۱۳۹۸/۰۲/۰۴

ظریف در نیویورک: بیایید زندانی‌ها را مبادله کنیم

وزیر خارجه ایران می‌گوید شش ماه قبل به دولت ترامپ گفتیم آماده تبادل زندانیان هستیم اما جوابی نگرفتیم. او تاکید کرد که اگر آمریکا در تنگه هرمز دیوانگی کند، با سپاه پاسداران طرف خواهد شد. 

USA New York Asia Society | Mohammed Dschawad Sarif, Außenminister Iran (picture-alliance/AP Photo/R. Drew)
وزیر خارجه ایران در جلسه پرسش و پاسخ "انجمن آسیایی" در نیویورک به فشارهای اقتصادی واشنگتن، صادرات نفت ایران، تلاش آمریکا برای تغییر رژیم جمهوری اسلامی و مسئله زندانیان دو طرف پرداخت.
ظریف گفت ایران به تلاش برای یافتن خریداران نفت و استفاده از تنگه هرمز برای نقل و انتقال آن ادامه خواهد داد. از ظریف سوال شد که آیا فشارهای آمریکا علیه تهران به اهداف خود خواهد رسید؟ او پاسخ داد که ایران می‌تواند راه فروش نفت خودش را پیدا کند اما اگر آمریکا بخواهد دیوانگی کند، باید منتظر عواقب کارش باشد.
او در پاسخ این‌که منظور از دیوانگی چیست گفت: «هرکس به تنگه هرمز وارد شود باید با مسئولان امنیت این آبراه، یعنی سپاه پاسداران طرف شود.» در ادامه پاسخ، ظریف به "تیم ب" اشاره کرد که خواستار تغییر رژیم ایران است و توضیح داد که منظورش از این تیم، جان بولتون مشاور امنیتی ترامپ و بنیامین نتانیاهو (بی‌بی) است.
وزیر خارجه ایران خطاب به دولتمردان آمریکا گفت: «ما به زورگویی حساسیت داریم. با ما با احترام حرف بزنید. باور کنید نمی‌میرید.»
ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما به شدت با هر گونه اعمال فشار مخالفیم. شش ماه قبل به دولت ترامپ گفتیم برای مبادله زندانی‌ها آماده هستیم اما جوابی نگرفتیم.» رویترز به نقل از ظریف می‌نویسد: «ایران اتهامات زندانیان خود در آمریکا را جعلی می‌داند و آمریکا هم همین را در باره زندانیان خودش در ایران می‌گوید... پس بیایید به این بحث پایان دهیم. من آماده‌ام و برای این کار اختیار دارم.»
او درباره زندانی‌های محیط زیستی ایران گفت: «این کار من نیست. قوه قضاییه ما مستقل است و اتهام‌هایی زده که من با آنها موافق نیستم اما این جایگاه من نیست... کار من این است که جلوی جنگ را بگیرم و فشار اقتصادی از روی مردم را بردارم.»
ظریف ادامه داد که از مسئله نازنین زاغری ناراحت است و هر کاری به عنوان وزیر خارجه از دستش برآمده برای کمک انجام داده است.
دلیل استعفا
در جلسه انجمن آسیایی از ظریف درباره دلیل استعفایش نیز سوال شد. او گفت: «استعفا دادم چون دیدم یکپارچگی دفترم نقض شده است. اما فکر نمی‌کنم کسی حسرت شغل مرا بخورد خصوصا زمانی که باید با تیم "ب" سر و کله بزند.» او ابراز امیدواری کرد که آمریکا از تصمیمات غلط برای تشدید فشار علیه ایران دست بردارد.
ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران را تمدید نمی‌کند. این معافیت شش ماهه که به کشورهای آسیایی امکان خرید نفت ایران را می‌داد، دوم ماه مه پایان می‌گیرد. اتحادیه اروپا از این تصمیم انتقاد کرده است. قیمت نفت در روز سه‌شنبه ۲۳ آوریل به بالاترین سطح خود از ماه نوامبر و به بشکه‌ای ۷۴دلار و ۴۰ سنت رسید.
به موازات سخنان ظریف در نیویورک، حسن روحانی در تهران نیز خود را "مرد مذاکره و دپیلماسی" خواند اما افزود که با "فرد چاقوکش" گفت‌وگو نمی‌کند. او در جلسه هیات دولت گفت در صورت غذرخواهی طرف مقابل از "اقدامات غیرقانونی" خود و احترام متقابل مذاکره خواهد کرد.
دونالد ترامپ و اطرافیانش چندین مرتبه مدعی شده‌اند که آماده مذاکره با ایران هستند. رئیس جمهور آمریکا حتی گفته مطمئن است ایرانی‌ها به میز مذاکره برمی‌گردند و او منتظر چنین روزی است.

هیچ نظری موجود نیست: