۱۳۹۸/۰۳/۰۴

مشاور عالی سپاه: میتوانیم ناوهای آمریکا را با «دو سلاح جدید و به کلی سری» به قعر دریا بفرستیم

 
در حالی که دستیار فرمانده ارتش ایران گفته است امکان وقوع جنگ در منطقه «مطلقا وجود ندارد»، مشاور فرمانده سپاه می‌گوید جمهوری اسلامی «دو سلاح جدید و به کلی سری» در اختیار دارد که می‌تواند در صورت «حماقت ناوهای آمریکا در منطقه» آنها را به قعر دریا بفرستد.
مرتضی قربانی، مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران، در گفت‌وگویی که روز شنبه، چهارم خرداد، در خبرگزاری میزان منتشر شد گفت: «دشمن در صورت انجام کوچک‌ترین حماقتی در آب‌های خلیج فارس، می‌فهمد که ما او را چه کار خواهیم کرد.»
این مقام ارشد سپاه پاسداران با اظهار این که «آمریکایی‌ها از این فیلم‌ها برای ما بازی نکنند که مثلا دو ناو جنگی وارد منطقه کردند» گفت: در صورتی که این ناوها «کوچک‌ترین حماقتی» بکنند «با همه خدم و حشم و هواپیماهایش، با دو موشک یا دو سلاح جدید و به کلی سری به قعر دریا می‌فرستیم.»
پیش از این و به ویژه در هفته‌های اخیر که تنش لفظی بین مقام‌های آمریکا و ایران افزایش یافته، مقام‌های جمهوری اسلامی بارها بر «آمادگی نظامی – تسلیحاتی ایران» و «ترس آمریکا از توان بالای نظامی ایران» تأکید کرده‌اند، اما این نخستین بار است که یک مقام نظامی از «دو سلاح جدید و به کلی سری» یاد می‌کند.
همچنین روشن نیست که منظور این مقام سپاه از «سلاح‌های جدید» اشاره به نسل جدیدی از موشک‌های ایران دارد یا وی به توان هسته‌ای جمهوری اسلامی اشاره کرده است.
ار سوی دیگر یک مقام دیگر سپاه پاسداران نیز «قدرت موشکی و مستقل» جمهوری اسلامی را موجب نگرانی دشمنان دانسته است.
سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید، فرمانده «قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا»، روز شنبه در مجلس شورای اسلامی گفت: «نگرانی و فشار دشمن و بهانه‌جویی در برابر موشک‌های
این فرمانده ارشد سپاه همچنین هشدار داد که «دشمن» در خلیج فارس و تنگه هرمز «دچار اشتباه در محاسبه نشود که پرهزینه خواهد بود».
موشک‌های بالیستیک ایران همواره با مخالفت شدید آمریکا و اروپا روبه‌رو بوده و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و برخی از مقام‌های دولت او نیز بارها تأکید کرده‌اند اجازه نخواهند داد جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست یابد.
در خبری دیگر، یک مقام ارتش ایران نیز گفت که امکان وقوع جنگ بین ایران و آمریکا به هیچ عنوان وجود ندارد.
 

حسن سیفی، دستیار فرمانده ارتش ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر هدف از حضور ناو آمریکایی در منطقه را «ایجاد ترس» و «یارگیری» دانست و گفت: «امکان وقوع جنگ به هیچ عنوان وجود ندارد.»
دستیار فرمانده ارتش ایران در گفت‌وگویی که روز شنبه در خبرگزاری مهر منتشر شد مدعی شده است که حضور نظامی آمریکا در منطقه به این دلیل صورت گرفته که «آنها می‌خواهند با ایجاد ترس درون جامعه ما، برای خود یارگیری کنند و ملت ایران را بترسانند».
این مقام ارشد نظامی با تأکید بر این که «آمریکایی‌ها اگر می‌توانستند با ایران وارد جنگ شوند، نیازی به آمدن در خلیج فارس نبود» گفت امکان وقوع جنگ وجود ندارد، «اگر هم وجود داشته باشد، نیروهای مسلح در آمادگی کامل به سر می‌برند و پاسخی پشیمان‌کننده به دشمن می‌دهند».
اظهارات مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی در حالی ایراد شده است که تنش در منطقه خلیج فارس افزایش یافته و شماری از کشورها، از جمله عمان، عراق و ژاپن، برای تنش‌زدایی و میانجیگری بین ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرده‌اند.
ایران هجدهم اردیبهشت، در نخستین سالگرد خروج آمریکا از برجام، برخی تعهداتش در ذیل برجام را متوقف کرد و به اروپا ضرب‌الاجلی ۶۰ روزه داد؛ هرچند این کشورهای اروپایی تأکید کردند هیچ ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیرند.
آمریکا نیز با اشاره به «تهدیدهای جدید از سوی ایران» ناو آبراهام لینکلن، بمب‌افکن‌های بی ۵۲ و سامانه ضدهوایی پاتریوت را به منطقه اعزام کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: