۱۳۹۷/۰۸/۲۶

واشینگتن‌پست: سی‌آی‌ای محمد بن سلمان را آمر قتل خاشقجی می‌داند

 

رادیو فردا: روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از منابع مطلع گزارش داده که سی‌آی‌ای در بررسی‌های خود از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف حاکمان کنونی عربستان، نتیجه گرفته که محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی عربستان سعودی، دستور به قتل او داده است.
 بر اساس این گزارش، آژانس اطلاعات مرکزی بر پایه مستندات و اطلاعاتی که از چندین منبع دریافت کرده چنین نتیجه‌گیری کرده است. این مستندات از جمله تماس تلفنی برادر محمد بن سلمان – خالد بن سلمان سفیر عربستان در آمریکا – با خاشقجی اندکی قبل از ترور اوست و همچنین یک فایل صوتی که مقامات ترکیه آن را در اختیار آمریکا گذاشته‌اند.
منابع مطلع به واشینگتن‌پست گفته‌اند که خالد بن سلمان به جمال خاشقجی گفته که جهت دریافت مدارکی برای ازدواج خود به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کند، جایی که آقای خاشقجی در آن به قتل رسید. نامزد جمال خاشقجی ترکیه‌ای بود و خود وی نیز در آمریکا سکونت داشت.
بر پایه این گزارش، خالد بن سلمان به جمال خاشقجی اطمینان داده بود که آنجا در امان خواهد بود، اما با این حال مشخص نیست که آیا خالد بن سلمان آن زمان می‌دانست که خاشقجی کشته خواهد شد یا نه.
سخنگوی سفارت عربستان سعودی در آمریکا تایید کرده که گفت‌وگویی میان خالد بن سلمان و جمال خاشقجی انجام شده، اما تاکید داشته که خالد بن سلمان به او نگفته که به ترکیه برود و آن‌چه در گزارش «ادعایی» سی‌آی‌ای آمده غلط است.
دولت عربستان سعودی پیش از این اعلام کرده بود که محمد بن سلمان در این رخداد نقشی نداشته است. اما شماری از مقامات ارشد امنیتی عربستان سعودی که نزدیک به ولیعهد سعودی محسوب می‌شوند در پی این قتل برکنار شده‌اند از جمله ژنرال احمد عسیری و سعود القحطانی.
دادگاه عربستان همچنین در این ارتباط پنج نفر را به اعدام محکوم کرده است. عربستان در ابتدا این قتل را انکار می‌کرد اما بعد عنوان کرد که «افراد خودسر» دست به این کار زده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: