۱۴۰۱/۱۱/۲۴

گاردین: ایران پهپادهای پیشرفته جدیدی به روسیه قاچاق کرده است

روزنامه بریتانیایی گاردین روز یکشنبه ۲۳ بهمن در گزارشی به نقل از برخی منابع مطلع در ایران نوشت که جمهوری اسلامی با استفاده از کشتی و خطوط هوایی دولتی انواع جدید و پیشرفته پهپادهای نظامی دوربرد را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه قاچاق کرده است. این گزارش می‌گوید که پس از بازدید ویژه افسران و تکنسین‌های روسی از تهران در ماه نوامبر و آشنایی آنها با طیف کاملی از دستاوردهای فن‌آوری ایران، دست‌کم ۱۸ فروند پهپاد به نیروی دریایی ولادیمیر پوتین تحویل داده شده است.
به نوشته گاردین، هیات ۱۰ نفره روسی در آن مقطع ۶ فروند پهپاد «مهاجر-۶» را انتخاب کرد که حدود ۲۰۰ کیلومتر برد دارند و زیر هر بال خود دو موشک را حمل می‌کنند، به علاوه ۱۲ فروند «شاهد-۱۹۱» و «شاهد-۱۲۹» که قابلیت حمله هوا به زمین را دارند. بر خلاف پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶ که بیشتر شناخته شده هستند و روسیه از آنها برای حملات خود علیه اوکراین استفاده بسیاری کرده است، این پهپادهای بلندپروازتر برای حمل بمب طراحی شده‌اند و انتحاری هم نیستند، بلکه می‌توانند سالم به پایگاه خود بازگردند. به گفته این منابع مطلع، اغلب این پهپادها را یک کشتی ایرانی از پایگاهی در سواحل دریای خزر به طور مخفیانه به یک شناور نیروی دریایی روسیه منتقل کرده و مابقی آنها را نیز یک شرکت هواپیمایی دولتی ایران به مسکو تحویل داده است.
این گزارش ادامه می‌دهد که پهپادهای مورد اشاره در همان مجتمع نظامی در استان اصفهان ساخته شده‌اند که چندی پیش هدف حمله پهپادی قرار گرفت، حمله‌ای که به اسرائیل نسبت داده شده است. گاردین می‌نویسد، افشای این امر گویای نزدیکی فزاینده ایران و روسیه به یکدیگر است، دو کشوری که ایالات متحده را خصم خود می‌دانند. مقامات ایالات متحده تابستان امسال گفته بودند که ایران در ماه ژوئن پهپادهای شاهد ۱۹۱ و ۱۲۹ را به روسیه معرفی کرده و انتظار می‌رود که آنها را به مسکو بفروشد.
نیروهای اوکراینی تاکنون چندین فروند پهپاد مهاجر-۶ را سرنگون کرده‌اند و سپتامبر گذشته نیز یکی از این پهپادها را به گاردین نشان دادند. روسیه که در ادامه تهاجم نظامی خود به اوکراین و بمباران شهرها و شهرک‌های این کشور با کمبود تسلیحات مواجه شده به ایران و کره شمالی روی آورده است. 
ایران مدت‌ها ارسال پهپاد نظامی به روسیه را انکار می‌کرد تا چندی پیش که حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، به آن اذعان داشت، اما مدعی شد که تعداد این پهپادها محدود بوده و همه آنها قبل از جنگ اوکراین به روسیه تحویل داده شده‌اند. استفاده نیروهای روسیه از پهپادهای در جنگ علیه اوکراین خشم ایالات متحده و کشورهای اروپایی را موجب شده و آنها را به تحریم اشخاص و نهادهای نظامی و مرتبط با حکومت جمهوری اسلامی واداشته است. 
 منبع: راديو فردا

هیچ نظری موجود نیست: