۱۳۹۸/۰۷/۲۵

روح الله زم را "در پاریس بازداشت کرده اند"، چرا فرانسه دروغ می گوید؟

zamFrance_101619.jpg
ایران بریفینگ روزنامه فیگارو، چاپ پاریس، با ارائه جزئیاتی از چگونگی دستگیری روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز»، به نقل از منابع خود نوشت که زم در سفر به عراق و با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه دستگیر شده است.
به نوشته فیگارو، نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران کار خود را با فرستادن یک زن جوان به پاریس آغاز کردند و سپس هر دو به قصد دیدار با آیت الله سیستانی عازم عراق می شوند.
ادعایی که البته دفتر آیت‌الله سیستانی و قرار ملاقات با وی را کاملاً دروغ و بى اساس دانسته است.
مهسا رازانی، همسر روح‌الله زم نیز در گفت‌وگو با سایت ایران‌وایر گفت که همسرش پس از سفری به عراق که از طریق فرودگاه شاردوگل پاریس، توقف در فرودگاه امان و در نهایت فرودگاه بغداد داشته، از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ربوده شده است.
مطالب روزنامه فیگارو و اظهارات همسر روح الله زم در حالی است که روح الله چندی پیش در یکی از برنامه های تلویزیونی خود در جواب سئوالات و همچنین تکذیب اظهارات برنامه امنیتی صداوسیمای ایران که سال گذشته پخش گردید صفحات پاسپورت خود را نمایش داد.
روح الله زم به عنوان پناهنده سیاسی فاقد پاسپورت فرانسوی بود وی دارای تراول داکیومنت آبی فرانسوی که در اصطلاح پاسپورت پناهندگی خوانده می شود بود .
تراول داکیومنت یک مدرک سفر است که برای پناهنده توسط دولتی که وی در آنجا مستقر است صادر می‌شود، تا بتواند بوسیله آن به خارج از آن کشور سفر کند و برگردد.

00001.jpgپناهندگان دارای تراول داکیومنت قادر به دریافت پاسپورت از کشور خود نیستند (که از آن به مکان دیگری پناه برده‌اند) و بنابراین آنها به مدرک سفر نیاز دارند، تا بتوانند با آن در مسافرتهای بین‌المللی شرکت کنند. ۱۴۵ کشوری که عضو کنوانسیون ۱۹۵۱ مربوط به پناهندگان هستند باید برای پناهندگانی که قانوناً در کشور ساکن هستند این مدرک سفر را صادر کنند.
مدرک سفر پناهندگی کتابچه‌ای شبیه پاسپورت معمولی است. روی جلد آن کلمات مدرک سفر به انگلیسی و فرانسوی (و اغلب به زبان کشور صادر کننده مدرک) و نیز تاریخ کنوانسیون: ۲۸ ژوئیه ۱۹۵۱ نوشته شده. مدارک در اصل خاکستری برای پناهجویان و آبی برای پناهندگان هستند، گرچه برخی کشورها امروزه آنرا به‌رنگهای دیگر با دو خط مورب موازی در گوشه سمت چپ بالای جلد صادر می‌کنند. دارندگان این مدرک می‌توانند از برخی از امتیازات سفر بدون ویزا به کشورهای امضا کننده کنوانسیون استفاده کنند.
پناهندگان اروپایی دارای تراول داکیومنت می توانند بدون نیاز به ویزا به تمام کشورهای حوزه شینگن سفر کنند اما برای مابقی کشورها باید ویزا بگیرند ضمن آنکه تعدادی از کشورها هم از آنجا که این کنوانسیون را نپذیرفته اند ورود پناهندگان با این تراول داکیومنت به آن کشورها مجاز نیست و آنها نمی توانند با تراول داکیومنت به آن کشورها سفر کنند.
در نقشه زیر کشورهای سبز و زرد کشورهایی هستند که کنوانسیون پناهندگان و استفاده از تراول داکیومنت را پذیرفته و کشورهای طوسی رنگ نیز این کنوانسیون را نپذیرفته اند.
00002.jpgهمانطوری که مشاهده می کنید کشور عراق و یا آنطور که پیش از آن شایع بود روح الله زم عازم امارات متحده عربی بوده عضو این کنوانسیون نبوده و اصولا فرض محال است که روح الله زم توانسته باشد به مقصد عراق با آن پاسپورت فرودگاه شارل دگل پاریس را ترک گفته باشد.
ایران بریفینگ منابع موثق و مورد تائیدی دارد که تصدیق نموده اند او روز جمعه برای جلسه‌ای که از وی به‌عنوان شاهد درخواست شده بود تا به دادستانی امنیتی پاریس مراجعه کند دعوت می‌شود و همان روز بازداشت می‌شود.
او یا با همان پرواز روز جمعه ایران ایر به ایران منتقل‌ شده و یا طبق روایت دیگری در روز گذشته دوشنبه‌ شب به ایران بازگشت داده شده، روایت دوشنبه شب منطقی تر به نظر می رسد چرا که پخش کوتاه اعترافات و ندامت وی بشدت عجولانه و همراه با بریدگی های بسیار بود.
اکنون با توجه به گفته های همسر وی فقط می توان به این نکته رسید که وی روز جمعه از پاریس مستقیما به تهران دیپورت شده است.
اما از نوشته های فیگارو می توان فهمید که سازمان امنیت فرانسه همان سرویس بیگانه ای بوده که تولایی فرمانده اشراف سپاه پاسداران گفته بود که بازداشت وی را از سوی نیروهای سپاه پاسداران تسهیل کرده اند.
این روزنامه به نقل از یکی از منابع خود، دلیل این اقدام فرانسه را «آزادی دو فرانسوی زندانی در ایران از ماه ژوئن تاکنون» دانست؛ پرونده‌ای که دست الیزه را که توانسته نقش میانجی برای کاهش تنش میان آمریکا و ایران ایفا کند، بسته است.
به نوشته فیگارو، علاوه بر فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی، نیروهای سپاه پاسداران رولان مارشال، دوست فرانسوی و دانشگاهی او را نیز بازداشت کرده‌اند.
فیگارو می‌نویسد که عادل‌خواه در یک بازداشتگاه سپاه پاسداران به سر می‌برد و فرانسه به او دسترسی کنسولی ندارد. اما یکی از نزدیکان او به فیگارو گفته که آقای مارشال به یک زندان عادی منتقل شده و توانسته با دیپلمات‌های فرانسوی در تهران ملاقات کند.
فیگارو همچنین به نقل از یکی از منابع خود که به روابط فرانسه و ایران آشناست، می‌نویسد: «بازداشت آقای زم که همراه با درصدی از همکاری سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه است، می‌تواند مذاکرات درباره آزادی فریبا عادل‌خواه و دوستش را به جریان بیاندازد».

هیچ نظری موجود نیست: