۱۴۰۱/۱۱/۲۴

انتقاد جمهوری اسلامی از آلمان پس از دعوت نشدن به کنفرانس امنیتی مونیخ

به دنبال دعوت نشدن مقام‌هایی از جمهوری اسلامی به کنفرانس امنیتی مونیخ، وزارت خارجه جمهوری اسلامی از دولت آلمان انتقاد کرد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۴ بهمن در نشست هفتگی خود در این زمینه گفت:
«اگر هدف از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ کمک به تعمیق امنیت در حوزه منطقه‌ای و جهانی است، عدم دعوت از برخی از کشورها اقدامی گزینشی با انگیزه‌های سیاسی است.» او مدعی شد:
«این نشانگر تداوم رویکرد اشتباه در ارتباط با تحولات مربوط به ایران است و نقض غرض تلقی خواهد شد.» پیشتر کریستوف هویزگن، مدیریت اجلاس، گفته است که به جای نمایندگان دولت‌های روسیه و جمهوری اسلامی، هیئت‌هایی از مخالفان این حکومت‌ها دعوت شده‌اند. این مقام ارشد آلمانی تاکید کرده بود که این اجلاس نباید دیگر به محلی برای تبلیغات حکومت‌های خودکامه تبدیل شود.
گزارش‌ها حاکی است که مدیریت این اجلاس، رضا پهلوی و مسیح علی‌نژاد را به جای مقامات جمهوری اسلامی به نشست امسال دعوت کرده است. پنجاه و نهمین دوره کنفرانس امنیتی مونیخ جمعه ۲۸ بهمن آغاز می‌شود و به مدت سه روز ادامه دارد. این کنفرانس از مهم‌ترین کنفرانس‌های امنیتی جهان است که سران، وزیران خارجه یا وزیران دفاع ده‌ها کشور در آن گرد هم می‌آیند و درباره چالش‌های امنیتی جهان سخنرانی و گفت‌وگو می‌کنند. دعوت نشدن مقام‌های جمهوری اسلامی به این نشست در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی در یک دهه اخیر میهمان دائمی نشست‌های سالانه کنفرانس امنیتی مونیخ بوده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری روز دوشنبه خود همچنین به اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه درباره برنامه موشکی ایران واکنش نشان داد. 
کنعانی گفت: «این گونه اظهارات و اظهارنظرهای فرافکنانه تاثیری در روند حل و فصل مسائل و اختلاف نظرها و سوءتفاهم‌ها بین ایران و طرف‌های اروپایی ندارد.» پنجشنبه گذشته، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود، بر «واکنش قاطع‌تر» به برنامه موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی از سوی جامعه بین‌الملل تاکید کرد. 
بر اساس بیانیه وزارت خارجه فرانسه، کولونا در عین حال درباره «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران، تهدید فزاینده توسعه زرادخانه موشک‌های بالیستیک، ارسال موشک‌ و پهپاد، خصوصا به شبه‌نظامیان منطقه» هشدار داد. ارسال گسترده پهپادهای ایرانی به روسیه برای هدف قرار دادن تأسیسات غیرنظامی اوکراین به نگرانی‌های غرب دامن زده است.

هیچ نظری موجود نیست: