کردن نتایج «آزمون‌های شناختی» پدرشان به «دروغ گفتن» و «اعمال نفوذ و فریب» متهم کرد.
آنوشکا، ۳۳ ساله و دختر رزالی ون بریمن، مدل هلندی، در بیانیه‌ای که وکیلش منتشر کرد، به حمله متقابل پرداخت و مدعی شد که دلون «دیگر نمی‌تواند پرخاشگری پسرش را که مدام به او می‌گوید سال‌خورده است تحمل کند.» سپس، این دو با حضور در تلویزیون فرانسه به یکدیگر توهین کردند و تازه این قبل از آن بود که فرزند سوم- آلن فابین ۲۹ ساله- طرف برادر ناتنی‌اش را بگیرد و فیلمی را که مخفیانه از آنوشکا ضبط شده بود در اینستاگرام پخش کند.
 او ادعا کرد آنوشکا در حال تلقین کردن به پدرشان و پر کردن گوش او است. در این پس‌زمینه، شاکی دیگری نیز وجود داشت: هیرومی رولین ۶۶ ساله که پس‌ از اینکه فرزندان دلون او را، به‌دلیل به خطر انداختن جان او، از کار( مدیریت خانه دلون) بیکار کردند، علیه آن‌ها شکایت کرد. با مرگ آلن دلون، که یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های سینماست، فصلی از تاریخ سینما به پایان می‌رسد اما یاد و خاطره او همواره در ذهن دوستداران هنر باقی خواهد ماند.

۱۴۰۳/۰۵/۲۷

پسر هنیه: موشک هدایت شونده از طریق دنبال کردن تلفن همراه پدرم , او را هدف گرفت

العربیه: عبدالسلام، فرزند اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که 31 ژوئیه گذشته در محل اقامتش در «مهمان‌سرای» به شدت حفاظت‌شده‌ای در تهران، ترور شد،
این نظریه جدید را مطرح کرد که پدرش هدف موشکی قرار گرفت که با اطلاعات دریافتی از تلفن همراه او، هدایت‌شده بود.
عبدالسلام در مصاحبه‌ای در دوحه تاکید کرد: «این موشک هدایت‌شونده از طریق دنبال‌کردن تلفن همراهی که شب قبل از حادثه در اتاق پدرم و در نزدیکی سر او قرار داشت، هدایت شد.»
پسر هنیه بدین ترتیب، گمانه‌زنی‌های پیشین نشرشده در رسانه‌ها در خصوص انفجار بمب جاسازی‌شده در اتاق محل اقامت پدرش را رد کرد و گفت: «به نظرم روایت مبنی بر وجود بمب در اتاق، به کلی عاری از صحت است.»
عبدالسلام افزود: «محافظین شخصی و دیگر مشاوران در فاصله تنها چند متر با اتاق او نشسته بودند و بنابراین روشن است که اگر بمبی وجود داشت، همه ساختمان منفجر می‌شد.» هدفی آسان طبق گفته او، تلفن همراه پدرش، او را به هدفی آسان تبدیل کرد. عبدالسلام افزود: «پدرم در مراسمی رسمی با تلفن همراهش حضور داشت و به همین دلیل، این عملیات چندان پیچیده نبود.»
او همچنین خاطرنشان کرد: « پدرم برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری [مسعود پزشکیان] به همراه سایر هیئت‌ها در یکی از کشورها حضور داشت، بنابراین این تدابیر امنیتی را نمی‌توان با اقدامات انجام شده در یک منطقه مخفی و بدون تلفن همراه، مقایسه کرد.»
عبدالسلام همچنین فاش کرد که پدرش در آن روز، مدام از تلفن خود تماس می‌گرفت و «تا ساعت 22:15 شبی که شهید شد، از آن استفاده می‌کرد.» پسر هنیه در پایان این مصاحبه بر این باور خود تاکید کرد که این حمله موشکی با «پوشش» آمریکایی انجام گرفت. این در حالی است که سپاه پاسداران بلافاصله پس از ترور هنیه اعلام کرد که «یک پرتابه کوتاه برد حاوی حدود 7 کیلوگرم مواد منفجره» از بیرون ساختمان شلیک شده است.
ایران، اسرائیل را طرف مسئول این ترور دانست و تهدید کرد که پاسخی دردناک و قاطع در راه است. از سویی آمریکا، اطلاع پیشاپیش یا دست‌داشتن در این ترور را تکذیب کرد و اسرائیل هم از هرگونه اظهار نظر در خصوص این حادثه اجتناب ورزیده است.

۱۴۰۳/۰۵/۲۶

ممنوعیت تردد در یک پادگان ارتش آلمان به ظن خرابکاری

تردد به یک منطقه نظامی ارتش آلمان در نزدیکی شهر کلن به ظن خرابکاری ممنوع شده است. بر اساس گزارش‌های تایید نشده، بازرسان مظنون به آلوده‌سازی آب آشامیدنی این پادگان هستند.
در یک پایگاه ناتو نیز احتمال خرابکاری داده شد. کل محوطه وسیع پادگان ارتش آلمان در منطقه کلن-وان به ظن خرابکاری به محاصره نیروهای پلیس درآمد، ورود و خروج به پادگان ارتش آلمان (بوندس‌ور) در منطقه "وان" کلان‌شهر کلن به طور کامل ممنوع شده است.
دلیل این اقدام، احتمال یک اقدام مجرمانه است که تحقیقات در مورد آن هم‌اکنون در جریان است. هنوز جزئیات دقیقی آن گزارش نشده است. خبرگزاری آلمان نوشته است "این ظن وجود دارد که آب پادگان ممکن است آلوده شده باشد". با این حال، این موضوع به طور رسمی تایید نشده است.
این پادگان سیستم آبرسانی خودش را دارد.
به گفته این خبرگزاری، در محوطه نظامی شواهدی دال بر "اختلال" مشاهده شده، به این گونه که یک حفره در حصار دور تأسیسات آبرسانی ایجاد شده است. برای اینکه احتمال آلودگی آب آشامیدنی منتفی شود، از آب نمونه‌برداری شده است. به نوشته اشپیگل، از سربازان مستقر در پادگان خواسته شده که فعلاً آب آشامیدنی مصرف نکنند. کل منطقه پادگان محصور شده است چندین واحد در این پادگان مستقر هستند. 
واحد هوانوردی بوندس‌ور که مسئول سفر اعضای کابینه و مقامات عالی‌رتبه دولتی است نیز در آنجا مستقر است.
این محوطه به طور کامل محصور شده و تحت مراقبت است، به طوری که نه کسی می‌تواند وارد شود و نه اینکه هیچ‌یک از نیروهای ارتش مستقر در آن اجازه خروج دارد.
فرماندهی منطقه‌ای ارتش بوندس‌ور در پاسخ به پرسش سئوال شبکه اول تلویزیون آلمان در برلین گفت: «ما این رویدادها را بسیار جدی می‌گیریم، مقامات مدنی در حال بررسی هستند، ما از آنها در همه سطوح حمایت می‌کنیم.»
 پلیس و واحد "حفاظت از حکومت" در حال تحقیق در محل پادگان واقع در منطقه وان شهر کلن هستند. این منطقه همجوار محوطه فرودگاه کلن-بن است. پایگاه ناتو در گلزن‌کیرشن اعلام رفع خطر کرد در یک پایگاه ناتو در شهر گلزن‌کیرشن نیز ظن خرابکاری و ایجاد آلودگی رفته است. اما یک سخنگوی ناتو رفع خطر کرد و گفت که شواهدی دال بر مشکل در کیفیت آب وجود نداشته است. با این حال سطح امنیتی در پایگاه ناتو در گلزن‌کیرشن افزایش یافته است. در این پایگاه هوایی از جمله هواپیماهای شناسایی آواکس ناتو مستقر هستند.
dW

۱۴۰۳/۰۵/۲۳

نیلوفر حامدی از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم» تبرئه شد

 

به گزارش اعتماد، «پس از تجدیدنظرخواهی صورت گرفته از دادنامه بدوی، طی حکم قطعی صادره از دادگاه تجدیدنظر استان تهران، خانم نیلوفر حامدی از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم» تبرئه شد. خانم نیلوفر حامدی مشمول هیچ یک از مستثنیات بخشنامه عفو مذکور نیست.» در کشاکش رخدادهای مرتبط با انتخاب کابینه چهاردهم، خبری در خبرگزاری‌ها منتشر شد که توجه‌های بسیاری را به خود جلب کرد. وکلای پرونده نیلوفر حامدی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کردند، موکل آن‌ها از اتهام ارتباط با دول متخاصم خارجی تبرئه شده است. خبری که برخی حقوقدانان آن را به منزله باز شدن دریچه‌ای تازه در روند کلی این پرونده و تبرئه آنان از اتهامات وارده تفسیر کردند.

یکشنبه ۲۱ مردادماه بود که پرتو برهان‌پور و حجت کرمانی وکلای نیلوفر حامدی، اظهار کردند: «نیلوفر حامدی که در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ و پس از فوت خانم مهسا امینی بازداشت شده بود، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با اتهامات «همکاری با دولت خارجی متخاصم امریکا»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» پس از گذشت ۱۳ ماه از بازداشت موقت، محاکمه و به ترتیب به ۷.۵ و ۱ سال حبس از باب اتهامات مذکور محکوم شد. » برهانپور و کرمانی در گفت‌وگو با شرق با اشاره به نتیجه دادگاه تجدیدنظر، بیان کردند: «پس از تجدیدنظرخواهی صورت گرفته از دادنامه بدوی، طی حکم قطعی صادره از دادگاه تجدیدنظر استان تهران، خانم نیلوفر حامدی از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم» تبرئه شد. خانم نیلوفر حامدی مشمول هیچ یک از مستثنیات بخشنامه عفو مذکور نیست.

بنابراین باید پرونده خانم نیلوفر حامدی با اعمال بخشنامه عفو سال ۱۴۰۱، همانند هزاران متهم و محکوم دیگر سال ۱۴۰۱، با صدور قرار موقوفی تعقیب مختومه شود. «اعتماد» برای بررسی ابعاد گوناگون این موضوع گفت‌وگویی را با علی مجتهدزاده حقوقدان درباره کیفیت صدور این حکم و دورنمای کلی پرونده صورت داده تا نوری به ابعاد پنهان پرونده تابانده شود. مجتهدزاده با اشاره به روند پیگیری حقوقی این پرونده می‌گوید: «۳نفر از وکلای سختکوش و همکاران شریف ما، حجت کرمانی، پرتو برهان‌پور و شهاب میرلوحی در روند پرونده نیلوفر حامدی تلاش‌های بسیار و اقدامات قابل توجهی صورت دادند تا نتیجه فعلی حاصل شود. به عنوان حقوقدانی که دورادور در جریان پرونده بود، می‌دانستم که با رویکردهای جدید در قوه قضاییه می‌توان به دورنمای پرونده امید داشت.

استقلالی که در تصمیمات قضایی دیده شد، خوشحال کننده است. امیدوارم در ادامه هم کلیت پرونده پایان یافته و حکم تبرئه این عزیزان صادر شود. باید توجه داشت، هیچ سرمایه‌ای به اندازه اعتماد عمومی به ساختارهای قضایی و امنیتی اهمیت ندارد. خوشحالیم که نشانه‌های تغییر در برخی احکام مشاهده می‌شود و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. این حکم نشان می‌دهد تا چه اندازه ارزیابی‌های شتاب‌زده و هیجانی ممکن است برخی شهروندان را از حقوق اساسی خود محروم سازد. 

در واقع وارد ساختن هر اتهامی باید مستند به مدارک متقن و دلایل روشن باشد.» این حقوقدان ادامه می‌دهد: «بر اساس اعلام همکارانم در این پرونده نیلوفر حامدی، از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم» تبرئه شده است، بنابراین سایر اتهامات وارد شده به ایشان مانند «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» هم ذیل موارد مرتبط با عفو رهبری قرار گرفته و موضوع باید مختومه شود. » او یادآور می‌شود: «در این میان برخی افراد و جریانات بدون تقوای رسانه‌ای انواع و اقسام اتهامات را به این خبرنگاران و سایر خبرنگاران فعال در رخدادهای ۱۴۰۱ وارد ساختند. به نظرم در گام بعدی، این دوستان باید از اتهام‌زنندگان شکایت کنند تا دیگر کسی به خود اجازه ندهد از سرمایه‌های رسانه‌ای کشور انتقاد کرده و به آن‌ها اتهامات ناروا وارد سازد.» مجتهدزاده می‌گوید: «نهایتا امیدوارم به زودی خبر تبرئه کامل این دوستان رسانه‌ای شود. اما نکته‌ای که در پایان باید روی آن تاکید شود، خوشحالی از استقلال در تصمیمات قضایی و توجه به وظایف اقشار مختلف از جمله روزنامه‌نگاران است.»

Iranian-Uk

ساعت صفر حمله در آخرین گزارش‌ها !!

ایران در ۲۴ ساعت آینده به اسرائیل حمله می‌کند
یورونیوز - فاکس نیوز روز دوشنبه ۱۲ اوت (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) به نقل از چند منبع ناشناس خود از خاورمیانه گزارش داد که ایران و گروه‌های نیابتی آن احتمالا به تلافی ترور اسماعیل هنیه، در ۲۴ ساعت آینده به اسرائیل حمله کنند. اسماعیل هنیه رهبر حماس بود که در اواخر ماه ژوئیه در حمله‌ای منسوب به اسرائیل در تهران کشته شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران ممکن است به زودی انتقام کشته شدن اسماعیل هنیه را از اسرائیل بگیرد. 
این در حالی است که اسرائیل هم اکنون روزهای تعطیل «تیشا باو» را در انتظار عملی شدن این تهدید سپری می‌کند. عملیات موسوم به طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) که از سوی حماس و سایر گروه‌های فلسطینی با یورش به خاک اسرائیل انجام شد نیز با تعطیلات رسمی جشن‌های «شمنی آتزرت» در تقویم عبری مصادف بود.
در این بین، منابع ناشناس خاورمیانه‌ای روز دوشنبه ۱۲ اوت به شبکه فاکس نیوز آمریکا گفته‌اند که ایران و نیروهای نیابتی آن در خاورمیانه ممکن است ظرف ۲۴ ساعت آینده به اسرائیل حمله کنند.
تری یینگست، خبرنگار فاکس نیوز با استناد به این منابع گزارش دادد که «این مقامات [در خاورمیانه] معتقدند که به ساعت صفر حمله نزدیک شده‌ایم.» در صورت به وقوع پیوستن این گمانه‌زنی، حمله ایران یا گروه‌های منطقه‌ای همسو با تهران، با ایام مهم «تیشا باو» در تقویم یهودیان همزمان خواهد شد.
 تیشا باو به معنی روز نهم از ماه آو است که امسال در سال عبری ۵۷۸۴، از غروب آفتاب دوشنبه ۱۲ اوت آغاز می‌شود و در غروب سه‌شنبه ۱۳ اوت به پایان می‌رسد. روز نهم ماه آو، روزه یادبود تخریب معبد اول و معبد دوم در اورشلیم باستان است که با فاصله حدود ۶۵۵ سال از یکدیگر، اما در یک روز مشابه تقویمی اتفاق افتادند. پیروان یهودیت این روز را روزه می‌گیرند.
پیش از این، اسرائیل ارزیابی کرده بود که ایران قصد ندارد قبل از مذاکرات آتش بس نوار غزه که قرار است روز پنجشنبه (۱۵اوت) برگزار شود، حمله ای انجام دهد. نزدیک به دو هفته است که اسرائیل برای حمله تلافی‌جویانه ایران آماده می‌شود. بر اساس گزارش آکسیوس، در ارزیابی به روز شده در پی آخرین تحولات، اسرائیل اکنون معتقد است که حمله ایران و متحدان منطقه ای آن «قریب الوقوع» است. 
ایران روز شنبه ۱۰ اوت (۲۰ مرداد) با صدور یک بیانیه، به خلبانان هواپیماهای عبوری از منطقه‌ای که پایگاه هوایی نوژه همدان در آن واقع است اخطار داده که طی روزهای ۲۱ تا ۲۴ مرداد به دلیل «شلیک‌های برنامه‌ریزی شده» از پرواز بر فراز این ناحیه اجتناب کنند. در ادامه عنوان شد که دلیل این اطلاعیه، تمرینات نظامی از سطح زمین تا ارتفاع ۱۰ هزار پایی از سطح دریا است که هر روز بین ساعت ۴.۳۰ تا ۱۴.۳۰ انجام خواهد شد. پیشتر نیز اکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در پیامی در روز یکشنبه ۴ اوت به همتایان خود در گروه هفت اطلاع داده بود که ایران می‌تواند در طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده به اسرائیل حمله کند ولی چنین چیزی به وقوع نپیوست.
«انتظار مرگ سخت‌تر از خود مرگ است» ایران در دو هفته‌ای که از ترور اسماعیل هنیه در تهران سپری شده، جهان و بالاخص اسرائیل و متحدان آن را در تشویش و ترس و دلهره نگه داشته است. تهران می‌گوید انتقام و حمله قطعی است اما در طول دو هفته‌ اخیر اگرچه بر لزوم انتقام تاکید اما تا لحظه تنظیم این مطلب، آن را عملی نکرده است. فایننشیال تایمز با اشاره به همین موضوع به نقل یکی از مقامات ارشد ایرانی می‌نویسد که این دقیقا همان چیزی است که رهبری ایران می‌خواهد.
القای این که: «ممکن است اصلاً حمله ای صورت نگیرد، یا ممکن است یک حمله امشب انجام شود.» و اینکه «انتظار مرگ سخت‌تر از خود مرگ است.» روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از همین مقام می نویسد: «ایران کارزار جنگ روانی را به راه انداخته و توان نظامی، امنیتی و لجستیکی اسرائیل را در لبه نگاه داشته و ساکنان سرزمین‌های اشغالی را از هرگونه احساس آرامش محروم کرده است.»
چالش بزرگ تهران نیز این است که چگونه همزمان هسته و حوزه تندروی داخل و شبه‌نظامیان منطقه‌ای تحت حمایتش را راضی کند و در عین حال در دام جنگ مستقیم با اسرائیل و متحد قدرتمندش آمریکا که از رویارویی با آن اجتناب می‌کند، نیفتد، خصوصا با در نظرداشت این واقعیت که مشکلات اقتصادی به نارضایتی عمومی در ایران دامن زده است و یک جنگ تمام عیار بقای جمهوری اسلامی را به خطر می‌اندازد. با این اوصاف، آیا ایران به بهای برقراری آتش‌بسی پایدار در غزه و یا نیافتادن در دام نتانیاهو که همانا رودرو کردن آن با ماشین جنگی آمریکاست، از حمله‌ای مجدد و مستقیم و موشکی به اسرائیل حذر خواهد کرد؟
تهران و نیابتی‌هایش مصمم هستند و نمی‌خواهند ترورهای اخیرا اسرائیل را بی‌پاسخ بگذارند.آیا تهران این بار نیز با ارسال سیگنال‌هایی آمریکا و دیگر کشورهای خاورمیانه را از «حمله قریب الوقوع» خود باخبر کرده است؟ آیا پیش‌بینی فاکس نیوز امشب به تحقق خواهد پیوست؟
ظاهرا جواب صریح و روشن را فعلا فقط تهران می‌داند و بس.
Euronews

۱۴۰۳/۰۵/۲۲

رشد چشمگیر فروش کتاب‌های عاشقانه و شهوانی در ایالات‌متحده و بریتانیا

کتاب‌های تخیلی دنیای جن و پری «امگاورس» یک ژانر عظیم از داستان‌های شهوانی را تشکیل می‌دهند.
بیش از دو قرن بعد از آنکه در بریتانیا نویسنده و ناشر کتاب «خاطرات یک زن شهوتران» - که بیشتر به‌نام شخصیت اصلی‌اش «فنی هیل» شناخته می‌شود- به جرم «فاسد کردن ذهن رعایای پادشاه» و ذکر روایت‌های شهوانی در کتاب دستگیر شدند، قفسه کتاب‌فروشی‌های لندن میزبان چاپ‌های چندباره از پرفروش‌ترین کتاب‌های شهوانی است که به اعتقاد نویسنده گاردین، کسب‌وکاری موفق و پول‌ساز است. شما هم حتما کتاب‌های پرفروشی مانند «پنجاه سایه خاکستری» را به خاطر دارید.
این روزها، در دنیای نشر، بازار داستان‌های عشقی و سکسی رونق گرفته است. آلیس لوتینز، نماینده ادبی بریتانیا، می‌گوید: «هرچه سکس داغ‌تر باشد، کتاب بهتر جواب می‌دهد.» بیش از دو قرن بعد از آنکه در بریتانیا نویسنده و ناشر کتاب «خاطرات یک زن شهوتران» - که بیشتر به‌نام شخصیت اصلی‌اش «فنی هیل» شناخته می‌شود- به جرم «فاسد کردن ذهن رعایای پادشاه» و ذکر روایت‌های شهوانی در کتاب دستگیر شدند، قفسه کتاب‌فروشی‌های لندن میزبان چاپ‌های چندباره از پرفروش‌ترین کتاب‌های شهوانی است که به اعتقاد نویسنده گاردین، کسب‌وکاری موفق و پول‌ساز است. 
شما هم حتما کتاب‌های پرفروشی مانند «پنجاه سایه خاکستری» را به خاطر دارید. این روزها، در دنیای نشر، بازار داستان‌های عشقی و سکسی رونق گرفته است. آلیس لوتینز، نماینده ادبی بریتانیا، می‌گوید: «هرچه سکس داغ‌تر باشد، کتاب بهتر جواب می‌دهد.»
لئا کخ می‌گوید که خوانندگان تمایل دارند داستان‌های شهوانی را سکسی‌تر فرض کنند، اما «تعریف فنی این است که در ژانر شهوت، رشد شخصیت در موقعیت‌های جنسی اتفاق می‌افتد. ما هر دو نوع را داریم.» لئا کخ به همراه خواهرش بئا در سال ۲۰۱۶ یک کتاب‌فروشی در لس‌آنجلس و به‌تازگی دومین فروشگاه را در نیویورک راه‌اندازی کرده است. افزایش محبوبیت دو قالب «عاشقانه» و «شهوانی»، به‌منزله یک روند واحد انتشار، خارق‌العاده است: طبق داده‌های منتشرشده انتشارات «سیرکانا بوک‌اسکن» (Circana BookScan)، فروش نسخه‌های چاپی ژانرها در ایالات‌ متحده از ۱۸ میلیون نسخه در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۳۹ میلیون در سال ۲۰۲۳ رسیده است. در بریتانیا، فروش داستان‌های عاشقانه و حماسی در مدت مشابه ۱۱۰ درصد افزایش‌ یافته است و اکنون به ارزش سالانه ۵۳ میلیون پوند (۶۷.۶۵ میلیون دلار) رسیده است.
علاوه‌بر این، در سراسر ایالات متحده فروشگاه‌های مستقل کتاب‌های عاشقانه در حال پا گرفتن‌اند. کتاب‌های تخیلی دنیای جن و پری «امگاورس» (Omegaverse) هم یک ژانر عظیم از داستان‌های شهوانی را تشکیل می‌دهند. در این دنیای مبتنی بر سلطه جنسی هیچ محدودیتی از نظر جنسی و جنسیت وجود ندارد.
 برای مثال، امگاهای نری داریم که از رابطه با یک نر آلفا باردار می‌شوند. دنیایی پر از گرگینه، پری و موجودات افسانه‌ای است که کاری جز پروبال دادن به تخیل جنسی خواننده ندارند. یکی از دلایل محبوبیت این کتاب‌ها مجالی است که برای فرار از واقعیت زندگی فراهم می‌کنند. بعد از آن می‌رسیم به داستان‌های پریان «رمانتزی» (romantasy، ترکیبی از رمانتیک و فانتزی) که بسیار محبوب است. کتاب «بال چهارم» (Fourth Wing) نوشته ربکا یاروس نمونه‌ای از این فضای هوس‌آلود است. دنیایی با حضور اژدهایان و سوارانشان ترسیم می‌کند که سرشار از مردمان زیبایی است که همدیگر را می‌پرستند. داستان از زبان وایولت روایت می‌شود که دختر جوانی است که مادر خودشیفته‌اش او را مجبور به پذیرفتن یک نقش نظامی خطرناک کرده است. یاروس سه میلیون نسخه از هفت کتابش را فروخته است و بیش از ۳۵۰ هزار دنبال‌کننده در تیک‌تاک دارد.
پرفروش‌ترین نویسندگان رمانتزی عمدتا زنان‌اند. کاربران تیک‌تاک و گودریدز (بخش معرفی و فروش کتاب سایت گوگل) درمورد اینکه شاید این موضوع به دلیل اصالت نسبی قدرت، عاملیت و تمایلات قهرمانان زن باشد، فرضیه‌های زیادی را مطرح می‌کنند. مثال‌های زیادی از نویسندگان مرد مانند سارتر و جورج آر‌آر مارتین وجود دارند که در نوشتن شخصیت‌های زن و طرز فکر زنان یا احساسات جنسی‌شان ناکام بوده‌اند. مشخص است که برای مردانی که از تصور احساسات زنان عاجزند نوشتن صحنه‌های جنسی به‌شکلی باورنکردنی دشوار است، اما چرا در مقابل زنان بهتر می‌توانند از احساسات و تجربیات مردان بنویسند؟ شاید به این دلیل که زنان به جزئیات توجه می‌کنند. کخ متوجه چند تغییر نسلی شده است: 
«هرچه افراد جوان‌تر باشند، به طرز معقولی، شرم، انگ‌انگاری و تنگ‌نظری کمتری درمورد رابطه جنسی و عاشقانه دارند.» برخی نویسندگان بزرگ این ژانر را «غیرادبی» تلقی می‌کنند. سوزان سونتاگ دلیل این امر را در مقاله‌اش «تخیل پورنوگرافیک» توضیح می‌دهد. او می‌نویسد، نخستین دلیل، تلاش برای برانگیختن خواننده به معنای «مخالفت با عملکرد پیچیده ادبیات» است. دوم، نوشته‌های پورنوگرافی فاقد ساختار آغاز و میانه و پایان‌بندی‌اند. سوم، «هدف آن الهام بخشیدن به مجموعه‌ای از فانتزی‌های غیرکلامی است که در آن زبان نقشی خوار و تحقیرشده ایفا می‌کند»، و چهارم، «افراد کاملا شکل‌گرفته را تحقیر می‌کند [و] از مسئله انگیزه‌ها غافل است». با نگاه کردن به جدول فروش کتاب‌ها می‌توانیم بگوییم، فارغ از آنکه این آثار در میان نویسندگان کلاسیک چه جایگاهی داشته باشد، در فهرست خرید کتاب جای خودشان را پیداکرده‌اند.

ریحانه پارسا مجری تلویزیون ترکیه شد ..

 



۱۴۰۳/۰۵/۲۱

جزئیات مربوط به بمب استفاده‌شده در حمله به مدرسه «تابعین» غزه

یک کارشناس تسلیحاتی: بمب «جی‌بی‌یو- 39» ساخت شرکت «بوئینگ»، مهماتی نقطه‌زن است که برای« حمله به اهداف راهبردی» با زیان‌های جانبی پائین، طراحی شده است در پی حمله اسرائیل به مدرسه «تابعین» در مرکز شهر غزه که منجر به کشته‌شدن دست‌کم 93 نفر شد، جزئیاتی از مهمات مورد استفاده در بمباران این مدرسه محل اسکان آوارگان فلسطینی، فاش شد.
«سی‌ان‌ان» به نقل از یک کارشناس تسلیحاتی آورد که اسرائیل از یک بمب نقطه‌زن ساخت آمریکا در این بمباران استفاده کرده است. تریفور بال، تکنسین سابق خنثی سازی مهمات انفجاری در ارتش آمریکا، اعلام کرد که این بمب از نوع «جی‌بی‌یو- 39» کوچک قطر بود. بال افزود: «ممکن است این مهمات، علت آمار بالای تلفات گزارش شده توسط مقامات در غزه باشد.»
 ساخت کمپانی «بوئینگ»
کریس کاب اسمیت، کارشناس تسلیحاتی، افسر سابق توپخانه در ارتش بریتانیا نیز تاکید کرد که «جی‌بی‌یو- 39» ساخت شرکت «بوئینگ»، مهماتی نقطه‌زن است که برای« حمله به اهداف راهبردی» با زیان‌های جانبی پائین، طراحی شده است. اسمیت افزود: «استفاده از هر نوع مهمات حتی با این قطر کوچک، همواره خطراتی را در مناطق پرجمعیت به دنبال دارد.»
 مشخصات «جی‌بی‌یو- 39»
 طبق گفته شرکت سازنده، بمب «جب‌بی‌یو-39»،ساخت آمریکا، بمبی هوا به سطح و نقطه‌زن است که توسط شرکت بوئینگ ساخته شده و از اوایل قرن 21 تحت عنوان بمب «ایمن» به خدمت گرفته شده زیرا صرفا اهدافی را از داخل، بدون آسیب زدن به اطراف هدف، منهدم می‌کند. این بمب کم قطر با کارآیی بالا، به گونه‌ای طراحی شده است که بخشی از یک سیستم نظامی مدرن باشد که به هواپیماها اجازه می‌دهد، تعداد بیشتری بمب هوشمند حمل کند. این بمب برای نفوذ به استحکامات و پادگان‌های نظامی نظیر انبارها و پناهگاه‌های بتنی و منفجر کردن آنها از داخل یا حمله به برخی اهداف در داخل مناطق مسکونی یا اهدافی با ارزش بالا ساخته شده است.
شبیه موشک‌های کوچک
بمب «جی‌بی‌یو-39» به موشک‌های کوچک شباهت دارد زیرا وزن این بمب 250 پوند(نزدیک به 113 کیلوگرم) بوده و طول آن برابر 1.8 متر است. این بمب، با کلاهک جنگی سنگرشکن به وزن 93 کیلوگرم برای نفوذ به اهداف زرهی یا ضد گلوله طراحی شده است. کار ساخت «جی‌بی‌یو-39» در اواخر دهه 90 قرن بیستم آغاز و از اوائل قرن 21 ، وارد خدمت شد و در مقیاس گسترده در عملیات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان و همچنین از سوی اسرائیل در جنگ غزه در سال 2021 و عملیات ترور علی غالی، از رهبران جهاد اسلامی در سال 2023 به کار گرفته شد.
ادعای ارتش اسرائیل و بیانیه حماس 
از سویی ارتش اسرائیل در توجیه بمباران این مدرسه محل اسکان آوارگان فلسطینی اعلام کرد که «عوامل مسلح را در داخل مدرسه، هدف حمله هوایی قرار داده است.» این در حالی است که حماس در بیانیه خود تاکید کرد، هیچ عامل مسلحی در میان کشته‌شدگان این بمباران وجود ندارد و آنها«غیرنظامیانی شامل کودکان، کارمندان، اساتید دانشگاه و روحانیونی بودند که هیچ ارتباطی با اقدامات سیاسی و نظامی نداشتند و در حال به‌جا آوردن نماز صبح بودند.»

۱۴۰۳/۰۵/۲۰

دست کم ۱۰۰ فلسطینی در حمله اسرائیل به مدرسه پناهندگان سازمان ملل در غزه کشته شدند !!


خبرگزاری رسمی فلسطینی (وفا) روز شنبه ۱۰ اوت (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ فلسطینی بر اثر حمله اسرائیل به مدرسه‌ای در غزه که محل اسکان آوارگان بود، کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. این دفتر رسانه‌ای که در غزه فعالیت می‌کند اعلام کرد «حملات اسرائیل در زمانی انجام شد که این آوارگان در حال ادای نماز صبح خود بودند که همین موضوع هم منجر به افزایش شدید تعداد تلفات شد.» این آژانس گزارش داد که سه راکت اسرائیلی به این مدرسه در شهر غزه اصابت کرد و آن را «قتل عامی وحشتناک» توصیف کرد که بر اثر آن برخی از بدن‌ها در آتش سوختند. رویترز به نقل از این منبع آورده است که پزشکان هنوز نتوانسته‌اند به همه اجساد برسند.
ارتش اسرائیل در بیانیه روز شنبه خود مدعی است که نیروهای هوایی این کشور «یک مرکز فرماندهی و کنترل را هدف قرار دادند که به عنوان مخفیگاه تروریست‌ها و فرماندهان حماس استفاده می‌شد.» در این بیانیه آمده است که «نیروهای هوایی اسرائیل در یک حمله دقیق توانست تروریست‌های حماس را که در مرکز فرماندهی و کنترل این گروه واقع در مدرسه تابعین و در مجاورت مسجدی در منطقه درج تفاح قرار داشت را هدف قرار دهد. در حالیکه این مکان به عنوان پناهگاهی برای ساکنان شهر غزه عمل می‌کرد.» وزارت امور خارجه مصر حمله هوایی امروز اسرائیل را محکوم کرده و گفته این حمله که همزمان با تلاش‌های میانجیگران برای از سرگیری مذاکرات آتش‌بس انجام شد، نشان می‌دهد اسرائیل هیچ تمایلی به پایان دادن به جنگ ندارد.
طبق گزارش سازمان ملل، از ۵۶۴ مدرسه موجود در غزه تا ۶ ژوئیه (۱۶ تیر)، تعداد ۴۷۷ مدرسه مستقیماً در جنگ مورد اصابت قرار گرفته یا آسیب دیده‌اند. به گفته مقامات بهداشت محلی، حمله ماه ژوئن اسرائیل به مدرسه‌ای که در مرکز غزه پناهگاهی برای فلسطینیان آواره شده بود، دست کم ۳۳ نفر از جمله ۱۲ زن و کودک را کشت. مقامات غزه روز پنج‌شنبه نیز اعلام کردند که بیش از ۱۸ نفر بر اثر حملات اسرائیل به دو مدرسه دیگر در شهر غزه کشته شدند و ارتش اسرائیل در آن زمان هم گفت که به مراکز فرماندهی حماس حمله کرده است. 
دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که دست‌کم ۱۷ مدرسه در غزه در ماه گذشته میلادی هدف حمله قرار گرفته‌اند و مرگ دست‌کم ۱۶۳ فلسطینی، از جمله کودکان و زنان حاکی از «عدم رعایت اصول تمایز، تناسب و اقدامات احتیاطی» در انجام این حملات است. اسرائیل خود را متعهد کرده است تا گروه فلسطینی حماس را در تلافی حمله هفتم اکتبر نابود کند، اما در عین حال به درخواست میانجی‌گران بین‌المللی با هدف جلوگیری از گسترش آتش درگیری به کل منطقه، با از سرگیری مذاکرات در روزهای آینده موافقت کرده است. ارتش اسرائیل در ۹ اوت اعلام کرد که نیروهایش بار دیگر به خان یونس بازگشتند و در حال انجام عملیات در اطراف این شهر در جنوب باریکه غزه هستند.
این منطقه پیش از این شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای اسرائیلی و حماس بود ولی نیروهای اسرائیلی در ماه آوریل پس از ماه‌ها درگیری شدید از آن شهر خارج شدند. فلورنسیا سوتو نینو، سخنگوی سازمان ملل روز نهم اوت (۱۹ مرداد) اعلام کرد که دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه برآورد کرده است که «دست‌کم ۶۰ هزار فلسطینی در ظرف ۷۲ ساعت، به سمت غرب خان یونس فرار کرده باشند.» به گفته مقامات بهداشتی غزه، از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون، نزدیک به ۴۰ هزار فلسطینی در حمله اسرائیل به غزه کشته شده‌اند، که البته آمار تفکیکی جنگجویان و غیرنظامیان ارائه نشده است و مقامات بهداشتی صرفا گفته‌اند که بیشتر قربانیان غیرنظامی بوده‌اند. اسرائیل هم که در این مدت ۳۲۹ سرباز خود را در غزه از دست داده است، می‌گوید دست‌کم یک سوم کشته‌شدگان فلسطینی را جنگجویان تشکیل می‌دهند.

مناقشه آلمان و ترکیه بر سر کباب ترکی به مرحله حساس رسید

در پی ارائه مخالفت آلمان با درخواست ترکیه برای ثبت مالکیت معنوی کباب ترکی در اروپا، مناقشه وارد مرحله‌ای جدی شده است. در صورت تایید درخواست آنکارا از سوی اتحادیه اروپا تهیه کباب ترکی به شیوه فعلی در اروپا ممنوع می‌شود.
   

آیا به زودی قوانین تهیه گوشت کباب ترکی که در ترکیه و آلمان با نام "دونر" شناخته می‌شود در اروپا یکسان‌سازی می‌شود؟ 
آگر مراحل تهیه دونر در اوپا قاعده‌مند شوند، برای مغازه‌ها و مشتریان به چه معنایی خواهد بود؟
مناقشه‌ای که ازچند ماه پیش بین آلمان و اتحادیه تولیدکنندگان دونر کباب ترکیه به راه فتاده، قرار است پاسخ به این سوال‌ها را مشخص کند. ترکیه در ماه آوریل ۲۰۲۲ (اردیبهشت) درخواستی را برای ثبت کباب ترکی به عنوان مالکیت معنوی به کمیسیون اتحادیه اروپا ارسال کرد.
بر اساس این درخواست، در کل اتحادیه اروپا فقط تولیدکنندگانی که مطابق با روش ثبت‌شده از سوی اتحادیه دونر کبابی‌های ترکیه به تهیه آن اقدام می‌کنند، اجازه‌ خواهند داشت دونر را به مشتریان عرضه کنند. 
وزارت‌ کشاورزی آلمان، مستقر در بن، ۲۵ ژوئیه (۴ مرداد) مخالفت خود را با این درخواست ترکیه ارائه کرده است. این وزارتخانه آلمانی به رسانه‌ها گفته بر اساس نگرانی‌ها و مواضع تولیدکنندگان آلمانی این اعتراض را ارائه کرده و افزوده این مخالفت موضع تولیدکنندگان در آلمان است. در پی این ابراز مخالفت رسمی، مناقشه‌ای به راه افتاده که آغازگر یک دوره‌ شش ماهه حل اختلاف شده است. 
در پی مشاوره با کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گیری در مورد مالکیت معنوی دونر کباب به پایان خواهد رسید. در پی شروع این مناقشه رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها و تولیدکنندگان گوشت در آلمان ابراز نگرانی کرده‌ و گفتند از اقدام‌های دولت فدرال برای مخالفت با این درخواست ترکیه حمایت می‌کنند.
ثبت معنوی دونر کباب در اتحادیه اروپا چه پیامدهایی خواهد داشت؟
اگر کمیسیون اتحادیه اروپا دونر کباب را مانند پیتزای ناپل ایتالیا و ژامبون سرانوی اسپانیا به رسمیت بشناسد، تهیه کباب ترکی به روش فعلی در سراسر کشورهای عضو این اتحادیه ممنوع خواهد شد. در صورت تایید درخواست ترکیه، به عنوان مثال کباب‌های ترکی ارائه شده در اروپا باید فقط از گوشت ران گوساله شش ماهه و گوشت گردن گوسفند شش ماهه و گوشت مرغ تهیه شوند. همچنین تعیین خواهد شد مواد کباب با چه ادویه‌هایی مزه دار شوند و چه مدت زمانی در چاشنی خوابانده شوند.
وزیر ترک تبار آلمان مخالف مالکیت معنوی ترکیه بر کباب ترکی
در حال حاضر کمیسیون اروپا مخالفت‌های رسمی با درخواست فوق الذکر ترکیه را بررسی می‌کند. قرار است این مناقشه با راه‌حلی آشتی‌جویانه حل و فصل شود. از جمله مخالفان بزرگ این درخواست ترکیه، جم اوزدمیر، وزیر کشاورزی آلمان، است که تباری ترکیه‌ای دارد.
اودر این باره در شبکه اجتماعی اکس نوشت :«کباب ترکی جزئی از آلمان است. اینکه این کباب در آلمان چگونه تهیه می‌شود و چگونه میل می‌شود باید هر کسی برای خوش تصمیم بگیرد . این مسئله نیازی به دستور آنکارا ندارد.»

خبرگاه؛ علی شمخانی: مقدمات تنبیه شدید اسرائیل فراهم شده است ...

ده روز پس از کشتن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه تروریستی حماس در تهران علی شمخانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه ۲۰ مرداد ( ۱۰ اوت) از "فراهم شدن مقدمات تنبیه شدید اسرائیل" خبر داد.
علی شمخانی: مقدمات تنبیه شدید اسرائیل فراهم شده است
ده روز پس از کشتن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه تروریستی حماس در تهران و در بحبوحه گمانه‌زنی درباره حمله تلافی‌جویانه احتمالی از سوی جمهوری اسلامی علیه مواضع اسرائیل،علی شمخانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه ۲۰ مرداد ( ۱۰ اوت) از "فراهم شدن مقدمات تنبیه شدید اسرائیل" خبر داد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در شبکه اجتماعی اکس نوشت:
«تنها هدف رژیم اسراییل در کشتار نمازگزاران مدرسه تابعین در غزه و ترور شهید اسماعیل هنیه در ایران جنگ طلبی و به شکست کشاندن مذاکرات آتش بس است. فرآیندهای حقوقی، دیپلماتیک و رسانه‌ای طی شده، مقدمات تنبیه شدید رژیمی که جز زبان زور نمی فهمد را فراهم کرده است.»
این توئیت در صفحه شمخانی به پنج زبان فارسی، انگلیسی، عربی، روسی و چینی منتشر شده است. ارتش اسرائیل روز شنبه۲۰ مرداد (۱۰ اوت) از حمله به مدرسه‌ای در شهر غزه که می‌گوید "مخفیگاه تروریست‌ها" بوده خبر داد. منابع فلسطینی اما ادعا کرده‌اند مدرسه تابعین محل اسکان آوارگان فلسطینی بوده است. در این حمله هوایی دست‌ کم ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند. ارتش اسرائیل در کانال تلگرامی خود اعلام کرده است که "مرکز فرماندهی حماس" در مدرسه‌ای در کنار یک مسجد قرار داشته که به عنوان پناهگاه برای ساکنان شهر غزه استفاده می‌شده است.

۱۴۰۳/۰۵/۱۶

ترور اسماعیل هنیه در تهران؛ ۱۱ سپتامبر دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی جمهوری اسلامی

عصر ایران نوشت: ترور اسماعیل هنیه در تهران، همانند 11 سپتامبری است که باید سکوی پرشی برای سیاست های امنیتی ایران شود. همان گونه که آمریکا از فرصت 11 سپتامبر برای از بین بردن مخالفانش در دنیا استفاده کرد و کوشید ساختار امنیتی جدیدی را در جهان بنا نهد، در ایران نیز ترور هنیه باید سرآغاز حمله گسترده داخلی به جریان نفوذ و قلع و قمع نفوذی هایی باشد که می کوشند ایران را به زمین بازی اسرائیل تبدیل کنند. کور کردن خط نفوذ در داخل، نه تنها منافاتی با برخورد با اسرائیل در داخل سرزمین های اشغالی ندارد که مقدمه و لازمه آن نیز هست. اما چگونه می توان خط نفوذ را تشخیص داد؟ قطعاً نیروهای امنتی بهتر از هر کس دیگری با اصول این کار آشنایند. اما برای روشن شدن کلیت موضوع می توان چند چلسه فرضی در سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) با موضوع "راهکارهای اجرایی زدن ضربات کاری و راهبردی به ایران" تصور کرد. آیا به نظر شما، طرح این موارد در چنین جلسه هایی ای دور از ذهن است؟
1 - صورت مسأله: ایران سرزمینی گرم و نیمه خشک است و در تمام تاریخ این این، "آب" جزو موضوعات محوری این سرزمین بوده است. کاری کنیم که "مسأله آب" در ایران به "بحران دائمی" تبدیل شود. روش مصوب: جلوگیری از انتقال تکنولوژی های مدرن و کارآمد مدیریت آب با استفاه از تحریم و محدودیت های بانکی و ممانعت از سرمایه گذاری و نیز دستور دادن به عوامل نفوذی در ایران که به اسم کمک به کشاورزان، مجوز کشت در زمین های کم آب و نیز حفر پرتعداد چاه را صادر شود. نتیجه: با حفر بی ضابطه چاه ها، میزان برداشت آب، از ذخایر زیر زمینی و توان تجدید آن فراتر می رود، دریاچه ها و رودخانه ها (مانند دریاچه ارومیه و زاینده رود اصفهان) خشک می شوند. زمین های جدید زیر کشت می رود و دولت ناگزیر از آب رسانی است و این، به بحران آب ضریب می دهد(در برخی مناطق، در تپه های نزدیک سدها، که هیچگاه کشت انجام نمی شد، ولو با پمپاژ آب، زمین های زراعی جدید و پرمصرف ایجاد شده است). فرو نشست زمین اتفاق می افتد و زمین، از زیر، شهرها، روستاها، تاسیسات صنعتی، جاده ها و زیرساخت های دیگر را می بلعد (کاری که بمباران گسترده نمی تواند انجام دهد). همچنین با عدم سرمایه گذاری در ایران، این کشور در همه زمینه ها از حراست منابع آبی گرفته تا انتقال و هدررفت و بازچرخانی آب محروم می شود و وارد دوره نابودی سریع منابع آبی و متعاقب آن، زوال تمدنی می شود.
2 - صورت مسأله: در ایران رهبران فکری و نیز افرادی وجود دارند که می توانند در بزنگاه ها افکار عمومی را به سمت منافع عمومی سوق دهند. باید این باید این جریان را از بین برد تا ایران فاقد مرجع فکری و سیاسی شود. روش مصوب: عوامل ما در داخل، این افراد را شناسایی و برای خنثی سازی آنها اقدام کنند. درباره آنها دروغ و شایعه بسازند و آنان را مرتبط با بیگانگان و ضددین و ضدانقلاب و ضد مردم و غربگرا و حامی همجنسبازان و بی بند و باری جنسی و... معرفی کنند. برایشان پرونده سازی کنند و آنقدر درگیر مصائب نمایند که تمام توان و زمان آنها به جای اثرگذاری بر جامعه صرف خنثی سازی توطئه هایی شود که علیه شان صورت می گیرد. دوستان ما همزمان افراد خودی را پررنگ کنند و از آنها چهره هایی دلواپس اسلام و انقلاب و ایران بسازند و جایگزین کنند و به مراکز تصمیم سازی نفوذ دهند. نتیجه: اگر تا دیروز، افرادی - اعم از روحانیون و سیاستمداران و استادان دانشگاه و نویسندگان و سایر گروه های فکری مرجع - بودند که مثلاً یک سوم یا حتی نیمی از جامعه آنان و حرف و مسیرشان را بپذیرند، با ترور شخصیت های مستمری که شده، الان چنین افرادی وجود ندارند و تشتت و چندگانگی به طور آشکاری بر فضای فکری و سیاسی ایران حاکم است. 
3 - صورت مسأله: باید موضوع زن و حجاب در ایران به "مسأله اختلافی" تبدیل شود و بخش عمده ای از انرژی روانی و مادی جامعه و حکومت ایران در این زمینه هدر برود. روش مصوب: عوامل داخلی ما با شعار دفاع از احکام دین و حجاب و عفاف، دو قطبی سازی را شروع کنند و نهادهای تصمیم گیر و اجرایی را به سمت برخوردهای تند و سلبی هدایت کنند. نتیجه: از آنجا که علم می گوید مقولات فرهنگی و فکری با روش های سلبی همسو نیستند، نهایتاً نه تنها روز به روز بر بی حجابی افزوده می شود که نوعی مقاومت و بیزاری از حجاب در جامعه ایران شکل می گیرد.
4 - صورت مسأله: ایران با اعضای شورای امنیت و آلمان توافقی به نام برجام کرده و تمام تحریم های ایران از بین رفته است. ایران بدون تحریم، یعنی بازسازی یک ابرقدرت اقتصادی در خاورمیانه. باید جلوی اجرایی شدن این توافق را بگیریم و اقتصاد ایران را مجدداً زمین بزنیم. روش کار: عوامل داخلی ما در ایران، برجام را وادادگی و خیانت تیم مذاکره کننده و منهدم کننده توان هسته ای ایران و نیز محلی برای نفوذ غرب به ایران معرفی کنند. عوامل ما در آمریکا نیز برای لغو این توافقنامه تلاش کنند.
نتیجه: برجامی که رشد اقتصادی ایران را به بالاترین سطح و تورم را به کمترین میزان رسانده و نرخ ارز را کنترل کرده بود، از بین رفت و ایران وارد رکود و تورم و چند برابر شدن نرخ ارز و نارضایتی عمومی و نهایتاً روی کار آمدن دولت جدید با شعارهای ضدبرجامی شد. روند سرمایه گذاری خارجی در ایران متوقف شد که آثار آن در همه جا مشهود است، به عنوان مثال، عدم سرمایه گذاری در صنعت برق، باعث اخلال در توان تولید و انتقال برق در ایران شده که خود این امر، به تعطیلی گسترده کارخانه ها و توقف تولید به منظور تامین برق شهری شده است. با در زمینه بنزین، به دلیل عدم سرمایه گذاری خارجی و عدم استفاده از تکنولوژی های روز، بنزینی که تولید می کنیم، گران تر و کم کیفیت تر است یا هزینه استخراج نفت مان 40 درصد بالاتر از روش های جدید استخراج است که در مقیاس کلان به معنای آسیب نامرئی و واقعی میلیاردها دلاری است و ... . 
5 - صورت مسأله: خبر رسیده که ایران موفق شده قراردادی با امارات منعقد کند و گازی را که روی فلرها می سوزد، به شرکت کرسنت بفروشد. این قرارداد گازی، "ارتباط استراتژیک مبتنی بر انرژی" بین دو کشور برقرار و امارات را به ایران وابسته می کند. این ارتباط و وابستگی می تواند طرح های فشار بر ایران را تا حد زیادی خنثی کند. پس باید کاری کنیم که این قرارداد محقق نشود تا هم ایران به درآمد نرسد و هم روابط دو کشور به هم پیوند نخورد. روش مصوب: به عوامل خودمان در ایران خط می دهیم که به بهانه هایی مانند قیمت گاز ، کل قرارداد را هوا کنند. نتیجه: گازی که قرار بود صادر شود و برای ایران دلار بیاورد و ارتباط استراتژیک ایجاد کند، روی فلرها سوخت و دود هوا شد. شرکت اماراتی علیه ایران شکایت کرد و موفق به دریافت حکم چند میلیارد دلاری علیه ایران شد. نه تنها ایران پولی نگرفت که باید پول هم بدهد؛ یک موضوع اختلاف برانگیز به اختلافات داخلی ایران افزوده شد. یک تیر و چند نشان! بازی حساب شده تر از این؟!
6 - صورت مسأله: مردم ایران باید درگیر سلامت باشند.
روش کار: باید در گام اول، جامعه پزشکی در ایران بدنام شود. سپس زمینه های خروج آنها از ایران فراهم شود. همچنین با طرح هایی مانند غربالگری، کاری کرد که درصدی از خانواده های ایرانی به طور مادام العمر درگیر فرزندان معلول شوند. عدم ارتباط با دنیا نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت ایرانی ها اثر می گذارد. بنابراین باید برای انزوای ایران از طرقی مانند تحریم و لیست سیاه fatf برنامه ریزی کرد. نتیجه: جامعه ایران روز به روز از منابع انسانی حوزه سلامت خالی می شود. آلودگی هوای ناشی از خودروها، سوخت و صنایع فرسوده سم 24 ساعته فضای ایران شده است. تجهیزات پزشکی اندک و عمدتاً قدیمی اند و برای یک MRI ساده که در تمام دنیا همان روز تجویز پزشک صورت می گیرد، در برخی مراکز استان ها باید نوبت 3 تا 6 ماهه گرفته شود. داروهای خارجی نمی رسد و بسیاری از داروهای داخلی، به اندازه مشابه های خارجی شان مفید نیستند و دهها مورد دیگر که خروجی اش خواهد بود جامعه ای با مردمانی بیمار و خانواده هایی که جز بیمارداری، کار دیگری نمی توانند بکنند و این یعنی فلج کردن خانواده ها به عنوان سلول های بنیادین توسعه.
7 - صورت مسأله: باید از نوسازی ناوگان هوایی ایران جلوگیری کنیم. روش کار: به عوامل مان در داخل دستور دهیم وقتی مدیران بوئنیگ به ایران آمدند تا در دوران برجام با ایران وارد مذاکرات فروش هواپیما شوند، شروع به تهدید آنها کنند. حتی در دوران خاتمی نیز که طبق یک توافق قرار شد آمریکا به جای پول های بلوکه شده، به ایران دهها فروند بوئینگ بدهد، با شعارهای به ظاهر ارزشی و مبارزه با استعمار آمریکا، به اتوبوس حامل توریست های آمریکایی که در آن یک مسافر ویژه حضور داشت، حمله شود. نتیجه: ایران که زمانی خطوط هوایی اش جزو سرآمدان جهان بود، اکنون در شرایطی قرار دارد که نمی تواند یک هواپیمای نو و در خور شأن مردم بخرد. ناوگان فرسوده هوایی ایران، یکی از رنج ها و رنجش های مردم ایران است.
8 - ... از این دستور کارها بسیار می توان پشت سر هم ردیف کرد. ما البته خبری از آنچه در موساد می گذرد نداریم و نیز مدعی نیستیم آنچه نوشتیم و اتفاقاتی که در زمینه های فوق رخ داده، ریشه در موساد و نظایر آن دارد. بلکه یک حرف منطقی داریم: وقتی مجموعه ای از تصمیم گیری ها و اتفاقات که تقریباً پشت سر همه شان، یک جریان خاص وجود دارد، به طور تکرار شونده ای به زیان ایران تمام می شود، حتماً باید با بدبینی و تردید به آن نگریست. مثلاً خروجی 7 مثال فوق، آیا به زیان ایران تمام نشده است؟ ممکن است یک فرد یا یک جریان سیاسی خاص، اشتباهاتی مرتکب شود که طبیعی است ولی ممکن نیست این اشتباهات - حتی در بدیهیات - تبدیل به فرمول دائمی شوند و دست بر قضا(!) همه شان هم به زیان ایران و به نفع اسرائیل تمام شوند. شناسایی کلیت جریان نفود، کار سختی نیست، فقط باید دید این فرمول کجا و توسط چه کسانی به طور مستمر دارد کار می کند؟

۱۴۰۳/۰۵/۱۴

روزنامه کویتی مدعی شد آمریکا نام ۱۰ عامل موساد در ایران را به جمهوری اسلامی داده است !!

روزنامه کویتی الجریده در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که هم‌زمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، یک گروه از نمایندگان امنیتی ایالات متحده با میانجی‌گری عمان به ایران سفر کرده و نام ۱۰ نفر از عوامل موساد در ایران را هم به جمهوری اسلامی داده‌اند.
بنابر گزارش این رسانه، سفر نمایندگان آمریکا به ایران با این هدف انجام گرفت که پیام «آرامش و هشدار» را به رهبران جمهوری اسلامی برساند و از وقوع یک «جنگ بزرگ» میان تهران و تل‌آویو جلوگیری شود. الجریده به نقل از این منبع آگاه مدعی شد که هیئت آمریکایی با یک هواپیمای شخصی که از ترکیه حرکت کردند و پنجشنبه گذشته در فرودگاه پیام کرج فرود آمدند و پس از آن، نشستی دو ساعته میان مقام‌های آمریکایی و ایرانی، در این فرودگاه زیر نظر سپاه پاسداران انجام شد و سپس نمایندگان آمریکا به آنکارا بازگشتند. بر اساس این گزارش، این مقام عضو شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی گفته است که هیئت امنیتی آمریکا بار دیگر به جمهوری اسلامی اعلام کرده واشینگتن از ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، اطلاع قبلی نداشته است. 
این مقام ایرانی همچنین ادعا کرد که نمایندگان آمریکا افزوده‌اند جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از رفتار خودسرانه بنیامین نتانیاهو ناراضی است و آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که حضور نتانیاهو در قدرت به سود امنیت و صلح جهانی نیست. بنا به نوشته الجریده به نقل از منابع مطلع در تهران، نمایندگان آمریکایی اعلام کرده‌اند که دولت بایدن می‌خواهد تغییرات اساسی ایجاد کند و معادلات منطقه‌ای جدیدی بسازد که کنار گذاشتن نخست‌وزیر کنونی اسرائیل هم بخشی از آن است.
براساس این گزارش، در گفته‌های این مقام ایرانی، همچنین اشاره شده که نمایندگان آمریکایی گفته‌اند به نظر می‌رسد هدف نتانیاهو کشاندن کل منطقه به یک جنگ تمام‌عیار است. این مقام که نامش فاش نشد، به الجریده گفته که نمایندگان ایالات متحده به مقام‌های ایرانی تاکید کرده‌اند که نتانیاهو در سفر اخیرش به واشینگتن برنامه‌اش را برای تعدادی از «مقام‌های ارشد لابی صهیونیستی» فاش و اعلام کرده زمان یک جنگ بزرگ فرا رسیده است. منبع ایرانی این روزنامه کویتی مدعی شده که نتانیاهو گفته است ایجاد یک درگیری همه‌جانبه و گسترده، همه را وادار خواهد کرد سر یک میز بنشینند و توافقی جامع را بپذیرند که «حق وجود اسرائیل و به رسمیت شناختن آن در ازای صلح از سوی همه طرف‌ها» را شامل شود. او با بیان اینکه آمریکایی‌ها بخش‌هایی از طرح نتانیاهو را افشا کردند، مدعی شد نخست‌وزیر اسرائیل افزوده است: 
«در یک جنگ بزرگ می‌توان تمام زیرساخت‌های کشورهای منطقه را قبل از رسیدن به یک توافق جامع نابود کرد. در پی این اتفاق، هم شرکت‌های آمریکایی می‌توانند از روند بازسازی سود ببرند و هم این امکان وجود دارد که جمهوری اسلامی به تسلیم وادار شود یا از بین برود.»
این منبع تصریح کرد که هیئت آمریکایی به ایرانی‌ها گفته که نتانیاهو چیزی را که در واشینگتن دوست داشت بشنود، نشنیده، زیرا کاخ سفید اصرار داشته است که او به‌سرعت جنگ غزه را متوقف کند و در منطقه آرامش برقرار شود از این رو، نتانیاهو برای رسیدن به خواسته‌اش ترور اسماعیل هنیه را در دستور کار قرار داد.
الجریده در ادامه به نقل از مقام آگاه ایرانی نوشت که نمایندگان آمریکا به مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند اگر ایران به تلافی کشته شدن هنیه به اسرائیل حمله کند، دولت آمریکا مجبور خواهد شد دوباره از تل‌آویو دفاع کند و این برای نتانیاهو به منظور فرار از فشارها فرصت جدیدی فراهم می‌کند؛ بنابراین ایالات متحده امیدوار است که تهران درگیر جنگ با تل‌آویو نشود. بنابر ادعای منبع مطلع روزنامه کویتی، طرف آمریکایی بار دیگر تاکید کرده که واشینگتن خواهان جنگ با تهران نیست بلکه به دنبال حل اختلاف‌ها از طریق مجاری دیپلماتیک و منتظر پیشرفت درباره بازگشت به توافق هسته‌ای است.
او توضیح داد که هیئت آمریکایی گفته که اگر تهران بپذیرد به توافق هسته‌ای بازگردد، به ائتلاف راست افراطی در اسرائیل یک «ضربه دردناک‌» وارد خواهد شد که از حمله نظامی سخت‌تر است. این منبع در ادامه مدعی شد که در صورت موافقت تهران با حمله نکردن به تل‌آویو، آمریکایی‌ها برای تعلیق بسته تحریم‌های اقتصادی اعلام آمادگی کرده‌ و گفته‌اند که دو طرف می‌توانند روی یک روند هماهنگ برای خنثی کردن بحرانی که منطقه را تهدید می‌کند، به توافق برسند.
او اضافه کرده که نمایندگان آمریکا فهرستی حاوی «اسامی ۱۰ نفر از عوامل موساد» در داخل ایران را هم که آمریکایی‌ها معتقدند مستقیم یا غیرمستقیم در ترور هنیه نقش داشته‌اند، به نشانه حسن نیت و در پاسخ به حمله بدون هماهنگی نتانیاهو، به جمهوری اسلامی تحویل داده‌اند. بر اساس این گزارش، مقام‌های ایرانی از ارائه هرگونه برنامه‌ درباره پاسخ تلافی‌جویانه احتمالی به نمایندگان آمریکا خودداری کرده و گفته‌اند که پیام آمریکایی‌ها را به رهبر جمهوری اسلامی می‌رسانند تا آن را بررسی کند.
این منبع همچنین گفت که دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی حدود ۳۰ نفر شامل شخصیت‌های امنیتی ارشد به اضافه حدود ۵۰ تبعه خارجی را بازداشت کرده‌اند؛ بیشتر این اتباع خارجی افغان‌هایی‌اند که غیرقانونی وارد ایران شده‌اند و ظن آن می‌رود که در عملیات ترور دست داشته باشند.
به نوشته الجریده، آمریکایی‌ها می‌گویند در مقابله با موشک‌های ایران از اسرائیل دفاع خواهند کرد اما انتظار پاسخی معتدل را دارند که حجم گسترده یا واکنش رسمی در پی نداشته باشد. پس از آن، اگر اسرائیل تصمیم به پاسخگویی بگیرد، واشینگتن به شرکت در آن علاقه‌مند نخواهد بود و فقط در عرصه دفاعی از تل‌آویو حمایت می‌کند. در این گزارش همچنین اشاره شده که پشت پرده، در مورد تعیین خط قرمز‌ها بین آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها گفت‌و‌گوهایی وجود دارد که از جمله آن‌ها پرهیز از تلفات غیرنظامی بالا و هدف قرار ندادن مراکز غیرنظامی و پایگاه‌های حساس و مهم نظامی است.
موضوع دیگر هم این است که حمله نباید مستمر باشد یا ویرانی عمده به بار بیاورد زیرا اگر شبیه یک جنگ منطقه‌ای باشد، آمریکا خود را مجبور به پاسخگویی خواهد دید. از این رو، آمریکایی‌ها تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی در صورت تمایل به پاسخگویی، باید تنها یک حمله انجام دهد تا منطقه درگیر حملات متعاقب نشود.

سپاه: هنیه با پرتابه کوتاه‌برد با سر جنگی ۷کیلوگرمی کشته شده

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز شنبه ۱۳ مرداد با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که اسماعیل هنیه در اثر شلیک پرتابه کوتاه‌برد با سر جنگی حدود ۷ کیلوگرمی، همراه با انفجار شدید، از خارج محدوده استقرار اقامت میهمانان کشته شده است.  سپاه پاسداران می‌گوید اسماعیل هنیه در اثر شلیک پرتابه کوتاه برد با سر جنگی حدود ۷ کیلوگرمی کشته شده است سپاه پاسداران می‌گوید اسماعیل هنیه در اثر شلیک پرتابه کوتاه برد با سر جنگی حدود ۷ کیلوگرمی کشته شده
گمانه‌زنی‌ها درباره نحوه کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه تروریستی حماس در تهران همچنان ادامه دارد. در همین راستا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز شنبه ۱۳ مرداد با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که اسماعیل هنیه در اثر "شلیک پرتابه کوتاه برد با سر جنگی حدود ۷ کیلوگرمی، همراه با انفجار شدید، از خارج محدوده استقرار اقامت میهمانان" کشته شده است. سپاه با انتساب این حمله به اسرائیل و ایالات متحده آمریکا، در بیانیه‌ای بسیار کوتاه، وعده "مجازات سخت در زمان، مکان و کیفیت مقتضی" داده است. 
در همین زمینه، خبرنگار امنیتی و دفاعی خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران به نقل از یک منبع آگاه حکومتی مدعی شده است که بررسی جسد اسماعیل هنیه و محل حادثه نشان می‌دهد که این حمله "ناشی از انفجار بمب کارگذاشته‌شده در محل اقامت نبوده است." تسنیم در گزارش خود مدعی شده که "پرتابه‌ای از بیرون، به‌وسیله پهپاد یا حامل دیگری به داخل ساختمان نفوذ داده شده و انفجاری را تولید کرده است." 
 بازداشت بیست و چهار نفر در ارتباط با کشته شدن هنیه
در همین راستا نیویورک‌تایمز نیز گزارش داده که در پی این حمله و کشته شدن اسماعیل هنیه و محافظ او، بیش از ۲۴ نفر از جمله افسران ارشد اطلاعاتی، ماموران نظامی و کارکنان اقامتگاه رهبر سیاسی حماس در تهران بازداشت شده‌‌اند. نیویورک تایمز به نقل از منابع خود اعلام کرده که این بازداشت‌ها در سطوح بالا، واکنشی به یک شکاف امنیتی بزرگ و رسوایی برای سیستم امنیتی جمهوری اسلامی بود که به کشته شدن اسماعیل هنیه منجر شد. در همین راستا روزنامه بریتانیایی تلگراف نیز به نقل از دو مقام حکومت ایران گزارش داده که موساد عامل حمله مرگ‌بار به اسماعیل هنیه بوده است و برای انجام این عملیات، دو مامور امنیتی حکومت ایران را به خدمت گرفته بود.
به گفته این روزنامه، "در ابتدا این طور برنامه‌ریزی شده بود که هنیه در ماه مه، در زمان شرکت در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری سابق ایران که در حادثه سقوط هلیکوپتر کشته شد، کشته شود. اما به دلیل جمعیت زیاد و احتمال بالای شکست، این طرح لغو شد.
این روزنامه همچنین به نقل از دو مقام مرتبط می‌گوید که "به جای این طرح، دو مامور موساد دستور گرفتند که بمب‌ها را در سه اتاق مهمانخانه سپاه پاسداران قرار دهند. در تصاویر دوربین‌های مداربسته دیده می‌شود که ماموران طی چند دقیقه وارد چندین اتاق شدند و سپس از آن خارج شدند." گزارش تلگراف همچنین با بیان این که این بمب از خارج از کشور منفجر شده است می‌افزاید: "ماموران پس از آن به خارج از کشور رفتند اما با یک منبع محلی در تماس بودند. ساعت دو بامداد چهارشنبه، آن‌ها مواد منفجره را از خارج کشور به صورت کنترل از راه دور در اتاقی که هنیه در آن حضور داشت، منفجر کردند.
 گزارش نیویورک‌تایمز؛ احتمال نشر اطلاعات گمراه‌کننده
پیش از این روزنامه "نیویورک تایمز" گزارش داده بود که اسماعیل هنیه با بمب پیچیده‌ای کشته شده است که دو ماه پیش در مهمانخانه سپاه پاسداران در تهران جاسازی شده بود و "نه با موشکی که به طور گسترده در رسانه‌ها گزارش می‌شود." یک روایت غیررسمی دیگر نیز در رسانه‌های مختلف منتشر شده بود که ادعا می‌کرد اسماعیل هنیه از طریق نصب یک برنامه نقطه‌یاب در واتس‌اپ موبایل او رهگیری شده و سپس با ورود یک پهپاد انفجاری به اتاقش کشته شده است.
نیویورک تایمز در گزارش پیشین خود درباره نحوه کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر حماس به نقل از هفت مقام خاورمیانه‌ای از جمله دو ایرانی و یک مقام آمریکایی، می‌نویسد که این ماده انفجاری حدود دو ماه پیش به طور مخفیانه به ساختمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهران منتقل شده بود. برخی از تحلیل‌گران با اشاره به تناقضات موجود در اغلب این روایت‌ها بر این باورند که گزارش‌های منتشر شده در تلگراف و نیویورک‌تایمز ممکن است روایت‌های گمراه‌کننده و هماهنگی باشند که سناریونویس‌های امنیتی جمهوری اسلامی بنا به دلایل خاص خود، به طور سفارشی آن‌ها را از زبان رسانه‌های مختلف بین‌المللی طرح کرده باشند. 
اسماعیل هنیه رهبر سیاسی گروه تروریستی حماس که روز سه‌شنبه ۳۰ ژوئیه (۹ مرداد) به منظور شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهوری جدید حکومت ایران وارد تهران شده بود، ساعت حدود دو بامداد چهارشنبه در اقامتگاه اختصاصی خود کشته شد. 
آماده‌باش ارتش اسرائيل محل اقامت هنیه و محافظ او که به همراه او در این حمله کشته شد، "مهمانسرای ایثار" واقع در یک مجتمع متعلق به سپاه، واقع در زعفرانیه، خیابان نیاززاده، خیابان تنابنده در مجاورت کاخ سعد‌آباد ذکر شده که تحت محاصره شدید امنیتی قرار داشته است. اگرچه اسرائیل تاکنون مسئولیت رسمی کشته شدن اسماعیل هنیه را بر عهده نگرفته است اما حکومت ایران و متحدان آن در جنگ خاورمیانه از جمله گروه تروریستی حماس و حزب‌الله، اسرائیل را به انجام این حمله متهم کرده و وعده داده‌اند انتقام کشته شدن هنیه را می‌گیرند.

۱۴۰۳/۰۵/۱۳

افشای «نقش ماموران ایرانی» و تغییر نقشه ترور اسماعیل هنیه

دو مقام ایرانی به روزنامه بریتانیایی «تلگراف» گفتند موساد قصد داشت اسماعیل هنیه را در مراسم خاکسپاری ابراهیم رئیسی ترور کند، اما به خاطر جمعیت زیاد در مراسم، این نقشه تغییر کرد
 بمب‌گذاری در اتاق هنیه
 به گزارش تلگراف، یکی از مقامات سپاه پاسداران از کشف مواد منفجره اضافی در ساختمانی که هنیه در آن ترور شد، خبر داد. به گفته او، موساد برخی مأموران امنیتی ایران را برای قرار دادن بمب در اتاق هنیه استخدام کرده بود. مواد منفجره در سه اتاق اقامتگاهی که رهبر حماس در آن اقامت داشت، کار گذاشته شده و از راه دور منفجر شد.
 استفاده از یگان «انصارالمهدی» 
این مقام سپاه پاسداران گفت که موساد از نیروهای امنیتی یگان «انصارالمهدی» استفاده کرده است. این یگان مسئولیت امنیت مقامات عالی‌رتبه را برعهده دارد. مأموران موساد در عرض چند دقیقه بمب‌ها را در اتاق‌ها کار گذاشتند و سپس از کشور خارج شدند، اما منبع آنها هنوز در ایران است. 
واکنش‌ها به ترور
یک مقام دیگر سپاه پاسداران ترور هنیه را یک نقض امنیتی بزرگ و «تحقیر ایران» دانست. او گفت که یک کارگروه برای بررسی این ترور تشکیل شده تا ایده‌هایی برای نشان دادن این که این ترور نقض امنیتی نبوده، ارائه دهد.
احتمال دخالت سپاه 
یکی از نزدیکان مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران، نیز احتمال داد که این رخنه امنیتی عمدی بوده تا به رئیس‌جمهوری آسیب برساند. او افزود که سپاه پاسداران از برخی سیاست‌های رئیس‌جمهور ناراضی است.
توجه خامنه‌ای به دلایل رخنه امنیتی 
دو مقام ایرانی به تلگراف گفتند که علی خامنه‌ای، رهبر ایران، بیش از انتقام‌گیری، به دنبال دانستن دلایل این نفوذ امنیتی است. مسئولیت تل‌آویو خبرگزاری «فارس» گزارش داد که بررسی‌ها نشان می‌دهد تل‌آویو مسئول طراحی و اجرای ترور هنیه بوده است. اتاق هنیه در طبقه چهارم مهمانسرای زعفرانیه بوده و «مورد اصابت پرتابه» قرار گرفته که منجر به مرگ او و محافظش شده است.
واکنش اسرائیل
به گزارش «نیویورک تایمز»، اسرائیل به طور علنی مسئولیت این ترور را نپذیرفت، اما جزئیات عملیات را به آمریکا و دولت‌های غربی اطلاع داد. رسانه‌های ایران گزارش نیویورک تایمز را تکذیب کردند.

۱۴۰۳/۰۵/۱۲

دو روایت از انفجار بمب در اتاق اسماعیل هنیه

منابعی به نیویورک تایمز گفته‌اند انفجار در اتاق اسماعیل هنیه در مهمانسرای سپاه، در اثر بمبی بوده که دو ماه قبل در آنجا نصب شده بود. یک روایت غیررسمی اما می‌گوید با رهگیری موبایل هنیه، یک پهپاد انفجاری او را کشته است.
 بر اساس یک گزارش روزنامه "نیویورک تایمز"، اسماعیل هنیه با بمب پیچیده‌ای کشته شده است که دو ماه پیش به مهمانخانه سپاه پاسداران در تهران جاسازی شده بود. یک روایت غیررسمی دیگر می‌گوید که اسماعیل هنیه از طریق نصب یک برنامه نقطه‌یاب در واتس‌اپ موبایل او رهگیری شده و سپس با ورود یک پهپاد انفجاری به اتاقش کشته شده است. نیویورک تایمز می‌نویسد، اسماعیل هنیه، رهبر حماس، دو روز پیش توسط یک بمب پیچیده و کنترل از راه دور که در اتاق او در مهمانخانه‌ای در تهران نصب شده بود کشته شد، و نه با موشکی که به طور گسترده در رسانه‌ها گزارش می‌شود. 
 این روزنامه آمریکایی به نقل از هفت مقام خاورمیانه‌ای از جمله دو ایرانی و یک مقام آمریکایی، می‌نویسد که این ماده انفجاری حدود دو ماه پیش به طور مخفیانه به ساختمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهران منتقل شده است. مقامات ایرانی طرف گفت‌وگو با نیویورک تایمز که از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، می‌گویند دقت این ضربه یادآور مسلسل از راه دوری بود که تیم موساد برای کشتن محسن فخری زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای ایران در سال ۲۰۲۰ از آن استفاده کرد.
از سوی مقامات اسرائیل هیچ اظهارنظر رسمی در مورد کشته شدن هنیه وجود ندارد، اما به طور گسترده این عملیات به اورشلیم نسبت داده شده است. گزارش نیویورک تایمز به نقل از پنج مقام خاورمیانه‌ای می‌نویسد که "مقامات اطلاعاتی اسرائیل به ایالات متحده و سایر دولت‌های غربی، بلافاصله پس از اجرای عملیات، در مورد جزئیات آن اطلاع داده‌اند". علاوه بر این، گزارش می‌افزاید که "چند مقام آمریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود" به این "ارزیابی" رسیده‌اند که اسرائیل مسئول این اقدام بوده است.
اسماعیل هنیه روز سه‌شنبه ۳۰ ژوئیه (۹ مرداد) برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید ایران وارد تهران شده بود. نیویورک تایمز به نقل از مقامات می‌گوید، بمبی که هنیه و محافظش را کشت از راه دور منفجر شده است. در این گزارش آمده است که از این مهمانسرا برای استراحت، جلسات مخفیانه و "اسکان مهمانان برجسته" مانند هنیه استفاده می‌شده است.
مقامات به نیویورک تایمز گفته‌اند، در حالی که انفجار باعث شکسته شدن شیشه‌ها و فروریختن بخشی از دیوار محوطه شده است، اما خسارات کمی به خود ساختمان وارد آورده که نشان می‌دهد بعید است که حمله موشکی بوده باشد.
روایت دیگر از انفجار در اتاق اسماعیل هنیه
در روایتی دیگر به نقل از منابع غیررسمی گفته می‌شود، با توجه به اعلام هشدار مراکز امنیتی ایران به تحت تعقیب و تهدید بودن هنیه توسط اسرائیل، هنیه بلافاصله پس از ورود به تهران، تحت شدیدترین اسکورت حفاظتی قرار گرفت و در یک پروتکل امنیتی استثنایی علاوه بر یگان ویژه پلیس حفاظت شخصیت‌ها، نیروهای سپاه حفاظت انصار المهدی (حفاظت ریاست جمهوری) و اطلاعات سپاه نیز در اسکورت وی حضور داشته‌اند‌ و او اسکورتی بزرگ‌تر از اسکورت مقامات دیگر داشته است. هنیه پس از پایان برنامه تحلیف در مجلس و بازدید ۴ ساعته از نمایشگاهی در محدوده برج میلاد، حدود ساعت ۹ شب به اقامتگاهش برده می‌شود.
هشدار مجدد نتانیاهو نسبت به حملات انتقام‌جویانه
پنج منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که نمایندگان حماس و جهاد اسلامی، به عنوان متحدان فلسطینی جمهوری اسلامی ایران و همچنین جنبش حوثی‌های یمن، حزب‌الله لبنان و گروه‌های به اصطلاح "مقاومت" در عراق که از سوی تهران حمایت می‌شوند، قرار است امروز پنجشنبه اول اوت (۱۱ مرداد) در یک نشست اضطراری در تهران شرکت کنند. هدف از این نشست هماهنگی برای حملات انتقام‌جویانه به اسرائیل است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در همین روز گفت که کشورش برای هرگونه "تجاوز" به خود پس از تهدید به انتقام برای کشتار افراد شاخص حماس و حزب‌الله آماده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتانیاهو در بیانیه‌ای افزود: "اسرائیل در سطح بسیار بالایی از آمادگی برای هر سناریویی، چه دفاعی و چه تهاجمی، قرار دارد. ما هر اقدام تجاوزکارانه علیه خود را با بهای بسیار بالایی پاسخ می‌دهیم... هر کس به ما حمله کند، با حمله متقابل ما روبرو خواهد شد.»