۱۴۰۳/۰۵/۲۱

جزئیات مربوط به بمب استفاده‌شده در حمله به مدرسه «تابعین» غزه

یک کارشناس تسلیحاتی: بمب «جی‌بی‌یو- 39» ساخت شرکت «بوئینگ»، مهماتی نقطه‌زن است که برای« حمله به اهداف راهبردی» با زیان‌های جانبی پائین، طراحی شده است در پی حمله اسرائیل به مدرسه «تابعین» در مرکز شهر غزه که منجر به کشته‌شدن دست‌کم 93 نفر شد، جزئیاتی از مهمات مورد استفاده در بمباران این مدرسه محل اسکان آوارگان فلسطینی، فاش شد.
«سی‌ان‌ان» به نقل از یک کارشناس تسلیحاتی آورد که اسرائیل از یک بمب نقطه‌زن ساخت آمریکا در این بمباران استفاده کرده است. تریفور بال، تکنسین سابق خنثی سازی مهمات انفجاری در ارتش آمریکا، اعلام کرد که این بمب از نوع «جی‌بی‌یو- 39» کوچک قطر بود. بال افزود: «ممکن است این مهمات، علت آمار بالای تلفات گزارش شده توسط مقامات در غزه باشد.»
 ساخت کمپانی «بوئینگ»
کریس کاب اسمیت، کارشناس تسلیحاتی، افسر سابق توپخانه در ارتش بریتانیا نیز تاکید کرد که «جی‌بی‌یو- 39» ساخت شرکت «بوئینگ»، مهماتی نقطه‌زن است که برای« حمله به اهداف راهبردی» با زیان‌های جانبی پائین، طراحی شده است. اسمیت افزود: «استفاده از هر نوع مهمات حتی با این قطر کوچک، همواره خطراتی را در مناطق پرجمعیت به دنبال دارد.»
 مشخصات «جی‌بی‌یو- 39»
 طبق گفته شرکت سازنده، بمب «جب‌بی‌یو-39»،ساخت آمریکا، بمبی هوا به سطح و نقطه‌زن است که توسط شرکت بوئینگ ساخته شده و از اوایل قرن 21 تحت عنوان بمب «ایمن» به خدمت گرفته شده زیرا صرفا اهدافی را از داخل، بدون آسیب زدن به اطراف هدف، منهدم می‌کند. این بمب کم قطر با کارآیی بالا، به گونه‌ای طراحی شده است که بخشی از یک سیستم نظامی مدرن باشد که به هواپیماها اجازه می‌دهد، تعداد بیشتری بمب هوشمند حمل کند. این بمب برای نفوذ به استحکامات و پادگان‌های نظامی نظیر انبارها و پناهگاه‌های بتنی و منفجر کردن آنها از داخل یا حمله به برخی اهداف در داخل مناطق مسکونی یا اهدافی با ارزش بالا ساخته شده است.
شبیه موشک‌های کوچک
بمب «جی‌بی‌یو-39» به موشک‌های کوچک شباهت دارد زیرا وزن این بمب 250 پوند(نزدیک به 113 کیلوگرم) بوده و طول آن برابر 1.8 متر است. این بمب، با کلاهک جنگی سنگرشکن به وزن 93 کیلوگرم برای نفوذ به اهداف زرهی یا ضد گلوله طراحی شده است. کار ساخت «جی‌بی‌یو-39» در اواخر دهه 90 قرن بیستم آغاز و از اوائل قرن 21 ، وارد خدمت شد و در مقیاس گسترده در عملیات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان و همچنین از سوی اسرائیل در جنگ غزه در سال 2021 و عملیات ترور علی غالی، از رهبران جهاد اسلامی در سال 2023 به کار گرفته شد.
ادعای ارتش اسرائیل و بیانیه حماس 
از سویی ارتش اسرائیل در توجیه بمباران این مدرسه محل اسکان آوارگان فلسطینی اعلام کرد که «عوامل مسلح را در داخل مدرسه، هدف حمله هوایی قرار داده است.» این در حالی است که حماس در بیانیه خود تاکید کرد، هیچ عامل مسلحی در میان کشته‌شدگان این بمباران وجود ندارد و آنها«غیرنظامیانی شامل کودکان، کارمندان، اساتید دانشگاه و روحانیونی بودند که هیچ ارتباطی با اقدامات سیاسی و نظامی نداشتند و در حال به‌جا آوردن نماز صبح بودند.»

هیچ نظری موجود نیست: