۱۴۰۱/۰۶/۲۶

واکنش گروه‌ها و چهره‌های سیاسی داخل ایران به مرگ مهسا امینی: «بساط گشت ارشاد را برچینید»

همزمان با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی به مرگ مهسا امینی، قربانی سیاست جمهوری اسلامی برای اجرای حجاب اجباری، برخی سازمان‌ها و گروه‌های داخلی و همچنین شخصیت‌های وابسته به حکومت به این موضوع واکنش نشان دادند. 

«مجمع نیروهای خط امام» در بیانیه‌ای اقدامات صورت‌گرفته در ماه‌های اخیر «به نام مبارزه با بی‌حجابی» را «روشی بغایت غلط و متأثر از نگاهی متحجرانه به دین و بدبینانه به دیگران و سخت گیرانه درباره جامعه» توصیف کرد. «حزب اتحاد ملت ایران» نیز با انتشار بیانیه‌ای از گشت ارشاد با عنوان «پلیس غیر اخلاقی و تنش‌آفرین» نام برد و خواستار «برچیده شدن بساط آن» شد.

 در همین حال علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی، در توئیتی از مرگ مهسا امینی به عنوان «درگذشت غم‌انگیز» نام برد و گفت که «تلخی برخی اتفاق‌ها به راحتی فراموش نمی‌شود.» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق ایران، نیز در توئیتی نوشت: «به سهم خود شرمنده و عذرخواهم.» در روزهای گذشته علاوه بر واکنش‌های جهانی به مرگ مهسا امینی، طیف گسترده‌ای از شخصیت‌های شناخته‌شده در داخل و خارج از ایران، اعم از هنرمندان، ورزشکاران، کنشگرانی مدنی و سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی، به این موضوع واکنش نشان دادند و از فشارهای انتظامی و امنیتی در مورد موضوع حجاب و پوشش در ایران که به‌ویژه در ماه‌های گذشته افزایش یافته انتقاد کردند.

 مهسا امینی که همراه با خانواده‌‌اش برای دیدار با خویشاوندان از سقز به تهران سفر کرده بود، روز ۲۲ شهریور ساعاتی پس از بازداشت به دست ماموران گشت ارشاد به کما رفت و پس از سه روز در بیمارستان جان باخت.

پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست: