۱۳۹۷/۰۷/۲۰

دادگاه ترکیه حکم آزادی کشیش آمریکایی برانسون را صادر کرد

دادگاه ازمیر حکم آزادی اندرو برانسون، کشیش آمریکایی را صادر کرد. رئیس جمهور آمریکا در واکنش به آزادی او در توییتی نوشت کشیش برانسون آزاد شد و به زودی در خانه خواهد بود. آزادی برانسون سبب افزایش نرخ لیر در برابر دلار شد.


دادگاه ترکیه روز جمعه ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) حکم آزادی اندرو برانسون، کشیش آمریکایی، از حصر خانگی را صادر کرد. برانسون به سه سال و یک ماه و ۱۵ روز حبس محکوم شده است اما به گفته دادگاه، از آنجایی که این مدت را در زندان سپری کرده و "رفتار خوبی از خود نشان داده" این حکم به اجرا درنخواهد آمد.
اندرو برانسون که قبلا مقیم کارولینای شمالی بوده، سرپرستی یک جماعت کلیسایی کوچک در شهر ازمیر را برعهده داشت. او حدود دو سال پیش به اتهام داشتن ارتباط با حزب ممنوع کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) و همچنین جنبش فتح‌الله گولن، روحانی تبعیدی ترک در آمریکا، بازداشت شد.
دادستانی ترکیه برای او تقاضای ۳۵ سال حبس کرده بود. دادگاه ترکیه در اواخر ماه ژوئیه سال جاری (۲۰۱۸)  حکم حبس خانگی برای این کشیش صادر کرد.
کشیش برانسون در آخرین دفاعیات خود در روز جمعه ۲۰ مهر ضمن رد اتهامات دادگاه گفت: «من مردی بی‌گناه هستم و عیسی مسیح و ترکیه را دوست دارم.»
برانسون کت و شلوار سیاه، کراواتی قرمز رنگ و پیراهنی سفید بر تن داشت و زمانی که حکم دادگاه خوانده شد همسر خود، نورینه را در آغوش گرفت و گریست.
دادگاه ترکیه اکنون به آزادی او حکم داده است و این کشیش آمریکایی اجازه پیدا کرده خاک ترکیه را ترک کند.
ترامپ: کشیش برانسون به زودی در خانه خواهد بود


دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به آزادی برانسون در توییتر خود نوشت: «کشیش برانسون آزاد شد. او به زودی در خانه خواهد بود!»
ترامپ قبلا بارها در مورد ادامه بازداشت کشیش برانسون به ترکیه هشدار داده و گفته بود: «ایالات متحده بابت بازداشت طولانی کشیش برانسون، تحریم‌های شدیدی علیه ترکیه اعمال خواهد کرد.»
دولت آمریکا تهدیدات خود را عملی کرد و نخست دو وزیر ترکیه، عبدالحمید گل، وزیر دادگستری، و سلیمان سویلو، وزیر کشور را به دلیل نقش‌شان در بازداشت کشیش برانسون تحریم کرد و سپس با وضع عوارض گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم، در عمل به صادرات ترکیه به ایالات متحده آسیب زد.
ترکیه نیز در واکنش به این اقدام آمریکا عوارض گمرکی بر کالاهای آمریکایی وضع کرد.
این درگیری‌ها ارزش لیر ترکیه را کاهش داد. هر دو کشور بارها تلاش کردند این موضوع را حل کنند اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه  بود. با وجود این، کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که ترکیه کشیش برانسون را آزاد کند، در غیر این‌صورت این احتمال وجود داشت که قیمت لیر دوباره در برابر دلار کاهش پیدا کند.
به گفته یکی از کارشناسان بخش ترکی دویچه وله، آزادی کشیش برانسون سبب افزایش قیمت لیر در برابر دلار شده است.
آیا آزادی این کشیش آمریکایی می‌تواند راه را برای حل مشکلات و مناقشات دیگر ترکیه با آمریکا از جمله "حمایت واشینگتن از گروه مسلح کردی "یگان‌های مدافع خلق"، خرید پدافندهای اس ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه و اختلاف بر سر تحریم‌های نفتی ایران هموار کند؟
ترکیه پیش از آزادی کشیش برانسون، در اوج تنش‌های خود با آمریکا، اعلام کرده بود که به رغم تحریم‌های آمریکا به واردات نفت و گاز خود از ایران ادامه خواهد داد.
فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه، گفته است که ترکیه به توافق‌‌ بلندمدت خود با تهران در این زمینه پایبند خواهد ماند.
اما آزادی کشیش برانسون می‌تواند آمریکا و ترکیه را که هر دو عضو ناتو هستند به هم نزدیک‌تر کند.

هیچ نظری موجود نیست: