۱۴۰۲/۰۱/۲۳

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض بازگشایی شد

در پی سفر یک هیات فنی ایرانی به عربستان در روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین، درهای سفارت جمهوری اسلامی در ریاض برای نخستین بار پس از هفت سال گشوده شد. پیشتر سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ماموریت این هیات فنی را راه‌اندازی دفترهای دیپلماتیک جمهوری اسلامی در شهرهای ریاض و جده ذکر کرده بود.
ناصر کنعانی در بیانیه‌ای اعلام کرده که هیات ایرانی برای راه‌اندازی سفارت، سرکنسولگری و همچنین دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی اقدامات لازم را انجام خواهد داد. به گفته این مقام وزارت خارجه، هیات فنی عربستان هم برای بازگشایی دفاتر دیپلماتیک خود در تهران و مشهد، در حال حاضر در ایران بسرمی‌برد. در پی میانجیگری چین، دو کشور بر سر بهبود روابط دیپلماتیک و بازگشایی دفاتر خود توافق کردند و در این راستا، وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نیز ماه گذشته با یکدیگر دیدار کردند. خصومت میان دو کشور پس از اعدام یک روحانی شیعه در عربستان و در پی آن مورد حمله قرارگرفتن سفارت این کشور در تهران در زمستان ۱۳۹۴ آغاز شد.
عربستان در اعتراض به این اقدام، دیپلمات‌های جمهوری اسلامی را از خاک خود اخراج کرد و همزمان دفاتر دیپلماتیک خود را نیز در ایران تعطیل کرد. تیرگی روابط میان دو کشور، دامنه درگیری‌ها در منطقه، بویژه جنگ داخلی در یمن را تشدید کرد. در حالی که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در حمایت از دولت ساقط‌‌شده یمن وارد نبرد علیه شیعیان حوثی شده‌بود، در پی قطع روابط میان ایران و عربستان و تشدید حمایت جمهوری اسلامی از حوثی‌ها، جنگ در یمن عملا به نبردی نیابتی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان تبدیل شد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که بهبود روابط میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی آرامش نسبی را به خاورمیانه بازگرداند و به فرونشاندن بحران در یمن کمک کند.
صدای آمریکا 

هیچ نظری موجود نیست: