۱۴۰۲/۰۱/۲۶

قاآنی با سران حماس و حزب‌الله ملاقات کرد

وال‌استریت ژورنال از ملاقات اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه با سران گروه‌های شبه‌نظامی سراسر منطقه خبر داد. برگزاری جلسات محرمانه فرمانده قدس با سران حماس و حزب‌الله جهت هماهنگی حملات علیه اسرائیل بوده است. روزنامه آمریکایی "وال‌استریت ژورنال" روز جمعه ۱۴ آوریل (۲۵ فرودین) گزارش داد "جنگ پنهان و طولانی ایران و اسرائیل" پس از ملاقات اسماعیل قاآنی با سران حماس و حزب‌الله برای آغاز موج جدیدی از حملات به اهداف اسرائیلی، وارد مرحله جدید و غیرقابل پیش‌بینی می‌شود. افراد مطلع از این ملاقات به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفتند قاآنی در هفته‌های اخیر یک سری نشست‌های محرمانه با رهبران شبه‌نظامی در سراسر منطقه از جمله برخی از آنها که در سوریه و عراق فعالند برگزار کرده است. بر اساس این گزارش فرمانده سپاه قدس هفته گذشته با رهبران حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی فلسطین در سفارت ایران در بیروت ملاقات کرده است.
هم‌زمان با این نشست شبه‌نظامیان جنوب لبنان موشک‌هایی را به سمت اسرائیل شلیک کردند که بزرگ‌ترین حمله از زمان جنگ حزب‌الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ بوده است.
روزنامه یاد شده در ادامه نوشته است جزئیات این حمله موشکی در جلسات ژنرال قاآنی در بیروت، از جمله با رهبران حماس، اسماعیل هنیه و معاون وی صالح العاروری و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله نهایی شده است.
ملاقات محرمانه قاآنی در سوریه با گروه‌های فلسطینی قاآنی پیش از این در اواخر ماه مارس نیز در سوریه با گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی نشست‌هایی را برگزار کرده بود. او در این نشست‌ها گفته است جمهوری اسلامی اطلاعاتی دارد که اسرائیل برای انجام عملیات علیه اعضای حماس و جهاد اسلامی در لبنان و سوریه برنامه‌ریزی کرده است. قاآنی به شبه‌نظامیان فلسطینی گفته است در واکنش به حملات اسرائیل به سوریه که به کشته شدن دو عضو سپاه منجر شده به اسرائیل حمله کنند و ایران تسلیحات لازم برای این حمله‌ها را در اختیار آنان قرار خواهد داد. حمله به اسرائیل از سه جبهه اسرائیل اخیرا از سمت سوریه، لبنان و غزه هدف حملات موشکی قرار گرفت و بلافاصله با حمله به مواضع شبه‌نظامیان واکنش نشان داد. وال‌استریت ژورنال همچنین می‌نویسد تلاش‌های ژنرال قاآنی برای متحد کردن متحدان تهران به معنای تشدید جنگ اعلام نشده بین ایران و اسرائیل است.
ملاقات اخیر او با سران گروه‌های شبه‌نظامی نشان‌دهنده یک تهدید فزاینده برای اسرائیل و چالشی برای آمریکاست آن هم در زمانی که قدرت‌های دیگری مانند چین و روسیه برای ایفای نقشی بیشتر در خاورمیانه تلاش می‌کنند.
دویچه وله :

هیچ نظری موجود نیست: