۱۳۹۷/۰۸/۱۵

سوئیفت بدون اشاره به تحریم‌های آمریکا دسترسی بانک‌های ایرانی را قطع کرد

 

جامعه جهانی ارتباطات‌مالی بین بانکی که به "سوئیفت" شهرت یافته اعلام کرده چند بانک ایرانی را از دسترسی به این سیستم ارتباطی بین‌بانکی منع کرده است.
این تصمیم همزمان با آغاز رسمی بازگشت کامل تحریم‌های ایران از سوی آمریکا است که از صبح امروز (پنجم نوامبر - ۱۴ آبان) آغاز شده است.
کاخ‌سفید می‌گوید با بازگرداندن این تحریم‌ها آنها قصد دارد تهران را وادار به توقف کامل برنامه هسته‌ای و دست کشیدن از اقداماتی در منطقه کند که آمریکا آنها را "مخرب" می‌خواند.

 
خطوط هوایی خارجی از جمله شرکت‌هایی بودند که بعد از اعلام بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران فعالیت خود را در این کشور متوقف کردند اگر چه در اطلاعیه کوتاه سوئیفت اشاره مستقیمی به بازگشت تحریم های آمریکا نشده و از فهرست بانک‌ها ایرانی منع شده از این سیستم ارتباطی میان بانکی هم نام برده نشده اما وزارت دارایی آمریکا در فهرست طولانی تحریم‌شدگان علاوه بر بانک مرکزی و چند بانک اصلی این کشور نظیر بانک کشاورزی؛ بانک ملی، بانک مسکن، بانک کارگشایی؛ بانک صنعت و معن، بانک رفاه و بانک سپه، به چندین بانک و صندوق کوچک‌تر و خصوصی هم اشاره شده است از جمله صندوق سرمایه‌گذاری امین؛ بانک آینده و یک بانک افغانستان به نام بانک آرین.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سوئیفت در بیانیه کوتاه خود علت این ممنوعیت برای موسسات مالی ایرانی را "ثبات و تمامیت" این سیستم ارتباطی میان بانکی خوانده و همچنین اشاره‌ای به بازه زمان این ممنوعیت و نحوه رفع آن از سوی موسسات ایرانی هم اشاره‌ای نکرده است.
پرهیز از اشاره مستقیم به همزمانی خاموش کردن سوئیفت برای بانک‌های ایرانی با بازگشت تحریم‌های آمریکا می‌تواند از نگرانی نهادهای مالی بین‌المللی چون سوئیفت خبر دهد که از یک طرف با تهدید آمریکا برای مجازات در صورت ادامه همکاری با تهران روبرو هستند و از جهت دیگر به علت تعهد برای پیروی از قوانین اتحادیه اروپا ممکن است به علت پیروی از درخواست واشنگتن مجازات شوند.
با بازگشت تمامی تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور تنها یک روز مانده به انتخابات میان دوره‌ای کنگره وعده انتخاباتی خود برای خروج کشورش از برجام را به طور کامل اجرایی کرد.

بانک کونلون به عنوان یکی از کانال‌های اصلی انتقال پول بین ایران و چین شناخته می‌شد مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، امروز صبح (دوشنبه ۱۴ آبان) در یک نشست خبری تاکید کرد تحریم‌های جدید علیه ایران "بزرگترین در نوع خود است" و گفت که صنعت نفت، سیستم بانکی و مالی ایران را هدف می‌گیرد. این فهرست شامل تحریم دهها بانک، شرکت‌های بیمه، شرکتهای نفت و گاز و پتروشمی، شرکتهای کشتیرانی و شرکت هواپیمایی ایران ایر و تعداد زیادی از هواپیماهای این شرکت و همچنین تعداد زیادی از افراد حقیقی می‌شود.
آقای پومپئو در سخنان خود گفت که حکومت ایران باید "موضع خود را ۱۸۰ درجه تغییر دهد و مثل یک کشور عادی رفتار کند".
او تاکید کرد که "تحریم‌های امروز شتاب بیشتری به سقوط اقتصادی ایران خواهد داد."
در این نشست خبری که در واشنگتن برگزار شد، استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا، نیز حضور داشت.
در فهرستی وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم‌های ایران منتشر کرده نام هواپیمایی جمهوری اسلامی (ایران ایر) هم به چشم می‌خورد. بیش از ۶۰ هواپیمای ایران ایر با مشخصات جزیی از جمله شماره سریال هم در فهرست تحریم‌ها دیده می‌شود.
همچنین نام ده‌ها بانک که شامل تقریبا تمام بانک‌های فعال درایران می‌شود، در فهرست وزارت خزانه‌داری آمریکا دیده می‌شود. بانک‌های ملی، سپه، تجارت، ملت و کشاورزی از جمله بانک‌های تحریم‌شده هستند.

هیچ نظری موجود نیست: