۱۴۰۲/۰۳/۲۱

برنامه وزیر کشور آلمان برای ممنوعیت حمل چاقو در اتوبوس وقطار...

 

حمله با چاقو در قطاری که از کیل به هامبورگ حرکت می‌کرد و به کشته شدن دو نفر انجامید، عواقب سیاسی داشته است. وزیر کشور آلمان از برنامه‌اش برای ممنوعیت حمل چاقو در قطار و اتوبوس خبر داد. با گذشت پنج ماه از حمله مردی با چاقو در قطار مسافربری کیل به هامبورگ که منجر به کشته شدن یک دختر جوان و دوست پسرش شد، حال سیاستمداران آلمان به تکاپو افتاده‌اند تا جلوی تکرار چنین حملاتی را بگیرند. 

نانسی فزر، وزیر کشور آلمان اعلام کرده که می‌خواهد در همکاری با دولت‌های ایالتی حمل چاقو در قطار و اتوبوس را ممنوع کند.او به روزنامه بیلد چاپ روز یکشنبه ۲۱ خردادماه گفت: «هفته آینده در کنفرانس وزرای داخلی ایالت‌ها پیشنهاد ممنوعیت عمومی حمل چاقو در وسایل نقلیه عمومی را مطرح خواهم کرد.»وزیر کشور آلمان گفته او موافق ممنوعیتی است که به طور دقیق کنترل شود و گفته چنین ممنوعیتی می‌تواند جلوی اعمال خشونت‌بار را بگیرد.

اولین برنامه در این رابطه را نانسی فرز در ماه آوریل اعلام کرد. در آن زمان او به گروه رسانه‌ای آلمان گفت: «مجرمان خشن می‌توانند با چاقو کارهای وحشتناکی انجام دهند. او با اشاره به در دسترس بودن چاقو در همه‌جا گفت:

«حتی با یک چاقوی آشپزخانه می‌توان مردم را به شدت زخمی کرد.» به همین دلیل به نظر او ممنوعیت چاقو در اتوبوس و قطار ضروری است همانگونه که در پرواز نیز "نمی‌شود چاقو را به داخل هواپیما برد".

مشکل کنترل در قطار و اتوبوس

وزیر کشور آلمان کنترل این ممنوعیت را بر عهده پلیس فدرال و پلیس‌های ایالتی دانسته و گفته است: «پلیس فدرال می‌تواند کنترل موردی و تصادفی در ایستگاه‌های قطار انجام دهد. در ایالت‌ها هم دقیقا همین کار را پلیس‌های ایالتی می‌توانند انجام دهند. نقض این قانون جرم است و می‌تواند به سختی مورد مجازات قرار بگیرد.

در ژانویه امسال یک پناهنده فلسطینی که سابقه زندان داشته و به تازگی از زندان آزاد شده بود، با یک چاقوی آشپزخانه به یک دختر ۱۷ ساله و دوست پسر ۱۹ ساله‌اش در قطار حمله کرد و باعث مرگ آن دو شد.

یک هفته پس از این حادثه، یک نوجوان ۱۲ ساله در اثر حمله چاقو توسط دو دختر تقریبا همسن و سالش در ایالت نوردراین وست فالن کشته شد. این دو حادثه آلمان را در شوک فرو برد.بر اساس قوانین کنونی حمل برخی انواع چاقو در قطارهای مسافربری ممنوع است. در مقررات اداره راه‌آهن آلمان آمده است: «حمل وسایلی در ساک یا کیف دستی که می‌توانند برای مسافران ایجاد مزاحمت کرده یا آنها را زخمی کنند و یا واگن را تخریب کنند، ممنوع است.» اتحادیه پلیس آلمان اما گفته ممنوعیت عمومی قابل کنترل نیست.

 DW

هیچ نظری موجود نیست: