۱۳۹۸/۰۹/۰۴

نامه آیت الله خامنه‌ای به نمایندگان مجلس

 محمود صادقی، نماینده مجلس می‌گوید، در جریان اجرای افزایش بهای بنزین در ایران، نمایندگان مجلس در صدد مخالفت با آن بودند، اما رهبر جمهوری اسلامی با «ارسال یادداشتی» به رئیس مجلس خواستار عدم مداخله نمایندگان مجلس در این موضوع شد.
محمود صادقی روز شنبه در کانال تلگرام خود در این زمینه نوشته است: «دو روز پس از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و متعاقب بروز اعتراض‌های گسترده در سطح کشور و ارائه‌ی طرح‌هایی برای لغو یا تعدیل این طرح از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مقام رهبری در روز یکشنبه ۲۶ آبان ۹۸ صریحا حمایت خود را از این طرح اعلام کردند و با ارسال یادداشتی خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان را از مخالفت با آن برحذر داشتند.»
شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران بامداد ۲۴ آبان اعلام کرد که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بنزین را برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز سهمیه بندی کرده است.
اجرای این مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا درباره سه برابر شدن بهای بنزین آزاد به بروز اعتراض‌های مردمی گسترده در بسیاری از شهرهای ایران انجامید.
محمود صادقی یک روز پس از اجرای این مصوبه سران قوا اعلام کرد که هیات رئيسه فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس روز شنبه جلسه‌ای فوق‌العاده داشته و مصوب کرده است که در جلسه روز یکشنبه ۲۶ آبان «طرح فوریتی بازگشت قیمت بنزین به قیمت قبل» ارائه شود.
اما روز یکشنبه فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس اعلام کرد «تاکید» رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ضرورت اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، موجب شد طرح این فراکسیون برای لغو افزایش قیمت بنزین از دستور کار خارج شود.
اعتراضات یک هفته اخیر در ایران بنا بر بررسی رادیو فردا، حداقل ۱۳۸ کشته و شمار زیادی مجروح بر جای گذاشته و گزارش‌ها حاکی از بازداشت دستکم ۴۸۰۰ نفر در ۱۲ استان کشور است.
حکومت جمهوری اسلامی ایران همزمان با سرکوب اعتراضات به مدت شش روز دسترسی مردم به اینترنت را قطع کرد.
شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از خرداد سال ۱۳۹۷ با دستور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شروع به کار کرد و زیر نظر خود او کار می‌کند.
نقش رهبر در افزایش بهای بنزین
محمود صادقی همچنین در ادامه نوشته خود در تلگرام می‌گوید، دیدگاه‌های متفاوتی در بین مقام‌های دولتی در خصوص نقش علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در افزایش بنزین وجود دارد.
طبق اظهارات این نماینده مجلس برخی از مقام های جمهوری اسلامی معتقدند که علی خامنه‌ای «در فرآیند تصمیم‌گیری درباره‌ی افزایش قیمت بنزین هیچ نقشی نداشته‌اند و تنها پس از تصمیم ‌گیری سران قوا به منظور آرام کردن فضای جامعه از آن حمایت کرده‌است.»
محمود صادقی اضافه کرده است: «بعضی دیگر قائل‌اند که اساسا مسأله‌ی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و مدیریت مصرف سوخت خواسته‌ی رهبری بوده و پیش از این چندین بار آن را از رییس جمهور مطالبه کرده‌اند و تصمیم سران قوا نه تنها با هماهنگی رهبری، بلکه در جهت اجابت خواسته‌ی ایشان بوده است. حمایت تمام قد رهبری از این تصمیم نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.»
علی خامنه‌ای در نخستین واکنش خود به اعتراضات به سه برابر شدن بهای بنزین در ایران، یکشنبه ۲۶ آبان گفته بود که با این‌که در این خصوص «سررشته‌ای» ندارد ولی از تصمیم سران قوا حمایت می‌کند و باید اجرا شود. وی همچنین از «مسئولان حفظ امنیت» خواست «به وظایف خود عمل کنند.»
فرمانده عملیات سازمان بسیج، پیشتراعتراض‌های اخیر در ایران را «جنگ جهانی تمام عیار» توصیف کرده که «یک دفعه کل کشور را فرا گرفت» و تاکید کرده که «فقط خدا ما را نجات داد».
سرکوب اعتراضات به افزایش بنزین و قطع اینترنت واکنش‌های بین المللی درپی داشت.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا گفته بود: «ایران به اندازه‌ای بی‌ثبات شده است که رژیم آن کل سیستم اینترنت را قطع کرده است به گونه‌ای که ملت بزرگ ایران نمی‌توانند درباره خشونت وحشتناکی که در این کشور جریان دارد صحبت کنند».
وی افزود:‌ «آنها [مقامات ایران] اصلا خواهان شفافیت نیستند، فکر می‌کنند که جهان از مرگ و تراژدی‌ که رژیم ایران مسبب آن است با خبر نخواهد شد!»

هیچ نظری موجود نیست: