۱۳۹۷/۰۷/۱۵

بیش از «۲۵۰ نفر» در راه سلفی گرفتن جان باخته‌اند

 

دفعه بعد که لبه پرتگاه و یا آبشار به فکر سلفی گرفتن می‌افتید واقعا مواظب باشید چون ممکن است آخرین کاری باشد که در زندگی انجام می‌دهید.
به گزارش رادیو فردا، بر اساس پژوهش انجمن علوم پزشکی هند که نتایج آن در شماره دو ماه پیش جورنال پزشکی خانواده منتشر شده است، در فاصله اکتبر ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ حداقل ۲۵۹ نفر در سراسر جهان هنگام گرفتن سلفی جان خود را از دست داده‌اند.
 به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که اکثر این موارد در هند، روسیه، آمریکا و پاکستان روی داده است. بیش از ۷۰ درصد قربانیان، مرد و زیر سن ۳۰ سال بودند.
بیش از نیمی از این اتفاقات، ۱۸۹ مورد مرگ بر اثر سلفی، در کشور هند روی داده است. پژوهشگران دلیل آن را جمعیت زیاد افراد زیر ۳۰ سال می‌دانند که بالاترین رقم در سراسر جهان است.
هر چند معمولا زنان نسبت به مردان به گرفتن سلفی علاقه بیشتری دارند پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مردان برای گرفتن یک عکس جذاب خطر بیشتری به جان می‌خرند و «به همین دلیل تعداد مرگ مردان هنگام گرفتن سلفی بسیار بیشتر است».
عمدترین دلیل مرگ در این موارد، غرق شدن افراد است و دلیل دوم «سوانح حمل‌ونقل» توصیف شده، مثل گرفتن سلفی جلوی قطارهایی که در حال حرکت هستند.
سومین دلیل مرگ، بر اثر آتش‌سوزی و یا سقوط از ارتفاع است. و هشت نفر هم هنگام گرفتن سلفی با جانوارن خطرناک کشته شده‌اند.
در آمریکا مرگ به دلیل گرفتن سلفی با اسلحه گرم بیش از هر کشور دیگری است و افراد هنگام گرفتن سلفی تصادفا به خود شلیک می‌کنند.
این پژوهش تاکید می‌کند که تمامی موارد مرگ بر اثر سلفی گزارش و ثبت نمی‌شوند و بنابراین تعداد قربانیان ممکن است بیشتر باشد. به عنوان مثال راننده‌ای که هنگام گرفتن سلفی تصادف می‌کند و جان خود را از دست می‌دهد به عنوان قربانی سوانح رانندگی ثبت می‌شود. و یا در بسیاری از کشورهای در حال توسعه رسانه‌های محلی مرگ بر اثر سلفی گرفتن را پوشش نمی‌دهند.
مرگ بر اثر سلفی در حال افزایش است. در سال ۲۰۱۱ فقط سه مورد در این زمینه گزارش شده بود ولی در سال ۲۰۱۶ به ۹۸ مورد افزایش یافت.
روزنامه واشینگتن‌پست نیز از قول آگام بانسال، مسئول این پژوهش می‌نویسد: «مرگ بر اثر سلفی به یک مشکل بزرگ در زمینه سلامتی عمومی بدل شده است. گرفتن سلفی با دوستان و ستاره‌ها در محیط‌های معمولی زیان‌بار نیست. ولی ترکیب آن با رفتارهای پر خطر باعث می‌شود که گرفتن سلفی خطرناک شود».
او تاکید می‌کند که یکی از نگرانی‌های اصلی رقم بالای مرگ جوانان است چون بیش از ۸۵ درصد از قربانیان بین ۱۰ تا ۳۰ ساله هستند.
در بخشی از این پژوهش گفته می‌شود: «اکثر قربانیان جوانان و گردشگران هستند چون با گرفتن عکس‌های جذاب و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی می‌خواهند توجه دیگران را جلب کنند. سلفی به خودی خود خطرناک نیست ولی رفتار انسان‌ها آن را خطرناک می‌کند. افراد در مورد نقاط خطرناک که برای گرفتن سلفی مناسب نیست باید آموزش ببینند».
این پژوهش در عین حال توصیه می‌کند که در نقاط دیدنی و توریستی مثل قله کوهستان‌ها، سواحل دریا و رودخانه‌های بزرگ و ساختمان‌های بلند گرفتن سلفی ممنوع شود.

هیچ نظری موجود نیست: