۱۳۹۷/۰۶/۱۲

حاشیه‌های جنجالی حضور ظریف در نشست علنی مجلس

در جلسه پاسخ وزیر خارجه به پرسش‌های یکی از نمایندگان مجلس، پخش مستندی علیه دولت و طرح برخی مسائل جنجال به پا کرد. در پایان نشست، اکثریت نمایندگان از پاسخ‌های ظریف از جمله درباره "نفوذ دو تابعیتی‌ها" قانع شدند. 

حضور پرحاشیه محمد جواد ظریف در نشست علنی مجلس، ۱۱ شهریور ۹۷ حضور پرحاشیه محمد جواد ظریف در نشست علنی مجلس، ۱۱ شهریور ۹۷

وزیر خارجه، محمد جواد ظریف در نشست علنی یکشنبه ۱۱ شهریور مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا به پرسش‌های جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری پاسخ دهد.
 یکی از پرسش‌های کریمی قدوسی به حضور چند ایرانی دوتابعیتی در تیم مذاکرات هسته‌ای مربوط می‌شد که نماینده مشهد آنها را به جاسوسی متهم می‌کند.
کریمی قدوسی در بخشی از سخنان خود با اشاره به مصوبه مجلس درباره تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی گفت کمیته‌ای که مامور این کار بوده فهرستی از ۱۰۰ نفر از مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی با تابعیت دوگانه تهیه کرده که نسخه‌ای از آن در اختیار اوست.
به گزارش ایسنا نماینده مشهد گفت: «در صفحه اول نام عبدالرسول دری با تابعیت کانادا به عنوان مسئول کمیته مذاکره کننده پولی و بانکی و  هسته‌ای آمده است. آیا این جایگاه کم جایی است. محمدعلی شعبانی نیز عضو هیئت مذاکره کننده بود. برخی از آنان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های انگلیس هستند که متخصص در امور جاسوسی هستند. سیروس ناصری و مشکان مشکور هم عضو هیئت مذاکره کننده بودند.»
در نشست صبح یکشنبه مجلس، فیلم مستندی پخش شد که حاوی انتقادهای تندی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران، طرح اتهام ناکامی مذاکره‌کنندگان در رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و اتهام جاسوسی به عبدالرسول دری اصفهانی بود.
پخش مستند اطلاعات سپاه در مجلس
کریمی قدوسی پس از پخش این مستند گفت: «دو مستند توسط سازمان اطلاعات سپاه تهیه و در کمیسیون امنیت پخش شد و اصل این مستند را امروز در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم. رسانه ملی این مستند را با هدف شفاف‌سازی نسبت به آنچه که بر سر ملت آمد، پخش کند.»
در مورد اتهام جاسوسی به عضو تیم مذاکرات هسته‌ای بین سازمان اطلاعات سپاه و دستگاه قضائی با دولت اختلاف نظر وجود دارد.
مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس در واکنش به پخش فیلم یادشده تاکید کرد که وزارت اطلاعات ادعاهای مطرح شده در این کلیپ را قبول ندارد و محمد جواد ظریف نیز درخواست برگزاری جلسه علنی دیگری کرده تا به شبهات ایجاد شده در این فیلم پاسخ دهد.
پزشکیان همچنین گفته است کسانی که کریمی قدوسی از آنها نام برده حق دارند از خود دفاع کنند و هیئت رئیسه مجلس درخواست وزیر خارجه برای برگزاری یک جلسه علنی دیگر را بررسی می‌کند.
همکاران دوتابعیتی و "باند نیویورکی‌ها"
عضو جبهه پایداری، با اشاره به دوران فعالیت محمد جواد ظریف به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل او را عضو "باند نیویورکی‌ها" خواند و متهم کرد که بخشی از گزارش‌های تشکل‌هایی مانند "گروه بین‌المللی بحران" را وارد متن توافق هسته‌ای کرده است.
ظریف درباره این دوران گفت: «من در همه محافل آمریکایی صحبت کرده‌ام به جامعه باز، شورای روابط خارجی، شورای آسیایی، مجلس نمایندگان و کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان و سنا رفته‌ام. اجازه این کار را داشته‌ام و به عنوان سفیر ایران این کار را انجام داده‌ام و گزارش اقداماتم را تقدیم کردم و به همین خاطر مورد تقدیر قرار گرفتم.»

دفاع ظریف از حضور چند کارشناس دوتابعیتی در وزارت خارجه و تیم مذاکرات هسته‌ای 
دفاع ظریف از حضور چند کارشناس دوتابعیتی در وزارت خارجه و تیم مذاکرات هسته‌ای
او درباره "باند نیویورکی‌ها" هم منکر وجود چنین باندی در وزارت خارجه شده و با بیان این که این مسئله در دهه هفتاد و ابتدای دهه هشتاد مطرح شده افزود: «افرادی که از آن‌ها صحبت شده بهترین کارشناسان وزارت خارجه هستند که به دلیل یک دعوای صنفی داخلی در وزارت خارجه چنین عنوانی در مورد آن‌ها به کار برده شد.»
عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین با دفاع از چهار همکار دوتابعیتی وزارت خارجه تاکید کرد که از آنها "جز خدمت" چیزی ندیده است. او می‌گوید ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری هم از وکیلان فرانسوی و بریتانیایی استفاده می‌کند اما کسی به تابعیت آنها ایراد نمی‌گیرد.
به گفته ظریف، دری اصفهانی که به عنوان مسئول کمیته مذاکره کننده پولی و بانکی با تیم مذاکرات هسته‌ای همکاری می‌کرده نقش اصلی در باز پس گرفتن یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از آمریکا را داشت و سیروس ناصری هم در مذاکرات ایران و عراق "نقش موثری در جهت منافع ملی" داشته است.
نظام، تصمیم‌گیرنده اصلی سیاست خارجی
بخشی از پاسخ ظریف به کریمی قدوسی بیان واقعیتی است که مخالفان دولت هنگام انتقاد از مذاکرات هسته‌ای به عمد نادیده می‌گیرند؛ و آن نقش رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای در تمام تصمیم‌گیری‌های کلان سیاست خارجی است که به اذعان مذاکره‌کنندگان، در مورد مذاکرات هسته‌ای شامل جزئیات آن نیز می‌شده است.
محمد جواد ظریف در این باره با تاکید بر این که تمام امور روابط خارجی در حیطه اختیارات او نیست گفته است: «نه تصمیم‌گیری آن توسط من است و نه من مسئول اجرای تمام آن هستم بلکه قسمتی را به من واگذار کردند که در آن هم صرفا مشارکت در تصمیم‌گیری دارم و اصل تصمیم‌گیری توسط نظام انجام می‌شود.»
احتمالا این اظهارات صریح در قانع شدن اکثریت نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر خارجه بی‌تاثیر نبوده است. مطابق گزارش‌ها از ۲۰۶ نماینده حاضر در نشست علنی صبح یکشنبه، ۱۱۹ نفر پاسخ‌های ظریف را قانع‌کننده تشخیص دادند، ۶۷ نفر قانع نشدند و رای ۹ نماینده ممتنع بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: