۱۳۹۸/۰۶/۲۶

سخنگوی ائتلاف عربی: تسلیحات حمله به عربستان ایرانی بوده‌اند

سخنگوی ائتلاف عربی ضد حوثی‌ها اعلام کرد که در حملات پهپادی علیه تاسیسات نفتی عربستان از تسلیحات ایرانی استفاده شده است. گفته می‌شود که حملات از خاک یمن و عراق صورت نگرفته است. انگشت اتهام بیشتر به سوی ایران است. 

سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری ریاض که در یمن علیه حوثی‌ها می‌جنگد، روز دوشنبه ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) اعلام کرد که بنا بر تحقیقات اولیه از "تسلیحات ایرانی" در حمله به تاسیسات نفتی عربستان استفاده شده است.
به گفته ترکی المالکی، اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که كه حمله یادشده از ناحیه یمن نبوده است. حوثی‌ها در یمن اندکی پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان، مسـئولیت آن را بر عهده گرفته بودند.
نخست وزیر عراق: حمله از خاک عراق نبود
عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز گفته است که در گفت‌وگوی تلفنی که با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا داشته، وزیر خارجه آمریکا به او گفته است که واشنگتن اطلاعاتی در دست دارد که تائید می‌کند که حملات پهپادی به عربستان از خاک عراق انجام نگرفته است.
دفتر عبدالمهدی هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این تماس تلفنی پیش از ظهر روز دوشنبه ۲۵ شهریور انجام گرفته است.
حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سبب افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت خام برنت شد و قمیت نفت که روز جمعه حدود ۶۰ دلار بود اکنون به ۶۷ دلار رسیده است. افزایش قمیت نفت به دلیل اختلال در تولید نفت کنسرن آرامکو بوده است.
عربستان سعودی همچنین روز دوشنبه ۲۵ شهریور خط لوله نفتی به بحرین را بست.
تأکید قطر بر لزوم تلاش برای پایان بخشیدن به درگیری‌های منطقه
محمدبن عبدالرحمن الثانی، وزیر امور خارجه قطر هم در واکنش به حملات پهپادی علیه تاسیسات نفتی عربستان اعلام کرد که برای پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه‌ بیشتر تلاش شود.
وزیر خارجه قطر حمله به  تاسیسات حیاتی و غیرنظامی را محکوم کرد. او در توییتر خود نوشت: «این جنگ‌ها و درگیری‌ها باید متوقف شوند و برای دستیابی به امنیت منطقه تلاش شود.»
وزارت خارجه عمان هم از حمله به تاسیسات نفتی عربستان ابراز تاسف کرده و در توییتی اعلام کرد که تشدید تنش سودی ندارد.
سلطان‌نشین عمان از فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن خواست گروه‌های متخاصم را برای مذاکرات صلح در یمن گرد آورد. عمان برای کمک به این مذاکرات اعلام آمادگی کرد.
واکنش روسیه
روسیه ضمن محکوم کردن حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان اعلام کرد که مسئولیت حملات پهپادی را حوثی‌ها بر عهده گرفته‌اند.
سخنگوی کرملین گفته است که رئیس جمهوری روسیه در ماه آینده به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.
حملات پهپادی به تاسیسات شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در مجموعه "بقیق" و "خریص" صبح شنبه ۲۳ شهریور (۱۴ سپتامبر) انجام گرفت.
حوثی‌های یمن که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند مسئولیت حملات را برعهده گرفته‌اند. جمهوری اسلامی هرگونه دخالت خود در حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان را تکذیب کرده است. با این حال ایالات متحده آمریکا نوک پیکان را به سوی ایران نشانه گرفته و جمهوری اسلامی را عامل این حمله می‌داند.
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۲۵ شهریور به شورای امنیت گفت اطلاعات به دست آمده در مورد حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی نشان می‌دهد که مسئولیت آن بر عهده ایران است و هیچ مدرکی مبنی بر انجام این حملات از خاک یمن باشد وجود ندارد.
نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز به حمله یادشده واکنش نشان داده است. به گفته خانم کارن پیرس، بریتانیا همچنان مشغول بررسی درباره این رخداد و عاملان آن است. او گفت که کشورش به محض کسب اطلاعات قابل اتکا درباره واکنش مسئولانه به آن با هم‌پیمانان وارد گفت‌وگو خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: