۱۳۹۸/۰۲/۲۶

تصاویر فضایی از بارگیری موشکهای ایران سبب تشدید تنش در خلیج فارس شد

 

 تصاویر فضایی از بارگیری موشک در شناورهای نظامی ایران باعث افزایش تنش در منطقه شد. تعدادی از رسانه‌های خارجی از جمله نشریه آمریکایی نیویورک تایمز و خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفته‌اند که بارگیری تعدادی موشک در قایق‌های نظامی ایران باعث نگرانی در مورد احتمال آمادگی جمهوری اسلامی برای دست زدن به عملیاتی علیه ناوها و پایگاه‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس شد و به مخاطره افتادن خطوط کشتیرانی در این منطقه شد و تصمیم آمریکابه افزایش حضور و آمادگی نظامی در منطقه را در پی آورد.
این رسانه‌ها به نقل از چند مقام آمریکایی، که از آنها نامی نبرده‌اند، گفته‌اند که این اطلاعات باعث شد تا نیروهای نظامی آمریکا نتیجه بگیرند که در منطقه با تهدید از "نوع جدیدی" مواجه شده‌اند و دولت آمریکا در صدد مقابله با آن برآید.
براساس این گزارش، تعدادی از مقامات دولت آمریکا که از اتخاذ موضع سختگیرانه در برابر حکومت ایران حمایت می‌کنند این تصاویر را به عنوان نشانه‌ای از افزایش خطر جمهوری اسلامی ایران برای نظامیان آمریکایی تلقی کردند در حالیکه برخی دیگر از منابع، از جمله کشورهای اروپایی، عراق و تعدادی از اعضای کنگره آمریکا و حتی برخی از مسئولان دولتی چنین برداشتی نداشتند. آنان معتقد بودند که بارگیری موشک در قایق‌های نظامی نه تنها نشانه خطری جدید از سوی ایران نیست بلکه حاکی از نوعی اقدام تدافعی در برابر نگرانی حکومت جمهوری اسلامی از اقدامات "تنش‌زای" آمریکاییان است.
براساس این گزارش‌ها، تصاویر بارگیری قایق‌های ایرانی بخشی از "سه جریان اطلاعاتی" بود که مقامات آمریکایی آنها را نشانه افزایش تهدید از سوی ایران تلقی کردند و به سرعت به آن واکنش نشان دادند.
مکالمات سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در مورد حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و همچنین برنامه‌ریزی تشکیلات نظامی جمهوری اسلامی برای هدف قرار دادن کشتیرانی تجاری در منطقه اطلاعات دیگری بود که آمریکاییان آنها را به نشانه‌های دیگری از افزایش خطر از سوی ایران تعبیر کردند.
محتوای مکالمات سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان عراقی باعث شد که مقامات آمریکایی به این نتیجه برسند که احتمالا جمهوری اسلامی ایران پشت انفجارهایی بوده که اخیرا در چهار نفتکش در نزدیکی سواحل امارات متحده روی داد هر چند به نظر نمی‌رسد که هنوز شواهد کافی در این مورد به دست آمده باشد.
وجود این اطلاعات باعث شد تا شماری از مقامات آمریکایی، ضمن تاکید بر اینکه در پی درگیری نظامی با ایران نیستند، از آمادگی خود برای مقابله با "تهدیدات" جمهوری اسلامی و بروز واکنش کوبنده به آن سخن بگویند و اقداماتی را در این زمینه به اجرا بگذارند.
یالات متحده ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و یک واحد بمب افکن اقدام سریع را به منطقه اعزام داشته و این اقدام را "پیامی روشن و تردید ناپذیر برای تهران" توصیف کرده است. همچنین وزارت دفاع آمریکا مجوز استقرار گسترده تر شبکه ضد موشکی پاترویت و اعزام ناو جنگی آرلینگتون را نیز صادر کرده است.
علاوه بر اعزام نیروی بیشتر به منطقه، رئیس جمهوری آمریکا در مورد آمادگی برای مقابله نظامی با تهدید ایران هشدار داد و وزیر خارجه ایالات متحده با مدارکی در مورد افزایش خطر نظامی از سوی جمهوری اسلامی با مقامات اتحادیه اروپا گفتگو کرد.
روز گذشته، سناتور مارکو روبینو، عضو کمیته روابط خارجی و اطلاعات مجلس سنای آمریکا گفت که طی هشت سالی که در این سمت بوده است شرایط کنونی "نزدیک‌ترین درگیری عمده بالقوه‌ای است که دیده‌ام، این خطر واقعی است و جعلی نیست و کسی آن را سر هم نکرده است."
ایالات متحده ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و یک واحد بمب افکن اقدام سریع را به منطقه اعزام داشته و این اقدام را "پیامی روشن و تردید ناپذیر برای تهران" توصیف کرده است. همچنین وزارت دفاع آمریکا مجوز استقرار گسترده تر شبکه ضد موشکی پاترویت و اعزام ناو جنگی آرلینگتون را نیز صادر کرده است.
مقامات دولتی و نظامی جمهوری اسلامی گفته‌اند که در صورت حمله آمریکا، آمادگی کامل برای مقابله با آن را دارند. در عین حال، رهبر جمهوری اسلامی تاکید ورزیده که خطر بروز جنگ بین ایران و آمریکا وجود ندارد.
معلوم نیست در شرایط بالقوه خطرناک کنونی، که آیا دو طرف به منظور جلوگیری از تبدیل برخوردهای اتفاقی به درگیری کامل مجاری ارتباطی موثری بین خود ایجاد کرده‌اند و در صورت وجود چنین ارتباطی، آیا مقامات جمهوری اسلامی آن را به کار گرفته‌اند تا با توضیح در مورد اطلاعاتی که در دست آمریکاییان است، باعث کاهش نگرانی آنان شوند از تشدید تنش و تبدیل آن به درگیری کامل جلوگیری کنند.

هیچ نظری موجود نیست: